سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اعتصاب در انگلیس، آلمان و فرانسه با مردم چه کرده است؟

اعتصاب در انگلیس، آلمان و فرانسه با مردم چه کرده است؟

در حالی که اعتصاب‌ها در کشورهای اروپایی خسارت‌های سنگینی بر اقتصادها تحمیل کرده گزارش‌های جدید نشان می‌دهند اوضاع مردم در کشورهایی مثل انگلیس، فرانسه و آلمان روز به روز بدتر می‌شود و پیش‌بینی‌های مقامات نیز نشان می‌دهد، این وضعیت تا سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت.
بحران انرژی در اروپا زیر سایه جنگ اوکراین به «بحران اقتصادی و اجتماعی» بدل گشته و چند ماهی است که کشورهای گردن کلفت این قاره را هم به شدت تحت فشار قرار داده است.
تورم بی‌سابقه، رکود اقتصادی، ورشکستگی ده‌ها هزار شرکت و فروشگاه، ناتوانی میلیون‌ها نفر در تامین هزینه‌های زندگی و کم کردن از وعده‌های غذایی، ناتوانی در گرم کردن خانه‌ها، افزایش چشمگیر مراجعین به بانک‌های غذایی و در یک کلام «تغییر سریع سبک زندگی» تنها بخشی از تاثیرات گسترده بحران اقتصادی کنونی بر مردم در اروپا بوده است. از سوی دیگر طی هفته‌های اخیر کشورهای بزرگ اروپایی مثل انگلیس، آلمان و فرانسه شاهد اعتصاب‌های گسترده علیه این وضع بوده‌اند طوری که این اعتصاب‌ها خود مزید بر علت شده و اوضاع را بدتر کرده است.
در انگلیس دولت معترضین و اعتصاب کنندگان را به «برخورد سخت» تهدید کرده و در همین زمینه اخیرا یک کمدین انگلیسی به طعنه درباره «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس و انتقاد از مواضع متناقض و ریاکارانه وی گفته که «او ایرانیان را تشویق می‌کند به خیابان بیایند، ولی به مردم معترض انگلیس می‌گوید اکنون زمان اعتراض نیست.»
همزمان نشریه «اکسپرس» نیز گزارشی درباره هزینه‌های هنگفت اعتصاب‌ها در انگلیس نوشته وگفته: «انتظار می‌رود اعتصاب کارکنان صنعت مهمان‌یاری ۲.۲۵ میلیارد پوند در طول کریسمس و بخش حمل‌ونقل روزانه ۳۰۰ میلیون پوند خرج روی دست دولت بگذارند.» این درحالی است که گفته می‌شود اعتصاب کارکنان بخش بهداشت نیز خسارت جبران ناپذیری را به حوزه درمانی این کشور وارد خواهد کرد. بدین ترتیب طبق برآوردهای صورت گرفته اعتصاب‌های گسترده مشاغل عمومی در انگلیس در ایام کریسمس بالغ بر ۴ میلیارد پوند به اقتصاد این کشور ضرر می‌زند.

اعتصاب‌ها تشدید می‌شود
از سوی دیگر گزارش‌ها از تشدید اعتصاب‌ها در روزهای آتی حکایت دارد. پس از دور نخست اعتصابات، رهبران اتحادیه‌پرستاران انگلیس تهدید کرده‌اند در صورتی که دولت از مواضع خود عقب‌نشینی نکند، به اعتصابی گسترده‌تر دست خواهند زد. به گزارش ایرنا به نقل از «گاردین»، بزرگ‌ترین اتحادیه‌پرستاران انگلیس موسوم به کالج سلطنتی‌پرستاری (RCN) اعلام کرده: «اگر دولت تا روز سه‌شنبه- دومین دور از اعتصاب سراسری‌پرستاران در انگلیس، ولز و ایراند شمالی- دور جدید ‌گفت‌وگوها برای افزایش دستمزد را ِآغاز نکند، ماه آینده (نخستین ماه سال جدید میلادی) اعتصاباتی پرشمارتر را شاهد خواهیم بود.»‌پرستاران بخش‌های مختلف در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی پس از آنکه پیشنهاد مذاکره آنها برای افزایش حقوق از سوی مقامات دولتی رد شد، اعلام کردند در روزهای ۱۵ و ۲۰ دسامبر (۲۴ و ۲۹ آذر) دست به اعتصاب خواهند زد.
کالج سلطنتی‌پرستاری انگلیس همچنین خاطر نشان کرده که اعتصاب روز سه‌شنبه در مقایسه با روز نخست آن به مراتب شدیدتر خواهد بود و بخش‌هایی که‌پرستاران در آن به فعالیت خود ادامه می‌دهند، محدودتر خواهد شد. این اتحادیه پیشتر اعلام کرده بود در روزهای اعتصاب ارائه خدمات ضروری و حیاتی طبق روال روزهای عادی به ادامه می‌یابد. این در حالی است که قرار است روز چهارشنبه نیز اعتصاب گسترده رانندگان آمبولانس در بخش‌های مختلف انگلیس و ولز آغاز شود. بر اساس این گزارش، در زمان اعتصاب آنها تنها به وضعیت‌های اضطراری که جان افراد در خطر باشد، پاسخ خواهند داد.
ورود ارتش
در مقابل مقام‌های دولتی انگلیس به دنبال نگرانی از پیامدهای اعتصاب‌ها برای استفاده از یک هزار و ۲۰۰ نیروی ارتش به منظور جایگزینی رانندگان آمبولانس و کارکنان بخش بازرسی مرزی -که قرار است دست به اعتصاب بزنند- تمهیدات لازم را‌اندیشیده‌اند. تاکنون بسیاری از کارکنان دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی از وکلا گرفته تا پرسنل زمینی فرودگاه‌ها نیز در مقاطع مختلف دست به اعتصاب زده‌اند. دولت انگلیس در شرایطی که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است، به کاهش هزینه‌های عمومی رفاهی از جمله در بخش بهداشت متوسل شده است.
زمستان سرد برای جاسوسان انگلیسی
نشریه تایمز چاپ لندن نیز روز شنبه با انتشار گزارشی درباره ابعاد گسترده اعتصاب مشاغل عمومی در انگلیس طی یک هفته گذشته نوشت که حتی جاسوسان این کشور هم به‌لحاظ مالی تحت فشار هستند و به بانک‌های غذا متوسل شده‌اند. به گزارش ایرنا، در بخشی از این گزارش آمده است:
« هنوز زمستان رسماً آغاز نشده اما برای بسیاری، این هفته زمان بسیار تیره و تاریکی بود. بعد از آنکه برف و یخبندان و لجن بسیاری از مناطق انگلیس را پوشاند، کولاکی از اعتصابات به راه افتاد.». وسعت مشاغل عمومی که دست از کار کشیده‌اند به تعبیر تایمز قابل توجه و گسترده است.

«کارگران نفت دریای شمال به اعتصاب رای داده‌اند. همین‌طور رانندگان اتوبوس لندن. به نظر می‌رسد ناامیدی تقریباً در همه مشاغل بخش دولتی وجود دارد. کسانی که به اعتصاب رای داده‌اند عبارتند از اپراتورهای تماس اضطراری ۹۹۹، امدادگران و سایر کارکنان آمبولانس، معلمان، کارکنان دانشگاه، آتش نشانان، کارگران کارخانه، افسران نیروی مرزی، کارکنان امنیتی شرکت یورواستار، کارکنان اداره گذرنامه و کارمندان بزرگراه‌ها و حتی هواشناسان خواهان دستمزد بهتر هستند.»

بر اساس این گزارش گفته می‌شود که حتی جاسوسان نیز در میان کسانی هستند که فشار مالی را احساس می‌کنند. به گفته اتحادیه خدمات عمومی و تجاری انگلیس برخی از کارکنان ستاد ارتباطات دولت انگلیس‌، آژانس اطلاعاتی و سایبری، به بانک مواد غذایی داخلی وابسته هستند. سخنگوی سندیکای کارکنان این بخش گفت: «مدیریت ادعا می‌کند که این بانک غذا برای دریافت کمک از کارکنان ایجاد شده است، اما ما می‌دانیم که کارکنان از آن غذاها می‌گیرند»
تشدید اعتصاب‌ها در فرانسه
در فرانسه نیز این روزها اعتصاب به بخش مهمی از اخبار رسانه‌های این کشور تبدیل شده است. بر اساس اعلام چهار اتحادیه کارگری مربوط به بخش راه‌آهن فرانسه، اعتصاب سوزنبان‌های شرکت ملی راه آهن این کشور که از روز پنجشنبه شروع شد، قرار است در تعطیلات سال نوی میلادی نیز ادامه یابد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، سوزنبان‌های شرکت ملی راه آهن فرانسه در تمامی بخش‌های شبکه ریلی این کشور کار می‌کنند و بدون کار آنها، هیچ قطاری نمی‌تواند سفر داشته باشد. اتحادیه‌های کارگران راه آهن فرانسه خواستار اهمیت دادن بیشتر به حرفه آنها و ارتقای شرایط کاری خود هستند.همچنین این اتحادیه‌ها به مسائل دیگری همچون کمبود نیروی کار که باعث بدتر شدن شرایط کاری پرسنل رانندگی قطار می‌شود اعتراض داشته و از تصمیم مدیرانشان برای کاستن از تعداد جلسات آموزشی انتقاد کرده‌اند.بر اساس این گزارش تاکنون لغو حرکت حدود ۲۰ قطار سریع السیر در فرانسه به دلیل اعتصابات در این بخش رخ داده است. همچنان که اتحادیه‌ها به اعلام اعتصابات جدید برای تعطیلات کریسمس (4 دی)‌ پرداخته‌اند، مردم این کشور خودشان را برای مواجهه با اختلالات گسترده در این تعطیلات زمستانی آماده می‌کنند.
هشدار بانک مرکزی آلمان
در آلمان نیز از زمان آغاز جنگ اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، دولت آلمان نزدیک به ۴۴۰ میلیارد یورو معادل ۴۶۵ میلیارد دلار بودجه اضطراری برای برون رفت از بحران انرژی تصویب کرده ولی کارشناسان اقتصادی می‌گویند این رقم ناکافی است و احتمالا برنامه برلین شکست خواهد خورد. بانک مرکزی آلمان نیز دیروز با توجه به بحران انرژی، درباره رکود اقتصادی و تورم بالا در این کشور در سال آینده میلادی هشدار داد. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «ویرتشافتز ووخه» آلمان، بانک مرکزی این کشور انتظار دارد در سال آینده رکود اقتصادی و نرخ تورم بالا حتی پس از سال 2023 رخ دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.