سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اربعین / اخبار موکب / .50 توصیه کاربردی به زائران عتبات در اربعین حسینی +ویدیو

.50 توصیه کاربردی به زائران عتبات در اربعین حسینی +ویدیو

سفرهای اربعینی به اوج خود رسیده و جمعی از عاشقان حسینی در حال حرکت به عراق هستند و برخی هم سفر خود را آغاز کرده و در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور دارند.

ستاد اربعین پیش‌بینی تشرف پنج میلیون ایرانی به زیارت اربعین را کرده است که تاکنون حدود ۳ میلیون نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند. بر همین اساس، رکورد تشرف زائران ایرانی به اربعین شکسته می‌شود.

پیاده‌روی اربعین فقط برای رفتن به زیارت امام حسین علیه‌السلام نیست. بلکه این سفر معنوی دستاوردهایی داشته که در سال‌های گذشته شاهد ان بودیم. از همدلی و وحدت شیعیان تا برقراری روابط مستحکم بین ایران و عراق. بنابراین، برای زیارت اربعین باید در کنار توجه به برخی نکات به منظور حفظ میزبانی عراقی‌ها، اقداماتی نیز انجام دهیم تا با توجه به قرارگیری اربعین در تابستان و گرمای هوا دچار مشکل نشویم که در ادامه به اختصار به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

۱. ثبت‌نام در سامانه سماح شرط سفر اربعین است. بنابراین باید هزینه بیمه را پرداخت کنند تا ثبت‌نام در سامانه سماح قطعی شود. دریافت ارز اربعین، تسهیلات اربعین، تهیه بلیت پرواز و اتوبوس اربعین منوط به ثبت‌نام در سامانه سماح است.

۲. گذرنامه معتبر یا برگ گذر موقت اربعین را به همراه داشته و در حفظ آن کوشا باشید. از طرفی هم گذرنامه خود را در مرزهای خروجی و ورودی در دسترس قرار دهید تا معطل نشوید.

ویژگی‌های کوله‌پشتی مناسب پیاده‌روی اربعین

۳. بهترین وسیله برای حمل وسایل در مسیر اربعین، کوله پشتی است. از کوله پشتی سبک و مناسب استفاده کنید.

۴. وسایل داخل کوله پشتی نباید بیش از ۲۰ درصد وزن شما باشد. همچنین در طول مسیر هر دو بند کوله را بیندازید.

۵. وسایل سبک را در ابتدا و انتهای کوله بچینید و وسایل سنگین را در وسط کوله قرار دهید.

۶. از کفش سبک و انعطاف‌پذیر و همچنین جوراب نخی استفاده کنید. کفش مناسب طوری است که قسمت زیرین آن عاج داشته باشد تا در مسیر سُر نخورید. البته از برداشتن کفش نو که قبلا استفاده نکرده‌اید، خودداری کنید.

ویژگی‌های کفش مناسب برای پیاده‌روی اربعین

۷. لباس خنک، گشاد و نخی بپوشید و یک دست لباس راحتی بردارید.

۸. شارژر و پاوربانک و همچنین رابط سه شاخه برق و شارژر به همراه داشته باشید. تبدیل برق از ملزوماتی است که به خاطر نوع سه‌راهی‌های عراق، حسابی به کارتان می‌آید.

۹. مقداری آجیل و میوه خشک، لیمو ترش، نمک، یک پیاز کوچک، تعدادی شکلات، خاکشیر و تخم شربتی و در صورت امکان غذای سبک در کوله خود قرار دهید.

توصیه‌های بهداشتی در مسیر اربعین

۱۰. واکسیناسیون خود را قبل از سفر تکمیل کنید و اگر از آخرین تزریق دُز واکسن کرونا بیش از ۶ ماه می‌گذرد، دُز یادآور بزنید.

۱۱. در اماکن شلوغ و پرجمعیت از ماسک استفاده کنید و در صورت خیس شدن ماسک آن را دور بیندازید و دستها را با آب و صابون بشویید.

۱۲. هنگام سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی یا قسمت بالای آستین استفاده کنید.

. اگر دچار تب، سرفه، سردرد، اسهال و استفراغ شدید، از دیگران فاصله بگیرید و مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنید.

۱۴. دینار یا دلار برای کرایه ماشین‌ها و سایر خریدهای لازم به همراه داشته باشید. چرا که عراقی‌ها چندان پول ایرانی قبول نمی‌کنند. برای تهیه ارز زیارتی به بانک و صرافی‌های مجاز کشور مراجعه کنید.

۱۵. اگر از مرز زمینی به عراق می‌‍‌روید، سعی کنید گروهی سفر کنید.

۱۶. در صورتی با ماشین شخصی به مرز می‌روید، از پارک خوردو در مکان‌های نامعلوم یا نزدیک پمپ بنزین بپرهیزید و نشانه‌هایی مثل کوچه یا حتی بنر و تابلوهای اطراف را به خاطر بسپارید. همچنین سوییچ خود را در جای امن قرار دهید تا هنگام بازگشت سردرگم نشوید.

۱۷. در مرزهای زمینی ممکن است با ازدحام جمعیت در مرزها مواجه شوید. بنابراین آرامش خود را حفظ کرده و از هل دادن یکدیگر بپرهیزید. همچنین اگر یکی از اعضای گروه در تجمع انبوه بود، برای نجات او وارد آن جمعیت نشوید.

۱۸. اگر به صورت هوایی به زیارت اربعین می‌روید، علاوه بر گذرنامه معتبر و بلیت، در فرودگاه کارت واکسیناسیون و جوابیه منفی آزمایش PCR به همراه داشته باشید.

۱۹. برای فعال کردن اینترنت، از موبایل فروشی‌های معتبر عراقی سیم کارت زین یا آسیاسل بخرید. هزینه این سیم‌کارت‌ها با اینترنت حجم ۵ گیگ ۱۵۰ هزار تومان است. البته در موکب فاطمه الزهرا (س) در عمود ۲۰۲، موکب امام رضا (ع) در عمود ۲۸۵، موکب احباب الرضا (ع) در عمود ۴۰۳، موکب علی بن موسی الرضا (ع) در عمود ۶۷۵ و موکب خدام الحسین (ع) در عمود ۱۱۲۰ اینترنت رایگان به صورت وای‌فای عرضه می‌شود.

۲۰. پس از رسیدن به عراق و قرارگیری در مسیر، از پیاده‌روی طولانی مدت بپرهیزید و هر چند ساعت یکبار در موکبی استراحت کنید.

راه‌های جلوگیری از گرمازدگی و روش‌های درمان آن در مسیر پیاده‌روی اربعین

۲۱. با توجه به گرمای هوا، در ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ کم‌تر فعالیت کرده و در ساعت های خنک پیاده‌روی کنید.

۲۲. گیجی، بالا رفتن دما، عدم تعادل، تهوع و سردرد از علائم گرمازدگی است که در این موقع در جای خنک بروید و وضعیت خود را به امدادگران خبر دهید.

۲۳. پماد و داروهای ضروری همچون ضداسهال و حالت تهوع همراه داشته باشد و کرم ضدآفتاب و مرطوب کننده در وسایل خود قرار دهید.

۲۴. در صورت ایجاد ریزگرد از ۲ عدد ماسک معمولی یا یک ماسک فیلتردار استفاده کنید، به محیط های بسته بروید و درِ مواد غذایی و آب آشامیدنی را ببندید.

خودمراقبتی در برابر ریزگردها 

۲۵. تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنید، چرا که بدن را دهیدراته و خشک می‌کند. بنابراین، شربت‌های سنتی همچون سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی را جایگزین آن کنید.

۲۶. مصرف یخ و آب بسیار خنک نیز دمای بدن را بالا برده و موجب ایجاد عطش می‌شود. بنابراین، مصرف آن را به حداقل برسانید.

۲۷. غذاهایی استفاده کنید که بدن، آب کم‌تری از دست می‌دهد. به جای استفاده از شیرینی، غذاهای سرخ کرده و ادویه‌ها که باعث تشدید تشنگی می‌شود، به مصرف میوه‌ها به ویژه هندوانه اهتمام داشته باشید.

. در مسیر موکب‌های زیادی وجود دارد که غذاهای متنوعی می‌دهند. بنابراین از نگهداری غذا بپرهیزید و غذا را به لحظه استفاده کنید.

۲۹. تنوع غذایی موجب نشود که از همه غذاهای موکب‌ها بخورید و هر آنچه به شما تعارف می‌کنند را مصرف کنید. چرا که این کار موجب می‌شود که برای ادامه مسیر سنگین و با مشکلاتی مواجه شوید.

۳۰. از اسراف کردن بپرهیزید. اگر غذایی را دوست ندارید، برندارید؛ چرا که عراقی‌ها از این کار به شدت ناراحت می‌شوند. اگر هم با اصرار میزبان مجبور شدید غذایی را که دوست ندارید بردارید، به روی خودتان نیاورید و از آنها تشکر کنید.

۳۱. قبل از مصرف غذا به تمیز بودن دست‌ها توجه داشته باشید و از مواد ضدعفونی یا دستکش یک‌بار مصرف استفاده کنید.

۳۲. از مصرف حجم بالای غذاهای سنگین پرهیز کنید. وعده‌های غذایی را بیشتر و حجم غذاها را کاهش دهید.

۳۳. به تمیز بودن مسیر حساس باشید و از انداختن زباله بپرهیزید.

۳۴. در مدتی که در عراق هستید، از عراقی‌ها انتظار بی‌جا نداشته باشید و تصور نکنید باید همه خدمات در ایام اربعین رایگان باشد. از طرفی هم فراموش نکنید عراق کشوری جنگ‌زده است. بنابراین، انتظار همه امکانات رفاهی را در مسیر آن هم در حد لاکچری نداشته باشید.

۳۵. اگر در خانه‌ای اسکان پیدا کردید، زمان میهمان شدن را کوتاه کرده و تصور نکنید میزبان باید تا هر زمانی که شما آنجا هستید، خدمات ارائه دهد.

۳۶. در صورت امکان چند هدیه کوچک تهیه کنید و به پاس قدردانی از خدمات عراقی‌ها به ویژه کودکان به آنها بدهید.

۳۷. خوشرو و خوش برخورد باشید و به خاطر ارائه خدماتی که در آنجا دریافت می‌کنید، از مردم عراق تشکر کنید.

۳۸. با زائران کشورهای دیگر و ملیت‌های مختلف ارتباط برقرار کنید و عکس یادگاری بیندازید و حتی آنها را هم به تشکر از مردم عراق و تبلیغ اربعین حسینی در کشورهایشان تشویق کنید.

۳۹. برای قدردانی از مردم عراق حتی لحظاتی کوتاه هم که شده به موکب‌های کوچک و خانه‌های آنها بروید و اجازه دهید از شما پذیرایی کنند.

۴۰. به تمیز نگه داشتن محل اسکان یا خانه‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهند، توجه داشته باشید و هنگام خروج از منزل، فضا را برای حضور سایر زائران مهیا کنید.

۴۱. تاول در پیاده‌روی طولانی شایع است. برای تاول نزدن، پای خود را هر روز چندین بار بشویید و خشک کنید.

۴۲. اگر پای‌تان تاول زد، با آب خنک بشویید و پس از خشک کردن، روغن بنفشه یا پماد A+D بمالید و قبل از پوشیدن جوراب دور انگشتان را چسب ضدحساسیت بزنید.

۴۳. از ترکاندن تاول پا بپرهیزید و با بتادین پا را ضدعفونی کنید و برای درمان آن به عمودهای ۲۸۵ ، ۵۲۹، ۱۱۲۷ مسیر نجف تا کربلا مراجعه کنید.

۴۴. در هیچ جای مسیر درباره مسائل سیاسی بحث نکرده و برای جلوگیری از درگیری به هیچ وجه به تصاویر، بنرها و موکب‌های خاص و جریان‌های انحرافی واکنش نشان ندهید.

۴۵. ممکن است در مسیر اربعین فرقه‌های انحرافی همچون کلبی‌ها، صوفی‌ها، یمانی‌ها و صرخی‌ها حضور داشته باشند. اصلا با آنها وارد بحث نشوید و وقت خود را برای متقاعد کردن آنها نگذرانید.

توصیه‌هایی به موکب‌داران اربعین

۴۶. اربعین توسط دنیای استکبار هرساله بایکوت می‌شود. شما سعی کنید راوی اربعین باشید و در فضای مجازی اتفاقات زیبای این مسیر را به نمایش بگذارید.

. پیاده‌روی نجف تا کربلا سه روز طول می‌کشد. زمانی به کربلا رسیدید، سفر را کوتاه و پس از زیارت مختصر آنجا را ترک کنید تا سایر زائران بتوانند به زیارت بپردازند.

۴۸. در مسیر به یاد جاماندگان اربعین و شهدا قدم بردارید و از فضای معنوی مسیر استفاده کنید و وقت خود را به گفتن ذکر بگذرانید. در حرم‌های مطهر هم نائب الزیاره دلدادگان حسینی باشید و برای فرج امام زمان (عج) دعا کنید.

۴۹. قبل از بازگشت به کشور مرز ورودی را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ ارسال کنید.

۵۰. روز اربعین و روز پس از آن شلوغ‌ترین روزها برای بازگشت به کشور است. برای جلوگیری از ازدحام جمعیت قبل از اربعین به کشور بازگردید.

، امسال مرزهای مهران، شلمچه، چذابه به صورت شبانه‌روزی، مرز خسروی از ساعت ۶ تا ۱۸ و مرزهای تمرچین و باشماق از ساعت ۷ تا ۱۶ به روی زائران اربعین باز است.

موکب‌های اربعینی نیز در مسیر زائران راه‌اندازی شده و به آنها خدمات ارائه می‌دهند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمحضر امام جواد علیه السلام

السلام علی الحسین

شعر/ شیعیان ،دیگر هوای نینوا دارد حسین

السلام علی الحسین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.