سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نظام سلامت فرانسه در آستانه فروپاشی/ اعتراضات پزشکان و پرستاران، وارد فاز اعتصاب شد

نظام سلامت فرانسه در آستانه فروپاشی/ اعتراضات پزشکان و پرستاران، وارد فاز اعتصاب شد

 حدود یک ماه از اعتراض پناهجویان به سیاست‌های فرانسه علیه آنها می‌گذرد که این کشور مجددا درگیر موج اعتراضی دیگری شده است. این‌بار نوبت کارکنان نظام سلامت فرانسه اعم از پزشکان، پرستاران، داروخانه‌ها و آزمایشگا‌ه‌ها است تا اعتراض خود را به ناکافی بودن پرداختی‌ها و بی‌تدبیری دولت در قبال‌ همه‌گیری‌های فصل زمستان ابراز کنند.

فرانسه هم‌اکنون درحال دست و پنجه نرم کردن با سه همه‌گیری است. سه ویروسی که فشار زیادی به نظام سلامت فرانسه وارد کردند عبارتند از: آنفولانزا، کووید۱۹ و برونژیت. حال با وجود افزایش ابتلا به این ویروس‌ها در فرانسه، کارکنان نظام سلامت این کشور به بی‌تدبیری دولت در مواجهه با این چالش‌ها معترض‌اند.
البته دامنه این اعتراضات ماه‌هاست از حضور خیابانی فراتر رفته است. اتحادیه پزشکان و پرستاران فرانسه که پیش از این بارها فراخوان اعتصاب داده بود (که با همراهی فعالین این صنف همراه شده بود)، برای دو روز دیگر نیز اعلام اعتصاب کرده است. چنین وضعیتی در آستانه انتخابات اتحادیه پزشکان و پرستاران، دولت مکرون را تحت فشار گذشته است.
فرانس۲۴، رسانه‌ی دولت در فرانسه نیز در گزارشی به این بحران در فرانسه پرداخته است. به نقل از این رسانه، دولت مکرون که به تازگی مجددا انتخاب شده است، در ایام انتخابات وعده‌ی حمایت از فعالین حوزه سلامت فرانسه را داده بود. اما تا کنون در راستای حمایت از این صنف (با وجود وانفسای کووید۱۹ آنفولانزا) اقدامی انجام نداده است.
«پیر واچ» رئیس اتحادیه پزشکان و پرستاران، در سخنرانی خود در شهر استراسبورگ گفت: «حتی یک دپارتمان به این وضعیت رسیدگی نمی‌کند، بیمارستان‌های دولتی ما خالی از نیازهای اولیه است».
اعتراضات از صبح سه‌شنبه در شهر پاریس شروع شد و تا عصر مقابل وزارت بهداشت فرانسه‌ ادامه داشت. اکثر افراد حاضر مقابل این وزارت‌خانه لباس‌های فرم خود را پوشیده بودند و پلاکاردهایی با مضمون «بیشتر استخدام کنید و بیشتر پرداخت کنید، وضعیت اورژانسی است!» در دست داشتند.
مکرون البته به این اعتراضات بی‌توجه بوده است و در تازه‌ترین موضعگیری خود گفته است: «هر کجا نیاز به خدمات پزشکی باشد، در دسترس خواهد بود. و هر کجا نیاز به فعالیت آمبولانس‌ها باشد، آنها حضور خواهند داشت».
البته مخالفان دولت و اتحادیه در حال ترتیب دادن اعتصابات وسیعی هستند. احتمالا این اعتصابات بعد از انتخابات اتحادیه پزشکان و پرستاران برگزار خواهد شد. انتخاباتی که در روزهای ۱۲ الی ۱۹ ژوئن برگزار خواهد شد و نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که افراد نزدیک به دولت شانس چندانی ندارند.
روزنامه لو فیگارو که یکی از مهمترین روزنامه‌های کشور فرانسه است با تحلیل شرایط حاکم بر نظام سلامت فرانسه و همچنین انفعال دولت مکرون در مواجهه با این وضعیت، پیش‌بینی یک فروپاشی را در نظام سلامت فرانسه داشته است.
همچنین سایت تحلیلی فرانسوی به نام «آر اف آی» در گزارشی چنین مدعی شده است:‌ «بیمارستان‌ها در آستانه توقف به کار هستند. این روند با تداوم اعتصابات سریع‌تر نیز خواهد شد».
دولت نیز البته اخیرا وعده‌ای دیگر داده است. وزیر بهداشت فرانسه گفته است: «دولت تا ماه ژوئن کمبودهای موجود در بیمارستان‌ها را رفع خواهد کرد و ساختار شغلی فعالین حوزه سلامت را بازطراحی خواهد کرد». وعده‌ای که به زعم کارشناسان این حوزه، بیشتر برای کاهش عصبانیت معترضان داده شده است و قابلیت تحقق چندانی ندارد.
البته وزیر بهداشت این کشور در میانه صحبت‌هایش به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های آینده نظام سلامت فرانسه نیز اشاره کرد. جمعیت این کشور مانند تعداد زیادی از کشورها به سمت پیری حرکت می‌کند و این موضوع نیاز زیادی برای افزایش فعالین حوزه سلامت فرانسه ایجاد کرده است. این نیاز البته در آینده جدی‌تر نیز خواهد شد چون تمایل جوانان به ورود به حرفه پزشکی و پرستاری (به دلیل وضعیت نامناسب پرداختی‌ها) کاهش یافته است.
فرانسه‌ای که در زمانه اغتشاشات در ایران، جمهوری‌اسلامی را محکوم می‌کرد و اقدامات مداخله‌جویانه‌ای انجام می‌داد؛ اکنون خود با سریالی از بحران‌ها رو به رو شده است. شاید برای مکرون بهتر بود تا به جای دیدار با فراری‌هایی همچون «مسیح علینژاد» و «لادن برومند» وقت خود را صرف دیدار با روسای اتحادیه‌ها و اقشار مردم کند تا در آغاز سال جدید این چنین دولت خود را غرق در بحران‌ها نبیند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه

اعتراضات دانشجویی در حمایت از مردم غزه از دانشگاه‌های آمریکا به فرانسه

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.