سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / داستان برهنگی، فحاشی و خشونت؛ عاقبتِ نبرد معطوف به سبک زندگی.

داستان برهنگی، فحاشی و خشونت؛ عاقبتِ نبرد معطوف به سبک زندگی.

1️⃣ در مواردی پیش از این، در دورۀ دولت قبل، رهبر انقلاب در مواجهه با اعتراض‌های اجتماعی، هم «حقّ» را به معترضان می‌داد و هم آنها را «مردم» می‌انگاشت، ولی این بار:

الف. اصل اتّفاق را به «غرب» نسبت داد و آن را «برنامه‌ ریزی‌ شده» و «غیر خود جوش» دانست.

ب. نظام و نیروی انتظامی و بسیج را «مظلوم» معرفی کرد، نه مقصر.

ج. خواصی را که بر آتش دمیده بودند، «ملامت» و دعوت به «جبران» کرد.

د. معترضان را نه «مردم» یا حتّی «جوانان»، بلکه سه دستۀ «عاملان دشمن»، «همراهان با دشمن» و «هیجان‌زدگانِ غافل» قلمداد کرد.

هـ . به ضرورت مواجهۀ «امنیّتی» و «قضائی» اشاره کرد، نه‌فقط مواجهۀ «فرهنگی».

ز. اعتراض‌ها را «حاشیه‌ای» و «فرعی» دانست، نه مسألۀ «اصلی» و «اساسی».

2️⃣ رهبر انقلاب، یک سال پیش دربارۀ «بازسازیِ انقلابی در ساختار فرهنگ و رسانه» سخن گفته بود، امّا چنان‌که از این تعبیر پیداست، هدف ایشان «عقب‌نشینی از ارزش‌ها» و «انتخاب رویکرد انفعالی» نبوده و نیست، بلکه ایشان می‌خواهد ساختارهای رسمی و غیر رسمی، هرچه «بیشتر» و «جدّی‌تر» به خدمت «ارزش‌های انقلابی» گمارده شوند و بر «شتاب حرکتِ تکاملیِ انقلاب»، افزوده شود. این جهت‌گیری، به‌‎طور کامل در مقابل خواسته‌های ضدّ ارزشیِ جریان اغتشاش است.

3️⃣ بنابر این، نظام جمهوری اسلامی از مسیر رفته، باز نخواهد گشت، بلکه کوشش می‌کند شرایط اجتماعی و ساختاری را برای «زندگیِ» معطوف به «کمال» و «سعادت» و «حقیقت»، و نه زندگیِ معطوف به «ولنگاری» و «لاابالی‌گری» و «اباحی‌گری» فراهم سازد. «آزادی» نیز در قالب «مردم‌ سالاریِ دینی» و به‌ خصوص در ساحت‌های پسا انتخاباتی آن، معطوف به «افزودن بر نقش مردم» و «نقادی عمومی» و «اندیشه‌ورزی غیر رسمی» خواهد بود، نه «کشف حجاب» و «برهنگی» و «اختلاط». از این‌ رو، «زندگی» و «آزادی» در نگاهِ نظام جمهوری اسلامی، معنایی بسیار متفاوت از جریان اغتشاش دارد.

4️⃣ و از آنجا که جریان اغتشاش در همراه‌ سازی مردم با خویش ناکام ماند، نمی‌تواند تفسیر خود از «زندگی» و «آزادی» را بر نظام، تحمیل کند.
زین پس، فضا برای روایت‌های ضدّ ارزشی و اخلاق‌ستیز و غرب‌گرا از زندگی و آزادی، «تنگ‌تر» و «منقبض‌تر» خواهد شد. «تهدید»های پدید آمده از سوی جریان اغتشاش، به یک «فرصتِ» تاریخی برای عبور از ولنگاریِ فرهنگی و منهدم‌ کردن هسته‌های اشاعۀ سبک زندگیِ غربی تبدیل خواهد شد. جریان اغتشاش، تمام داشته‌هایش را صرف پیشروی فرهنگی کرد و برای آینده، هیچ ذخیره و اندوخته‌ای ندارد. «نمایش‌های وحشیانه» و «ظهوراتِ ضدّ اخلاقیِ» جریان اغتشاش در این مدّت، حماقت‌ بار بود و کار آن را تمام کرد.

مهدی جمشیدی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

با بسیج، از جماران تا قلب پاریس و لندن

بسیج یکی از آن پدیده‌های شگفت‌آور دوران انقلاب بود

حرف‌های مادرشهید مدافع امنیت درباره قاتل پسرش

۲۵ آبان ۱۴۰۱؛ آخرین عکس از شهیدان مدافع امنیت «حسین زینال‌زاده» و «دانیال رضا‌زاده» در خیابان حرم امام رضا(ع)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.