سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / اسمی از حضرت فاطمه زهراء(سلام الله علیها) که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران تجلّی کرد

اسمی از حضرت فاطمه زهراء(سلام الله علیها) که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران تجلّی کرد

می‌گوید: بی‌تردید انقلاب اسلامی ایران مشمول نصرت خداست و این نصرت نیز با واسطه فاطمه زهراء (سلام الله علیها) جاری می‌شود.

 در ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی قرار داریم و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است، انقلابی که امام خمینی(ره) آن را زمینه‌ساز ظهور مولایمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) خواند.

 حجت‌الاسلام «محمود ابوالقاسمی» محقق و پژوهشگر قرآن و حدیث  درباره «نصرت ملت ایران به واسطه فاطمه زهراء (سلام الله علیها) و همچنین تجلّی یکی از القاب حضرت زهراء(سلام الله علیها) در جریان انقلاب اسلامی» میگوید.

: یکی از اسامی حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، «منصوره» است، از طرفی یکی از اسامی خداوند نیز «ناصر و نصیر» است، به نظر شما چه ارتباطی میان دو اسم وجود دارد؟

* : در روایتی از پیامبر اکرم (صل الله علیه واله وسلم) نقل شده که نام حضرت زهراء(سلام الله علیها) در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است، در ادامه روایت آمده: ایشان در زمین فاطمه نامیده شد به این خاطر که شیعیان او از آتش جهنّم حفظ می‌شوند و دشمنانش از دوستى و محبت وى که نجات‌بخش است، محروم می‌مانند و این است معناى کلام خداوند که می‌‏فرماید:

«وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ» «بِنَصْرِ اللّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ» و در این روز (قیامت)، مؤمنان به سبب نصرت و یارى خداوند شادمان می‌شوند، (سوره روم/ آیات 4 و 5).

منظور از نصرت و یارى خداوند همین نصرت خداوند براى شیعیان و دوست‌داران فاطمه (سلام الله علیها) است که با شفاعت و یارى او از آتش دوزخ نجات می‌یابند.

خداوند در آیه 180 سوره اعراف می‌فرماید: «وَ لِلّهِ اْلأَسْماءُ الْحُسْنی فَادْعُوهُ بِها»، امام صادق (علیه السلام) در ذیل این آیه شریفه در روایتی به معرفی اسماء حسنی پرداخته و فرمود: «نحن والله الاسماء الحسنی» منظور از آن اسماء ما اهل‌بیت (علیهم السلام) هستیم

(اصول کافی، ج1، ص143).

با توجه به اسناد موجود از جمله حدیثی که در ذیل آیه 4 و 5 سوره روم مطرح شد، می‌توان گفت: برخی اسامی خداوند در قرآن از ریشه «نصر» به معنای «یار و یاور» است که دارای مشتقاتی مانند (نصیر و ناصر) نیز است، در وجود مقدس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به ویژه درباره حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) نام «منصوره» دارای بالاترین ظهور و بروز است و از وجود ایشان بیشترین یاوری و نصرت پروردگار برای اهل ایمان جاری می‌شود.

حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی 

: با توجه به آنچه اشاره شد لطفاً بفرمایید چگونه و در چه صورتی مؤمنان می‌توانند از نصرت و  یاری خداوند به واسطه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) بهره ببرند؟

* : پاسخ این سوال با توجه به آیه 40 سوره مبارکه حج داده خواهد شد، خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لَیَنْصُرَنَّ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ» قطعاً خداوند به کسی که او را یاری می‏‌کند، یاری می‌‏دهد، یا در آیه 7 سوره محمد (صل الله علیه واله وسلم) می‌فرماید:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ یَنْصُرْکُمْ» ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید، اگر خدا را یاری کنید او نیز شما را یاری می‌کند، پس باید خداوند را یاری کنیم تا از نصرت و یاری او بهره‌مند شویم.

و در حدیثی در تفسیر قمی، ج2، ص 277 از نبّی مکرم اسلام (صل الله علیه واله وسلم) در ذیل این آیه از سوره محمد (صل الله علیه واله وسلم) روایتی ذکر شده که فرمود: منظور خداوند از «إِنْ تَنْصُرُوا اللّهَ» یاری امیرالمؤمنین (علیه السلام) است، یعنی اگر حضرت علی (علیه السلام) را یاری کنید خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد.

بنابراین نتیجه می‌گیریم در صورتی که مؤمنان در هر زمان یاری و نصرت خود را از وجود امام آن زمان دریغ نکنند، خداوند متعال نیز ایشان را به واسطه فاطمه منصوره (سلام الله علیها) یاری و یاوری خواهد کرد.

«نِعْمَ الْمَوْلی وَ نِعْمَ النَّصیرُ» (أنفال/40)

چه نیکو ولیّ و چه نیکو یاوری است‏.

«مولی» و «نصیر» دو اسم پروردگار است که یکی در امیرالمؤمنین (علیه السلام) و دیگری در فاطمه منصوره (سلام الله علیها) تجلّی دارد.
: لطفاً درباره فراز «نِعْمَ الْمَوْلی وَ نِعْمَ النَّصیرُ» بیشتر توضیح دهید.

* : با توجه به اینکه مفهوم ولایت و نصرت 19 مرتبه در آیات قرآن کنار هم قرار گرفته‌اند، می‌توان گفت ارتباط میان این دو اسم از اسامی پروردگار یک ارتباط عمیق و اثرگذار است. یکی از نکاتی که می‌توان از کنار هم قرار گرفتن این دو واژه استفاده کرد، پاسخ به همان سؤال قبلی است مبنی بر اینکه در کجا می‌توان نصرت خداوند را پیدا کرد که پاسخ آن از طریق حضرت زهراء (سلام الله علیها) است. به عبارت دیگر هرجا که ولایت وجود داشته باشد، نصرت نیز همانجاست.

 اگر ولیّ و نصیر که دو اسم از اسامی خداوند باشند، باید گفت که ولایت بیشتر در وجود مقدس امیر‏المؤمنین (علیه السلام) تجلی پیدا می‌کند و نصرت بیشتر در وجود مطهر حضرت زهراء (سلام الله علیها).

بنابراین هر جا که امیر‏المؤمنین (علیه السلام) به عنوان ولیّ نقش‌آفرین باشد، حضرت زهراء (سلام الله علیها) به عنوان نصیر تجلی می‌کند، فاطمه زهراء (سلام الله علیها) همیشه همراهی و نصرت کننده ولیّ هستند، به تعبیر دیگر ایشان همراه و نصرت کننده کسانی هستند که ولیّ زمانه خود را نصرت می‌کنند.

: شما گفتید کسانی که ولیّ زمانه خود را نصرت کنند، از نصرت الهی به واسطه فاطمه منصوره (سلام الله علیها) بهره‌مند می‌شوند. به نظر شما با توجه به اینکه در ایام‌الله دهه فجر قرار داریم، آیا می‌توان این بحث را در جریان انقلاب اسلامی نیز مطرح کرد؟

* : به نکته مهم و جالبی اشاره کردید. بر اساس آیه 14 سوره مبارکه انعام، نبّی مکرم اسلام (صل الله علیه واله وسلم) نخستین کسی است که مأمور به تسلیم یا اسلام آوردن است «قُلْ إِنِّیَ أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَم»، علاوه بر این، حضرت علی (علیه السلام) در حدیثی می‌فرماید: «أنا أوَّلُ مَن أسلَمَ» امیر‏المؤمنین (علیه السلام) نیز نفس رسول خدا (صل الله علیه واله وسلم) است و بنابراین هر دو بزرگوار در اوج تسلیم هستند.

از آنجایی که اهل‌بیت (علیهم‌السلام) تسلیم خدا هستند، ما نیز وظیفه داریم تسلیم این بزرگواران باشیم.

امام باقر (علیه السلام) در ذیل آیه ﴿ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ﴾، می‌فرماید: «اَلتَّسْلِیمُ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ بِالْوَلاَیَةِ».

از سوی دیگر در زیارت عاشورا می‌خوانیم «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ»، بر اساس این فراز می‌توان گفت اگر ما تسلیم کسانی که تسلیم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هستند باشیم، در واقع تسلیم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بوده‌ایم و حضرات معصومین (علیهم‌السلام) نیز تسلیم خدا هستند.

پس اسلام یعنی تسلیم حضرت علی (علیه السلام) شدن، وقتی تسلیم ایشان شویم یعنی ولایت الهی را پذیرفته‌ایم.

اینجاست که باید گفت:

مردم ایران در سال 57 تسلیم امام خمینی (ره) شدند، امام خمینی (ره) نیز تسلیم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بود و چون اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) تسلیم خداوند هستند، می‌توان گفت مردم در آن زمان با تسلیم شدن در برابر امام خمینی (ره)، در واقع تسلیم خداوند شدند و ولایتی الهی را پذیرفتند و در نتیجه از نصرت خداوند به واسطه زهرای منصوره (سلام الله علیها) بهره‌مند شدند.

: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانی مطرح شدن نام حضرت زهراء (سلام الله علیها) را در جریان انقلاب همچون بستن سربند یا زهراء (سلام الله علیها)، نامگذاری عملیات‌ها و … را برآمده از دلها، عواطف و ایمان مردم می‌دانند نه امری که از سوی فردی به آنان تکلیف شده باشد. حال علاوه بر این، با توجه به نکات بیان شده از سوی شما، آیا می‌توان چنین ادعا کرد انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فاطمی بوده است؟

* : بله همینطور است، بی‌تردید انقلاب اسلامی ایران مشمول نصرت خداوند است و همانطور که گفته شد نصرت خدا با واسطه فاطمه زهراء (سلام الله علیها) جاری می‌شود.

رهبر معظم انقلاب همچون امام خمینی (ره) در این سال‌ها تسلیم محض حضرت ولیّ عصر (عج) بوده‌اند، لذا یاری و نصرت الهی بر ایشان نیز امری انکارناپذیر است، پس می‌توان گفت نظام جمهوری اسلامی ایران مشمول نصرت خدا از مجرای حضرت زهراء (سلام الله علیها) است.

خداوند در آیه 160 سوره آل‌عمران می‌فرماید: ﴿ إِنْ یَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ﴾، اگر خدا کسی را نصرت کند و یا به تعبیری، خدا به وسیله حضرت زهراء (سلام الله علیها) نصرت کند، هیچ کسی نمی‌تواند بر آن غلبه کند، این در حالی است که پس حدود 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی همچنان غالب است و دشمنان نتوانستند خدشه‌ای بر آن وارد کنند و این برگفته از نصرت خاصه الهی به واسطه زهرای اطهر (سلام الله علیها) بر ملت ایران است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند

به بهانه ی مذهب، می خواهد وحدت ملی را به هم بزند

جواب مردم به معمایی سبز

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.