سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / قیمت برق در اروپا هر روز رکورد می‌زند

قیمت برق در اروپا هر روز رکورد می‌زند

در حالی که قیمت حامل‌های انرژی در اروپا روزانه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند، کمیسیون اروپا می‌گوید دست به کار شده تا ترمز قیمت برق را بکشد.

سایه سیاه بحران انرژی که با آغاز جنگ اوکراین و قرار گرفتن کشورهای عضو ناتو در یک طرف جنگ بر سر اروپا سنگینی می‌کند، 6 ماهی می‌شود که به مهم‌ترین موضوع مورد بحث در غرب تبدیل شده است. برغم افزایش 10 برابری قیمت‌های گاز طی یک سال گذشته نگرانی‌ها از افزایش بیشتر قیمت‌ها، هم مردم اروپا و هم مقامات این قاره را به وحشت‌انداخته است. از زمان اعلام شرکت گازپروم روسیه مبنی بر قطع جریان خط لوله گاز نورد استریم ۱ به مدت سه روز از چهارشنبه (امروز) به منظور سرویس و نگهداری، نگرانی‌ها از اینکه مسکو به صورت کامل عرضه گاز به اروپا را قطع می‌کند شدت یافته است.

به دلیل ارتباط این حوزه‌های اقتصادی با یکدیگر و بر اساس گزارش‌ها قیمت‌های برق نیز در اروپا همچنان به رکوردشکنی خود ادامه می‌دهد و نگرانی‌ها درباره دسترسی به برق و گرمایش را به شدت افزایش داده است. به ویژه این که زمستان هم در راه است. شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به رکوردشکنی قیمت برق نوشته قیمت‌های برق سال آینده آلمان که معیار قیمت اروپا در نظر گرفته می‌شود، روز دوشنبه مدت کوتاهی به بالای 1000 یورو در هر مگاوات ساعت رسید و در نهایت به ۸۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش پیدا کرد.  «فابین رونینگن» تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی این وضعیت را غیر عادی و ناپایدار خواند و گفت: «این قیمت‌ها به میزانی می‌رسد که هرگز فکر آن را نمی‌کردیم.»

نشست اضطراری

جمهوری چک اما روز دوشنبه اعلام کرده که یک نشست اضطراری وزیران انرژی اروپا هفته آینده برای یافتن راه‌حل مشکلات در بروکسل برگزار خواهد شد. کسب و کارها در اروپا در صورت عرضه حداقلی برق در نظر دارند به صورت موقت فعالیت خود را در زمستان متوقف کنند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای اقدامات اضطراری در زمینه اصلاح بازار برق و کنترل قیمت انرژی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

با توجه به افزایش روزافزون قیمت انرژی، «اورزولا فون در لاین»، رئیس‌کمیسیون اتحادیه اروپا، از اصلاحات در بازار برق اروپا خبر داده است. «فون در لاین» در شهر «بلد اسلوونی» در یک کنفرانس بین‌المللی گفته: کمیسیون در حال کار بر روی اقدام فوری و اصلاح ساختاری بازار برق است… قیمت‌های سرسام آور برق اکنون محدودیت‌های طراحی بازار برق فعلی را نشان می‌دهد که برای شرایط دیگری توسعه یافته است.«اولاف شولتز»، صدراعظم فدرال آلمان نیز از تغییرات ساختاری برای کاهش قیمت انرژی حمایت کرد. وی اعلام کرد که آماده کشیدن ترمز قیمت انرژی در سطح اروپا است. صدراعظم آلمان در پاسخ به این سؤال که آیا طرفدار تعیین سقف قیمتی است یا خیر، تاکید کرد:« قیمت فعلی برق قابل توجیه نیست». بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، «رابرت‌هابک»، وزیر اقتصاد فدرال آلمان نیز خواهان اصلاح اساسی در بازار برق است.‌هابک در سخنانی گفت که با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار برق روی راه‌حلی برای این مسئله کار می‌شود. وی در عین حال گفت که با این حال، یک اصل اساسی را نمی‌توان به سادگی با یک ضربه محکم تغییر داد.در حال حاضر اصل به اصطلاح سفارش شایستگی در بازار برق اروپا اعمال می‌شود. این بدان معناست که قیمت برق را گران‌ترین نیروگاه که در حال حاضر نیروگاه‌های گازسوز هستند تعیین می‌کنند. کشورهای جنوب اتحادیه اروپا مانند اسپانیا و یونان ماه‌هاست که خواستار مداخله در بازار برق هستند. اما تاکنون، از جمله، به دلیل مقاومت آلمان، شکست خورده‌اند.«کارل نهامر»، صدراعظم اتریش نیز خواستار جدا شدن قیمت برق از قیمت گاز در اتحادیه اروپا شده است. «نهامر» روز یکشنبه گفت که قیمت برق باید به هزینه‌های واقعی تولید نزدیک شود. نهامر اعلام کرد در نشست اضطراری وزرای انرژی اتحادیه اروپا در هفته آینده که توسط ریاست شورای اتحادیه اروپا اعلام شد، موضوع این جدا‌‌سازی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بازگشت برق هسته‌ای در فرانسه

در فرانسه نیز «الیزابت بورن» نخست‌وزیر گفت برای جلوگیری از کمبود برق در زمستان به‌شدت نیازمند راه‌اندازی مجدد راکتورهای هسته‌ای که پیشتر تعطیل شده، نیازمندیم. به گزارش ایرنا از المیادین، بورن نخست‌وزیر فرانسه در نشستی با کارآفرینان گفت: ما درک می‌کنیم که ناوگان نیروگاه‌های هسته‌ای ما با مشکلات متعددی مواجه است..نخست‌وزیر فرانسه تاکید کرد که« اگر جایگزینی فوری برای تامین گاز از روسیه وجود نداشته باشد، این اقدام ضروری است».به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد تامین انرژی در زمستان، فرانسه هفته گذشته ۴ راکتور از ۱۲ رآکتور هسته‌ای خود را که قبلا تعطیل شده بودند را مجددا راه‌اندازی کرد.فرانسه حدود ۷۰ درصد برق خود را از ناوگانی متشکل از ۵۶ رآکتور تولید می‌کند، اما ۳۲ راکتور این کشور در حال حاضر برای تعمیر و نگهداری معمول یا ارزیابی خطرات فنی خاموش هستند.امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در اوایل سال جاری خواستار ساخت ۱۴ رآکتور جدید برای انتقال انرژی کشور از سوخت‌های فسیلی شده بود. در آلمان نیز دولت این کشور برای مهار بحران انرژی تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای خود را به تعویق‌انداخته است.

ته کشیدن مهمات آمریکا

خبر دیگر این که با وجود ادعاهای مقامات آمریکایی درباره لزوم تداوم کمک نظامی به اوکراین برای جنگ با روسیه، گفته می‌شود که ذخایر ارتش این کشور در حال خالی شدن است. نشریه «وال استریت ژورنال» بامداد دیروز (سه‌شنبه) به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نوشت که جنگ در اوکراین و کمک‌های واشنگتن به این کشور، ذخایر برخی از مهمات اساسی ارتش آمریکا را تخلیه کرده است.طبق این گزارش، پنتاگون هم در تأمین و جایگزین کردن این مهمات کُند بوده و همین مسئله باعث بروز نگرانی‌هایی در میان مقامات آمریکایی درباره تضعیف آمادگی نظامی این کشور در پی کمبود مهمات ارتش شده است.مقام‌های نظامی واشنگتن به وال‌استریت ژورنال گفتند: «در شش ماه گذشته، آمریکا ۱۶ راکت‌انداز هیمارس، هزاران اسلحه کمری، پهپاد، موشک و دیگر تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است. بیشتر این تجهیزات از جمله مهمات، مستقیما از زرادخانه ارتش آمریکا تأمین شده که همین امر منجر به تخلیه ذخایری گردیده که برای تهدیدهای غیرمنتظره کنار گذاشته شده بودند»

یک بام و دو هوای اینستاگرام

وبگاه «اینترسپت» نیز در گزارشی به مقایسه سیاست‌های شرکت «متا» (مالک شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ) درخصوص جنگ اوکراین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه پرداخته و فاش کرده که این شرکت به مسئولانِ حذف محتواهای نامناسب اجازه داده قوانین مرسوم این شرکت در حذف تصاویر خشونت‌آمیز را در صورتی که مربوط به حمله روسیه به اوکراین باشد نادیده بگیرند.اینترسپت گزارش داده اوایل ماه جاری میلادی بعد از آنکه جنگنده‌های« اسرائیلی» چندین حمله به نواحی شلوغ نوار غزه انجام دادند کاربران فیسبوک و اینستاگرام گلایه کردند که این شبکه‌های اجتماعی به سرعت مطالبی را که حجم تخریب و کشتار ناشی از این حملات را مستند می‌کند حذف کرده‌اند.اینترسپت نوشته است: «این مسئله تبدیل به یک الگو شده است: فلسطینی‌ها تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از حملات اسرائیل منتشر می‌کنند و شرکت متا فوراً آن محتوا را حذف می‌کند و برای توضیح، تنها به نقض

«Community Standards» اشاره می‌کند و در اغلب موارد هم توضیحی ذکر نمی‌کند.اینترسپت نوشته سندی که به رویت این رسانه رسیده نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی این شرکت بارها به کارکنانش دستور داده این رویه را برای جنگ روسیه-اوکراین نادیده بگیرند و در مواردی که عکس ناراحت‌کننده‌ای از جنگ روسیه-اوکراین منتشر می‌شود از کنار آن عبور کنند.شرکت متا نیز همانند بسیاری از دیگر شرکت‌های اینترنتی آمریکایی قوانینش را به گونه‌ای تنظیم کرده که در جنگ روسیه-اوکراین، گردش اطلاعات به نفع طرف اوکراینی باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رکورد ۶ ساله فروش نفت شکسته شد

درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است

فقط خودمان بودیم.

عبدالله گنجی آنچه مهم‌تر است اینکه در آن شب مدافعان مقابل ما، چهار قدرت اتمی دنیا، یعنی امریکا، فرانسه، انگلیس و اسرائیل بودند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.