سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / خواص شگفت انگیز زیتون برای سلامتی بدن

خواص شگفت انگیز زیتون برای سلامتی بدن

زیتون دارای مقدار زیادی ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است که به یک رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی کامل، افزودنی عالی می‌دهد

 زیتون افزودنی خوشمزه به وعده‌های غذایی یا پیش غذا است که خواص ثابت شده متعددی دارد. زیتون کربوهیدرات کمی دارد، اما چربی‌های زیادی دارد و با چندین مزیت از جمله بهبود سلامت قلب مرتبط است. مصرف این میوه در برنامه روزانه بسیار آسان است و به یک رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی کامل، افزودنی عالی می‌دهد.
زیتون میوه‌ای است که به گروه میوه‌های آلویی یا میوه‌های سنگی تعلق دارند و مرتبط با میوه‌هایی مثل انبه، گیلاس، هلو، بادام و پسته است. دسته‌ای از زیتون‌ها زمانی که نارس است سبز و هنگام رسیدن سیاه می‌شود، نوع دیگر زیتون حتی اگر کاملاً رسیده باشد نیز سبز می‌ماند. بطورکلی زیتون دارای مقدار زیادی ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است. زیتون برای قلب مفید و ممکن است از پوکی استخوان و سرطان محافظت کند.
چربی‌های سالم موجود در زیتون برای تولید روغن زیتون، یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی فوق العاده سالم مدیترانه‌ای استخراج می‌شود، جایی که ۹۰ ٪ زیتون‌ها برای تهیه روغن زیتون استفاده می‌شود.

خواص روغن زیتون
زیتون حاوی ۱۱ تا ۱۵ ٪ چربی است که ۷۴ ٪ درصد آن اسید اولئیک، نوعی اسید چرب اشباع نشده است. این ماده اصلی‌ترین ترکیب روغن زیتون است، اسید اولئیک با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی در ارتباط است. برخی از این خواص اثبات شده روغن زیتون عبارتند از: سرشار از چربی‌های اشباع نشده سالم است، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، دارای خواص ضدالتهابی قوی، با افزایش وزن و چاقی ارتباط ندارد و ممکن است با بیماری آلزایمر مبارزه کند و به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند.

زیتون حاوی ویتامین و مواد معدنی
زیتون منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است که برخی از آن‌ها در حین فرآوری اضافه می‌شود. ترکیبات مفید این میوه شامل ویتامین E، آهن، مس، کلسیم و حاوی مقادیر زیادی سدیم است چرا که در آب نمک یا آب شور بسته بندی می‌شود.
زیتون غنی از بسیاری از ترکیبات گیاهی است، به ویژه آنتی اکسیدان‌ها از جمله اولوروپین، هیدروکسی تیروزول، تیروزول، اسید اولئانولیک و کوئرستین ماده‌ای مغذی است که فشار خون را کاهش می‌دهد.

فرآوری زیتون:
زیتون ماده اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. آن‌ها با بسیاری از مزایای سلامتی همراه هستند، به ویژه برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان.
رایج‌ترین انواع زیتون کامل عبارتند از: زیتون سبز اسپانیایی، زیتون سیاه یونانی و زیتون کالیفرنیا. از آنجا که زیتون بسیار تلخ است، معمولاً تازه مصرف نمی‌شود و در عوض آن‌ها کمی معتدل و تخمیر می‌شود. این فرآیند ترکیبات تلخ مانند اولئوروپئین را که بیشترین مقدار آن در زیتون نارس است، از بین می‌برد. کمترین میزان ترکیبات تلخ در زیتون رسیده سیاه دیده می‌شود.

خواص آنتی اکسیدانی زیتون
زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید سلامتی آن از مبارزه با التهاب گرفته تا کاهش رشد میکروارگانیسم‌ها است، آنتی اکسیدان‌های رژیم غذایی خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهند.
یک مطالعه نشان داد که خوردن باقیمانده پالپی از زیتون به میزان قابل توجهی سطح گلوتاتیون، یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌های بدن شما را افزایش می‌دهد.

بهبود سلامت قلب:
کلسترول خون بالا و فشار خون هر دو از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.
اسید اولئیک، اسید چرب اصلی موجود در زیتون، با بهبود سلامت قلب در ارتباط است و ممکن است سطح کلسترول را تنظیم کرده و از کلسترول LDL (بد) در برابر اکسیداسیون محافظت کند. بعلاوه، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زیتون و روغن زیتون ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان:
زیتون و روغن زیتون معمولاً در منطقه مدیترانه مصرف می‌شود، جایی که میزان سرطان و سایر بیماری‌های مزمن کمتر از سایر کشور‌های غربی است بنابراین ممکن است زیتون به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. این ممکن است تا حدی به دلیل محتوای آنتی اکسیدان و اسید اولئیک بالای آن‌ها باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این ترکیبات چرخه زندگی سلول‌های سرطانی در سینه، روده بزرگ و معده را مختل می‌کنند، با این حال، برای تأیید این نتایج، مطالعات انسانی لازم است و در این مرحله به طور قطع مشخص نیست که آیا خوردن زیتون یا روغن زیتون تأثیری در پیشگیری از سرطان دارد یا خیر.
زیتون افزودنی خوشمزه به وعده‌های غذایی یا پیش غذا است که خواص ثابت شده متعددی دارد، ولی هر چند که آلرژی به آن نادر است، با این حال ممکن است به دلیل نحوه فرآوری حاوی مقادیرکمی از فلزات سنگین و غلظت نمک باشد به همین دلیل پیشنهاد ما استفاده منطقی از این میوه است. زیتون کربوهیدرات کمی دارد، اما چربی‌های زیادی دارد. آن‌ها همچنین با چندین مزیت سلامتی از جمله بهبود سلامت قلب مرتبط است و مصرف این میوه سنگی در برنامه روزانه بسیار آسان است و به یک رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی کامل، افزودنی عالی می‌دهد.

خواص شگفت انگیز زیتون برای سلامتی بدن

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فواید و خواص شگفت انگیز لوبیا سبز

لوبیا سبز بسیار کم کالری و غنی از فیبر میباشد

برخی از خواص علی‌رغم انتظار در مقابل مسیر خلاف فتنه‌گران سکوت کردند

آیت‌الله صادق آملی ‌لاریجانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.