سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / نقش سلامت لثه ها در سلامت جسم
چگونه دندان ها را تمیز و سالم نگه داریم

نقش سلامت لثه ها در سلامت جسم

سلامت لثه ها در سلامت جسم بسیار موثر است. در بسیاری از مطالعات تاثیر بیماریهای لثه بر دیگر اعضا و ارگانهای بدن تایید شده است.

، بیماریهای لثه بسیار متنوع هستند و برخی از انواع آنها در مراحل اول پنهان بوده ونشانه ای از خود عیان نمی کنند تا وقتی که دندان ها لق شده و گاه تنها راه باقی مانده، خارج کردن دندان می شود.
معاینات منظم و مشاوره با متخصصین لثه می تواند در شناخت و پیشگیری از مشکلات لثه ای موثر باشد.
یک جراح لثه گفت: مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از بیماری‌های لثه، رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان است.
 دکتر بهزاد هوشمند جراح لثه با بیان اینکه عفونت‌های لثه یک فاکتور خطر واقعی برای بسیاری از بیماری‌های عمومی به حساب می‌آید گفت: این بیماری‌ها شامل دیابت، بیماری‌های عروق کرونر، گرفتگی عروق مغزی، حتی روماتیسم مفصلی، انواع بیماری‌های روحی روانی و حتی افسردگی می‌باشد.
درمان لثه
وی ادامه داد: البته این اثر متقابل است؛ یعنی هم بیماری‌های عمومی بر روی سلامت لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان اثر دارند و هم عفونت‌های لثه‌ای روی بیماری‌های عمومی و کنترل بیماری‌های تاثیر دارد. یعنی کنترل دیابت در شرایطی که فرد عفونت لثه دارد، سخت‌تر از زمانی است که فرد عفونت لثه ندارد و دیابت دارد. بدین معنا، افراد باید عفونت لثه را مانند یک زخم باز تلقی کنند و آن را جدی بگیرند. فرد دیابتی که عفونت لثه دارد مثل اینکه زخم در پا دارد، آن را پیگیری نماید.
این جراح لثه در خصوص علل عفونت لثه بیان کرد: در عفونت لثه ۳ عامل که هرکدام یک ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند، نقش دارد. مهم‌ترین عامل، بیماری‌های نسوج نگهدارنده دندان و لثه، پلاک میکروبی یا مجموعه‌ای از میکرو ارگانیسم‌هایی است که در محل اتصال لثه به دندان تشکیل می‌شوند و آهسته آهسته به شیار لثه نفوذ می‌کنند و محصول ناشی از سوخت و ساز میکروارگانیسم‌ها باعث می‌شود کیسه تشکیل شود و مهم‌ترین جزء این قضیه، پلاک میکروبی است.
هوشمند در ادامه تاکید کرد: پس عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و میکرو ارگانیسم‌هایی که در محیط عفونی قرار دارند عامل کلیدی است. عامل دوم میزبان مستعد و عامل سوم، مواد غذایی است.
وی ادامه داد: اگر فرد مسواک نزند، تغذیه مناسب هم نداشته باشد و عادات موضعی مضره داشته باشد، مستعد بیماری لثه می‌شود.
این جراح لثه در ادامه بیان کرد: شیار لثه یعنی محل اتصال دندان به لثه ۸/۱-۱ میلی متر عمق دارد. از طریق شیار لثه مایعی ترشح می‌شود که این مایع مشتق شده از جریان خون است. این مایع به بزاق وصل شده و ما هنگام غذاخوردن آن را به دستگاه گوارش مان وارد می‌کنیم.
سلامت لثه
هوشمند در پایان اظهارداشت: بخش اول هضم و جذب به واسطه این‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین مهم‌ترین جزء کمک به پیشگیری از بیمار یهای لثه، رعایت مناسب بهداشت دهان است.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.