سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / قصه تلخ قاچاق درختان هیرکانی

قصه تلخ قاچاق درختان هیرکانی

قصه تلخ قطع درختان جنگلی وقاچاق آن‌ سال‌هاست ادامه دارد، حالا وجود تعداد زیاد کارخانجات چوب‌بری و نئوپان این نابودی را در شمال کشور و درختان هیرکانی تشدید کرده است.

 قطع درختان جنگلی سال‌هاست در کشور ما ادامه دارد درختانی با ارزش که به خاطر طمع عده‌ای به راحتی نابود می‌شوند و جایگزینی برای آن‌ها نیست.

قاچاق چوب حکایتی تکراری است که متاسفانه به دلیل قوانین قدیمی و خاک خورده، قاچاقچیان چوب را برای تبر زدن به ریشه درختان جسورتر می‌کند.

سود قاچاق چوب در برابر جریمه‌های ناچیزی که در صورت لو رفتن در انتظارشان است آن قدر بزرگ است که اصلا ایجاد بازدارندگی برای قاچاقچی چوب ندارد و حتی جنگلبانان می‌گویند نمی‌شود با آن‌ها درگیر شد.

قاچاقی با سود بالا

سال گذشته گردش مالی قاچاق چوب حداقل ۵۰۰ میلیارد تومانی باعث شده قاچاقچیان برای به سرقت بردن چوب جنگل‌ها روش‌های عجیب و غریب و البته وحشیانه‌ای را به کار ببندند.

بر اساس آمار‌ها روزانه مساحت قابل توجهی از جنگل‌های کشورمان کم می‌شود که بخش عمده‌ای از کاهش این مقدار از جنگل به خاطر قاچاق چوب است که جنگل‌ها را نابود کرده است.

این نابودی این بار در شمال کشور و درختان هیرکانی خطر نابودی این منطقه پر اهمیت را تشدید کرده است.

کارخانجاتی برای نابودی جنگل

حسین آقایی فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: به علت وجود کارخانجات چوب و نئوپان‌سازی در شمال قاچاق چوب افزایش پیدا کرده است. این کارخانجات به مواد اولیه نیاز دارند، قرار بود مواد اولیه آن‌ها از خارج وارد شود که این اتفاق به مقدار اندک انجام می‌شود و بخش زیادی از چوب مورد نیاز از جنگل تامین می‌شود.

وی ادامه داد: تقاضا برای چوب در اینجا بسیار زیاد است، با هر وسیله‌ای که در دست باشد چوب حمل می‌شود از موتور، پراید، پژو گرفته تا هر چیزی که بتوان با آن چوب حمل کرد.تعداد کارخانجات چوب‌بری و نئوپان‌سازی در شمال بسیار زیاد است مگر ما چه مقدار چوب زراعی داریم که این تعداد کارخانه احداث شده است. جنگل‌بان‌ها هم نمی‌توانند با این حجم زیاد از قاچاق چوب مقابله کنند و توان مقابله با این قاچاق گسترده را ندارند.

آقایی افزود: با احداث این کارخانه‌ها حجم تقاضا نیز بالا رفته است، قرار بود زراعت چوب و واردات بتواند تقاضای چوب را پوشش دهد که در عمل این اتفاق نیفتاد. مشکل بزرگ دیگر تعارض منافعی است که ایجاد شده شخصی جنگل‌بان است اما بستگان او در کارخانجات نئوپان مشغول کار هستند و عملاً او نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند چون بستگانش از کار بیرون می‌شوند.

تقاضای بالا برای چوب

این فعال محیط زیست ادامه داد: اینقدر به مواد اولیه نیاز است که حتی چوب‌های کف جنگل موسوم به «هیزمی» را هم می‌خرند، این وضع ادامه پیدا کند جنگل به طور کامل نابود می‌شود. برای رسیدن به این بزرگی و قطر هر درخت شاید ۱۰۰ سال زمان لازم باشد اما به راحتی آن‌ها نابود می‌شوند.

وی افزود: کار دیگری که این قاچاقچیان چوب انجام می‌دهند این است که بعد از بریدن درخت، تنه باقی ماندن آن را آتش زده تا آثار باقی مانده درخت را به طور کامل نابود کنند.

مجازات حمل چوب قاچاق برای خارج کردن درختان جنگلی

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرگونه اقدام به حمل چوب قاچاق برای خارج کردن درختان جنگلی، جهت هیزم یا زغال به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذی صلاح ممنوع است و مرتکب علاوه بر ضبط کالا‌های مزبور و آلات و ادوات مورد استفاده به مجازات قاچاق کالای مجاز مشروط مقرر در این قانون و یا مجازات بیشتری به موجب قوانین دیگر که پیش بینی شده است، محکوم خواهد شد که عبارتند از؛ اگر ارزش کالای مجاز مشروط تا۱۰۰میلیون ریال باشد، به ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس و در صورتی که ارزش کالا بیش از مبلغ مذکور باشد به بیش از۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می‌شوند.

مجازات عرضه، خرید، فروش چوب قاچاق برای خارج کردن درختان جنگلی

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرگونه اقدام به عرضه، خرید، فروش چوب قاچاق برای خارج کردن درختان جنگلی، جهت هیزم یا زغال به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذی‌صلاح ممنوع است و مرتکب علاوه بر ضبط کالا‌های مزبور و آلات و ادوات مورد استفاده به مجازات قاچاق کالای مجاز مشروط مقرر در این قانون و یا مجازات بیشتری به موجب قوانین دیگر که پیش بینی شده است، محکوم خواهد شد که عبارتند از؛ اگر ارزش کالای مجاز مشروط تا۱۰۰میلیون ریال باشد، به۹۱روز تا ۶ ماه حبس و در صورتی که ارزش کالا بیش از مبلغ مذکور باشد به بیش از۶ ماه تا۲ سال حبس،محکوم می‌شوند.

سرانه جنگل در ایران حدود ۱/۴ دنیاست

جنگل‌های شمال که به جنگل های هیرکانی معروفند (از آستارا در گیلان تا گیلداغی در گلستان) باقی مانده دوران سوم زمین‌شناسی و جزو کهن‌ترین جنگل‌های دنیا به حساب می‌آیند.

جنگل‌های زاگرس (از مرکزی تا فارس در ۱۲ استان) تأمین کننده حدود ۴۰درصد آب شیرین کشور بوده و شاخص عمده آن درخت بلوط است، همچون سدی در برابر ورود گرد و غبار به کشور است.

جنگل‌های ارسباران (به طور عمده در شمال غرب ایران، آذربایجان شرقی و اردبیل) که بخشی از آن توسط یونسکو به عنوان منطقه ذخیرگاه زیست کره اعلام شده دارای گونه های گیاهی و جانوری کمیاب چشم اندازهای بکر و وسیع است.

جنگل‌های ایران تورانی (قسمت اعظم فلات مرکز ایران را در بر گرفته) و ۶۹ درصد پوشش گیاهی ایران در این منطقه قراردارد. گون‌ های اصلی مناطق کوهستانی بنه، بادام و رأس و گونه های اصلی مناطق بیابانی و گرم و خشک شامل؛ گز، تاغ، قیچ و اسکنیبل است.

جنگل‌های خلیج فارس – عمانی (بخشی از جنوب غرب و تمام سواحل جنوبی را در بر می گیرد) گونه‌های کهور ایرانی و آکاسیا، رویش‌های اصلی آن هستند. جنگل های ماندابی نیز که شامل دو گونه حرا و چندل است، در این ناحیه گسترش دارد.

تجارت پرسود چوب

امروزه صنعت چوب و مبلمان در دنیا به عنوان یک صنعت مهم و ارزآور تبدیل شده و ۷۵درصد این تجارت مربوط به هفت کشور دنیا شامل آمریکا، چین، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا است.

 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ورود دادستان ساری به قطع ۴ هزار درخت هیرکانی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری

سرچشمه ی شگفت انگیز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها از خدیجه سلام الله علیها

لولاک لما خلقت الافلاک ولولا علی لما خلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.