سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تلاش بن سلمان برای تغییر هویت اسلامی عربستان

تلاش بن سلمان برای تغییر هویت اسلامی عربستان

فعال رسانه‌ای مخالف آل‌سعود با اشاره بر تلاش «محمد بن سلمان» برای تغییر هویت اسلامی عربستان اعلام کرد که ولی‌عهد سعودی هشدارها را درخصوص خطرات این اقدام نادیده می‌گیرد.

حساب کاربری مشهور «رجل دوله»، در توئیتر که به عنوان فاش‌کننده اسرار حکام سعودی شناخته می‌شود، اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سودایی سعودی هشدارها را درخصوص تغییر هویت اسلامی عربستان نادیده می‌گیرد. این حساب نوشت: «شهروندان سعودی از محمد بن سلمان به دلیل جنگی که علیه هویت عربستان به راه‌انداخته، ناراضی‌اند؛ چرا که وی اخلاق مردان و زنان جوانان سعودی را مورد هدف قرار گرفته است.»

آن‌طور که تسنیم نوشته، رجل الدوله تأکید کرد: «موضوع نارضایتی شهروندان از این وضعیت اخیرا به دیوان سلطنتی آل‌سعود اعلام شده است؛ ولی‌عهد سعودی از آن مطلع شده؛ اما دستور داده که نادیده گرفته شود و در این خصوص اقدامی صورت نگیرد.»

فعالان و کاربران سعودی طی سال‌های اخیر بارها درخصوص خطر شیوع فسق و فجور و فساد در سرزمین وحی هشدار داده و تأکید کرده‌اند که آل‌سعود سعی می‌کند با برگزاری مجالس مختلط و پایکوبی و آزاد کردن تدریجی فروش مشروبات الکلی و… هویت اسلامی جامعه عربستان را از بین ببرد.

گفتنی است، محمد بن سلمان با هدف ایجاد تغییرات فرهنگی و اجتماعی در جامعه کارهایی کرده است که برخی از آنها مثبت است، اما در پوشش ‌آن اقدامات دیگری داشته است که صریحاً مخالف با فضای مذهبی عربستان است؛ برای مثال او به زنان اجازه رانندگی و حضور در استادیوم‌های ورزشی داد. همچنین وی قدرت کمیته امر به معروف و نهی از منکر را کاهش داد. از سوی دیگر جشن‌های مختلط و مهمانی‌های را برگزار کرد، چیزی که پیش از این در عربستان ممنوع بود. همچنین خبرهایی در مورد تصمیم آل‌سعود برای آزادی تدریجی فروش مشروبات الکلی منتشر شده است.

ولی‌عهد جوان سعودی از زمان روی کار آمدنش برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای و اسلام‌زدایی از عربستان و کشاندن این کشور به سمت فساد تلاش زیادی کرده و در این سال‌ها فروش مشروبات الکلی، برگزاری جشن‌های مختلط، دعوت از خوانندگان آمریکایی و… و نیز از سوی دیگر بازداشت صدها عالم دینی و خطیبان مساجد مصادیق بارز این موضوع است. آل‌سعود سرمایه‌های عظیم مالی را در بخش سرگرمی هزینه می‌کند تا جوانان سعودی را با سیاست‌های بی‌پروای خود منحرف کند و فساد و انحطاط را در عربستان گسترش دهد، علاوه‌بر این ولی‌عهد سعودی قصد دارد چهره ناقض حقوق و آزادی‌های بشر عربستان را از خلال تغییرات گسترده اجتماعی که اخیراً ایجاد کرده است، بهبود ببخشد.

معارضان بارها این‌گونه جشن‌ها را که با توجه خاص ولی‌عهد سعودی در راستای اهداف چشم‌انداز 2030 برگزار می‌شود را ابزاری برای دین‌زدایی در کشوری دانسته‌اند که میزبان مهم‌ترین اماکن مقدس اسلامی است و پادشاهش خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد.

مقامات سعودی برای جلوگیری از بروز موانع و مخالفت‌ها، بسیاری از افراد را بازداشت می‌کند و بعد از بازداشت منتقدان و مخالفان از خلال قانون‌هایی از جمله قانون «مبارزه با تروریسم» یا به اتهام توهین به پادشاه یا ولی‌عهد سعودی، آنها را مجازات می‌کنند.

گفتنی است، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز پیشتر در گزارشی نوشته بود که تغییرات اجتماعی و برگزاری جشن‌های موسیقی و گسترش فساد در عربستان سؤالاتی را در مورد هویت و از دست دادن ارزش‌های جامعه در بین شهروندان سعودی ایجاد می‌کند. این روزنامه آمریکایی با اشاره بر تحولات فرهنگی سریع در عربستان سعودی تأکید کرده بود که این تغییرات جنجال گسترده‌ای را در میان خود سعودی‌ها در کشوری که به عنوان قبله مسلمانان شناخته می‌شود، ایجاد کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رشد اقتصادی پس از یک دهه رکود/ دولت رئیسی چگونه توانست رکود اقتصاد ایران را به رشد تبدیل کند؟

رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی

گوشتان به وقایع عربستان باشد!

بن سلمان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.