سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ایندیپندنت: نارضایتی‌ها در انگلیس به اوج رسیده؛ اوضاع آشفته است

ایندیپندنت: نارضایتی‌ها در انگلیس به اوج رسیده؛ اوضاع آشفته است

اعتصاب سراسری انگلیس در سال جدید میلادی (2023) در اعتراض به بحران اقتصادی همچنان ادامه دارد. نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» با اشاره به این وضع نوشته نارضایتی‌ها به اوج رسیده و کشور وارد آشوب شده است.

در اروپا طی 10 ماهی که از شروع جنگ اوکراین می‌گذرد، انگلیس بیش از سایر دولت‌ها بر طبل جنگ کوبیده است و هرسه دولت جانسون،تراس و سوناک طی این مدت از هیچ کمک سیاسی، نظامی و اقتصادی به اوکراین کوتاهی نکرده‌اند. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر فعلی انگلیس شامگاه سه‌شنبه نیز در تماس تلفنی با «ولودیمر زلنسکی» وعده حمایت‌های طولانی نظامی به رئیس‌جمهور اوکراین داد. اما این حمایت‌های گسترده و سخاوتمندانه در حالی است که انگلیس گرفتار شدیدترین بحران اقتصادی در بین کشورهای غربی است.به طوری که بنا به گزارش‌ها بیش از 7 میلیون انگلیسی در زمستان امسال قادر نیستند خانه‌های خود را گرم کنند.شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در تشریح شرایط حاکم بر انگلیس نوشته است: « میلیون‌ها خانواده در شرایط ناامنی شدید قرار گرفته‌اند و مجبورندکه بین گرم کردن، تغذیه یا پوشاک یکی را انتخاب کنند.». شبکه خبری «ان بی‌سی » نوشته «افزایش هزینه‌ها در بریتانیا سبب‌شده بسیاری از مردم تا چند روز بدون غذا بمانند و در خانه‌های‌شان یخ بزنند؛ با مردی صحبت کردیم که برای کاهش اشتهای خود و جلوگیری از گرسنگی، به نوشیدن سرکه متوسل شده است.» سی ان ان هم گزارش داده« انگلیسی‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند چون مجبورند بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند»

انگلیس در آشوب

سال جدید میلادی نیز در انگلیس با اعتصاب اتحادیه‌های کارکنان، در اعتراض به گرانی‌ها، شرایط کاری، نبود امنیت شغلی و کمبود دستمزد‌ها آغاز شده و روزنامه ایندیپندنت در توصیف شرایط جاری انگلیس نوشته است: «کشور در آشوب است». در این گزارش آمده است:« در حالی که وزیران دولت انگلیس از آسیب دائمی اعتصاب‌های کارگران و کارمندان ابراز نگرانی می‌کنند، اعتصاب ۵ روز کارکنان راه آهن این کشور، در اعتراض به شرایط نامناسب شغلی، بحران گرانی‌ها و کمبود دستمزد‌ها ادامه دارد. » به نوشته ایندیپندنت، «زمستان نارضایتی»در انگلیس که از ماه پیش آغاز شده بود، کماکان ادامه دارد و ‌پرستاران، کارکنان راه آهن، پست، اتوبوس‌های لندن، قطار یورواستار، نیرو‌های مرزی، انتقال چمدان‌ها در فرودگاه‌ها در لندن، معلمان اسکاتلندی، ممتحنین آزمایش‌های رانندگی و ماموران بزرگراه‌های انگلیس در هفته‌های اخیر، در اعتراض به کمبود دستمزد‌ها و بحران گرانی‌ها، دست از کار کشیده‌اند» به گزارش واحد مرکزی خبر به نوشته روزنامه ایندیپندنت، بسیاری از اختلافات اتحادیه‌های کارکنان با صاحبان مشاغل و دولت انگلیس، ادامه دارد و در ماه جدید میلادی، این اعتصاب‌ها ادامه خواهد یافت. این نشریه انگلیسی می‌افزاید: «در روز‌های اول و دوم این ماه، اعتصاب کارکنان بزرگراه‌ها، ممتحنین آزمایش‌های رانندگی و آژانس محیط زیست ادامه یافت و روز سه شنبه، در سومین روز از ماه ژانویه، ۴۰ هزار نفر از کارکنان راه آهن نیز در اعتراض به گرانی‌ها، کمبود دستمزد‌ها و شرایط شغلی، بار دیگر دست از کار کشیدند. چهارشنبه نیز کارکنان راه آهن، بزرگراه‌ها، آژانس پرداخت‌های مناطق روستایی و آزمایش‌های رانندگی دست از کار کشیدند و روز‌های پنج شنبه(امروز) و جمعه این هفته، اعتصاب کارکنان راه آهن، آژانس پرداخت‌های مناطق روستایی و آزمایش‌های رانندگی ادامه خواهد داشت»

به نوشته ایندیپندنت، نهاد‌های ناظر در انگلیس می‌گویند اعتصاب‌ها در این کشور میلیارد‌ها پوند به بخش‌های دولتی و خصوصی این کشور خسارت وارد کرده است، اما به‌رغم افزایش تورم به بالاترین میزان در چهار دهه اخیر دولت هنوز حاضر نشده است به خواسته‌های کارکنان اعتصابی پاسخ مثبت دهد. این در حالی است که تازه‌ترین گزارش مرکز ملی آمار انگلیس نشان می‌دهد، دولت این کشور ماه نوامبر(آذر) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزون بر ۱۳ میلیارد پوند بیشتر قرض کرد که در ۲۹ سال اخیر سابقه نداشته است. کنسرسیوم خرده‌فروشی انگلیس نیز دیروز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد قیمت مواد غذایی تازه در سوپرمارکت‌های انگلیس در سال منتهی به دسامبر 2022‌،(دی ) 15 درصد افزایش یافته که این رقم بیشترین میزان افزایش سالانه از سال 2005 تاکنون بوده است.براساس این گزارش، در پی افزایش هزینه‌های زندگی در سال 2022، هزینه‌های خانوار به شکل چشمگیری بالا رفته و بانک مرکزی انگلیس، پیش‌بینی کرده که تورم در ماه‌های آتی نیز به علت افزایش بی‌سابقه بهای انرژی، همچنان بالا باقی می‌ماند.

رکورد زنی تورم در آلمان

تورم سالانه در آلمان کشوری که به‌عنوان قطب و موتور اقتصادی منطقه پولی یورو در اروپا شناخته می‌شود نیز به بالاترین سطح خود در ۷۰ سال گذشته رسیده است. به گزارش ایرنا، شبکه خبری فاکس نیوز با پرداختن به این خبر گزارش داد: بنابر داده‌های «دفتر آمار فدرال آلمان» به دنبال حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) بهای مواد غذایی و انرژی به‌طور چشم گیری افزایش یافت و تورم (میانگین) سالانه در آلمان را به ۷.۹ درصد رساند.این گزارش می‌افزاید: تورم سالانه در آلمان تنها در سال ۱۹۵۱ میلادی به ۷.۶ درصد رسیده بود، این در حالی است که تورم سالانه آلمان در سال ۲۰۲۱میلادی ۳.۱ درصد گزارش شد؛ بالاترین نرخ تورم در آلمان در ماه اکتبر (مهر-آبان) ۲۰۲۲ ثبت شد که به ۱۰.۴ درصد رسید و پس از آن در ماه نوامبر (آبان- آذر) به ۱۰ درصد کاهش یافت. بنابراین گزارش، داده‌های دفتر آمار فدرال آلمان که روز سه شنبه انتشار یافت، نشان می‌دهد که نرخ تورم در آلمان در ماه دسامبر (آذر-دی) سال گذشته میلادی و به دنبال تصمیم دولت فدرال برای پرداخت صورت حساب انرژی خانوارها‌، به ۸.۶درصد کاهش یافت. تارنمای این شبکه خبری آمریکایی درادامه نوشت: «بنابر اعلام دفتر آمار فدرال آلمان، تنها در ماه دسامبر(دی) ۲۰۲۲ بهای انرژی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۲۴.۴ درصد و بهای مواد غذایی نیز ۲۰.۷درصد افزایش داشت.این گزارش حاکی است نرخ بیکاری در آلمان در آخرین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به مدت سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش یافت.به گزارش تسنیم «ان تی وی» آلمان نیز در گزارشی نوشت: «غذا، گرمایش، حمل‌ونقل، در سال 2022، بسیاری از چیزها به طور قابل توجهی در آلمان گران‌تر شد. اما بر اساس مطالعه فدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان، تورم بخصوص و به شدت به افرادی که در خط فقر یا زیر خط فقر زندگی می‌کنند ضربه زده است. ظاهراً کمک‌هایی که دولت فدرال تصمیم گرفته است به جایی که لازم است نمی‌رسد.»

ربات‌های بدون فرمانده

 خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نیز در گزارشی از تاثیر فناوری بر جنگ اوکراین نوشته است:«پیشرفت‌ هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ اوکراین روند فناوری مورد انتظار را تسریع کرده است که به زودی می‌تواند اولین روبات‌های جنگنده کاملا خودمختار جهان را به میدان نبرد بیاورد و عصر جدیدی از جنگ را آغاز کند. » به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، تحلیلگران می‌گویند که این درگیری طولانی، روند حرکت به سمت ماشین‌های جنگی خودمختار را تسریع کرده است که می‌توانند اهداف را بدون کمک انسانی انتخاب و به آنها حمله کنند.کارشناسان هشدار می‌دهند که ممکن است روسیه یا اوکراین (یا هر دو) سلاح‌هایی را مستقر کنند که کاملا به صورت خودکار انسان‌ها را می‌کشند. این گزارش می‌افزاید:«به گفته تحلیلگران نظامی و محققان هوش مصنوعی، هر چه جنگ اوکراین بیشتر طول بکشد احتمال استفاده از پهپادها برای شناسایی، انتخاب و حمله به اهداف بدون کمک انسان بیشتر می‌شود.اوکراین در حال حاضر پهپادهای تهاجمی نیمه خودمختار و سلاح‌های ضد پهپاد مجهز به هوش مصنوعی دارد. همچنین روسیه نیز دارای تسلیحات هوش مصنوعی است.» اگرچه هنوز هیچ شاهدی در دست نیست که ثابت کند که هر یک از این دو کشور تا به حال ربات‌های جنگی را وارد صحنه نبرد کرده باشند که به طور کاملا خودکار نیروهای طرف مقابل را کشته باشد اما کارشناسان می‌گویند دیر یا زود ممکن است روسیه یا اوکراین یا هر دو آنها در نهایت پای این نوع از ربات‌ها را به میدان جنگ باز کنند و تنها مسئله زمان در این باره مطرح است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.