سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / دلواپسی اصلاح‌طلبان برای «زمستان سختِ اروپا»/ اظهارات رئیسی، هم BBC را ناراحت کرد، هم عباس عبدی را

دلواپسی اصلاح‌طلبان برای «زمستان سختِ اروپا»/ اظهارات رئیسی، هم BBC را ناراحت کرد، هم عباس عبدی را

جریان اصلاح‌طلب در داخل مدعی است منتقدان برجام با اسرائیل هم‌صدا هستند در حالی که خودشان می‌دانند این اظهارنظر دروغ است و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه با کلیت برجام مخالف نیست.

 : خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

 اظهارات رئیسی، هم BBC را ناراحت کرد و هم اصلاح طلبان را 

دیروز نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه برگزار شد. در این میان نوع واکنش جریان اصلاح طلب به اظهارات رئیس جمهور در این نشست قابل توجه و البته قابل تأمل است.

برخی رسانه‌های منتسب به این طیف به بهانه این نشست، با هجمه به دولت به انکار اقدامات مثبت صورت گرفته در یکسال اخیر پرداختند. نکته قابل توجه اینجاست که رسانه‌های معاند و از جمله بی بی سی فارسی نیز همین خط را دنبال کردند.

در همین رابطه روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «دستاورد این نشست چه بود؟» به قلم «عباس عبدی» نوشت: «نشست رسانه‌ای آقای رییسی به یک معنا دستاورد مثبتی نداشت…مهم‌ترین بخش صحبت‌های آقای رییسی که به موضوع این نشست ربط واقعی داشت، ارائه جزییاتی از عملکردهای دولت بود. بخشی از آنها ادعاهای بدون دلیل بود. اینکه فلان مقدار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است، فقط یک ادعا است، لازم است که جزییات این ادعاها طرح شود. یا اینکه بدون استقراض از بانک‌ها و بدون خلق پول کسری بودجه را تأمین کردیم، معلوم نیست از کجا تأمین شده؟»

در ادامه این مطلب آمده است: «بخشی از دستاوردهای ذکر شده ربطی به این دولت ندارد، اینکه امسال ۶ هزار مگاوات به تولید برق اضافه شده، طبعاً ناشی از سرمایه‌گذاری و اقدامات چند سال پیش است و هیچ کارخانه‌ای در طول این مدت ۹ ماه نمی‌تواند آغاز و تکمیل شود. ولی بدترین بخش این گفت‌وگو، ارائه شاخص‌های آماری کاملاً نادرست از دو موضوع مهم تورم و اشتغال است. معلوم نیست که مشاوران آقای رییس‌جمهور چرا دقت نمی‌کنند و گزارش‌های نادرست به ایشان می‌دهند.»

در سوی مقابل، بی بی سی فارسی در مطلبی با عنوان «راستی آزمایی حرف‌های ابراهیم رئیسی؛ آیا تورم 20 درصد کم شده است؟» نوشت: «صحبت‌های رئیس جمهوری ایران درباره عملکرد دولتش در زمینه مهار تورم سؤال‌های جدی برانگیخته است…مشکل اینجاست که این ارقام با آمار رسمی تورم نمی‌خواند.»

در روزهای گذشته معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: «بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک مرکزی نرخ تورم در شهریورماه ۱۴۰۰ به رقم ۵۹.۳ درصد رسیده بود اما در یک سال اخیر روند نزولی داشته به طوری که نرخ تورم در پایان مردادماه امسال به ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است.»

وی افزود: «نکته حائز اهمیت کاهش نرخ تورم ماهانه در مردادماه است چراکه بعد از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها نرخ تورم ماهانه به بیش از ۱۰ درصد رسیده بود اما تورم ماهانه تیر ماه ۴.۳ درصد و تورم ماهانه مردادماه ۲.۴ درصد شده است. نرخ تورم نقطه به نقطه که در اردیبهشت و خرداد صعودی شده بود در مردادماه مجدداً نزولی شده به طوری که تورم نقطه به نقطه مرداد ماه ۰.۶ درصد کمتر از تیر ماه شده است.»

رسانه‌های جریان اصلاح طلب در بررسی کارنامه دولت رئیسی تعمداً 2 مسئله را انکار و سانسور می‌کنند؛ یکی میراث دولت روحانی است و دیگری تأثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد سایر کشورها و تعاملات اقتصادی در دنیا.

دلواپسی اصلاح طلبان برای «زمستان سختِ اروپا»

به عقیده کارشناسان، در حال حاضر در مسئله برجام زمان به نفع ایران و به ضرر طرف غربی و به خصوص اعضای اروپایی برجام است. در حالی که مردم اروپا در دمای سوزان تابستان برای کارهای مختلف خود از گاز و دیگر انرژی‌ها استفاده می‌کنند، باید به فکر روزهای سرد زمستان نیز باشند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اروپا زمستان سختی را در پیش داشته باشد.

در روزهای گذشته  «ماگدالنااندرسون» نخست‌وزیر سوئد گفت: «ما در بخش انرژی به شرایطی مانند اقتصاد جنگی رسیده‌ایم، زیرا بهای برق و گاز در این کشور تا سطح بی‌سابقه‌ای بالا رفته است.»

شبکه «سی ان ان» نیز در گزارشی نوشت: «مسئولان خدمات بهداشت ملی در انگلیس اعلام کرده‌اند که بسیاری از مردم زمستان امسال باید بین وعده غذایی خود و یا گرم نگاه داشتن خانه‌هایشان در مقابل سرما یکی را انتخاب کنند.»

در حال حاضر اروپا و آمریکا برای سپری کردن زمستان سخت امسال شدیداً به کاهش قیمت نفت نیازمند هستند. در این شرایط، احیای برجام از یک‌سو به کاهش قیمت نفت منجر شده و از سوی دیگر با کنار رفتن موقتی تحریم نفت ایران، میزان عرضه نفت نیز در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد.

در شرایط فعلی و به واسطه تغییر ریل گذاری در دولت رئیسی، ایران بدون برجام و بدون FATF هم صادرات نفت خود را افزایش داده، هم درآمدهای نفتی خود را وصول می‌کند و هم صادرات غیرنفتی را افزایش داده است. پس بنابر دلایل مذکور و دلایل متعدد ایران اکنون در پرونده برجام در موضع برتر قرار گرفته و این آمریکا و اروپا هستند که به احیای برجام نیازمندند.

با اینحال رسانه‌های معاند با انکار برتری ایران در مذاکرات برجام، طوری وانمود می‌کنند که ایران نیز به اندازه اروپا و چه بسا بیشتر در وضعیت نامساعد قرار دارد. این عملیات رسانه‌ای با هدف سنگ اندازی در مسیر امتیازگیری ایران انجام می‌شود.

در همین رابطه رسانه انگلیسی بی بی سی فارسی در مطلبی تحت عنوان «بحران انرژی؛ زمستان سخت برای اروپا، ایران یا هر دو؟» نوشت: «افت فشار در میدان پارس جنوبی که تأمین‌کننده ۷۰ درصد گاز مصرفی در ایران می‌باشد از مشکلات جدی صنعت گاز طبیعی در ایران است که بدون حل این مشکل، کشور باید برای مواجه با ابربحران انرژی بویژه در چند سال آینده آماده باشد. برای جبران مشکل افت فشار در میدان پارس جنوبی که در نیمه دوم عمر تولید خود می‌باشد نیاز به نصب سکوهای ۲۰ هزار تنی و چند کمپرسور می‌باشد که هزینه ساخت و نصب این سکوها و کمپرسورها در حدود ۲/۵ میلیارد دلار می‌باشد و مدت زمان ساخت چنین سکوهایی هم ۳ سال می‌باشد. این سکوها ده برابر از سکوهای فعلی میدان پارس جنوبی بزرگتر هستند.»

این رسانه در ادامه نوشت: «بدون رفع تحریم‌ها ایران نمی‌تواند از تکنولوژی شرکت‌های بزرگ غربی برای احداث این سکوها بهره گیرد و شرکت‌های چینی و روسی نیز از توانایی ساخت چنین سکوهایی بی‌بهره هستند. قطر برای حل مشکل افت فشار در میدان پارس جنوبی با شرکت‌های غربی قرارداد امضا کرده است ایران هم در دوران برجام با توتال فرانسه و سی‌ان‌پی‌سی چین برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی قرارداد امضا کرد که با خروج آمریکا از برجام این شرکت‌ها از صنعت انرژی ایران خارج شدند.»

در این سو روزنامه شرق در تحلیلی مشابه بی بی سی فارسی به این مسئله پرداخته است. این روزنامه منتسب به جریان اصلاح طلب در مطلبی با عنوان «زمستان سرد اروپا و خواب آشفته مخالفان برجام» به قلم «جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت: «کسانی که با “خواب آشفته زمستان سرد اروپا” مسئولان را به صبر دوماهه دعوت می‌کنند، باید پاسخ دهند که چه امتیازی می‌تواند جبران چنین خسارتی باشد. توصیه کنندگان با سواد جغرافیایی اندک احتمالاً نمی‌دانند که طرف اصلی ایران در مذاکرات نه اروپا، بلکه کشوری است که هزاران کیلومتر از جنگ اوکراین فاصله دارد، کمترین خسارت را از جنگ متحمل می‌شود و اتفاقاً تمایل شدیدی به ادامه بحران دارد.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «زمستان سرد اروپا یک واقعیت است؛ اما به این واقعیت از دو منظر می‌توان نگاه کرد. اول دستیابی به توافق و حضور قدرتمندانه در استفاده از این زمستان سرد که اروپا نیز به‌شدت مشتاق آن است و دیگر تعویق آن به امیدگرفتن امتیاز بیشتر که در واقع حواله‌دادن به ناکجاآباد در شرایطی است که دولت به‌شدت نیازمند درآمدهای بیشتر برای غلبه بر وضعیت نابسامان اقتصادی، بحران‌های متعدد و تحقق وعده‌هایی است که مردم آن را انتظار می‌کشند.»

اعتراف به هم صدایی آمریکا با اسرائیل در مسئله برجام

روزنامه هم میهن- به مدیرمسئولی «غلامحسین کرباسچی»- در یادداشتی با عنوان «علت مخالفت اسرائیل با احیای برجام» به قلم «احمد زیدآبادی» از محکومین فتنه 88 نوشت: «دلیل مخالفت سرسختانهٔ دولت اسرائیل با احیای توافقنامهٔ برجام به معمایی برای محافل سیاسی جهان تبدیل شده است. گرچه مسئولان و نهادهای حاکم بر اسرائیل نظر واحدی در برابر احیای توافقنامه ندارند و عملاً به طیفی از مخالفان سرسخت تا موافقان محتاط در این زمینه تقسیم شده‌اند، اما صدای مخالفان بلندتر از دیگر صداها به گوش می‌رسد. در واقع مخالفان، توافق بر این نکته انگشت می‌گذارند که احیای برجام سالانه ده‌ها میلیارد دلار به خزانهٔ جمهوری اسلامی سرازیر می‌کند و این پول در جهتِ کمک به تقویت گروه‌های ضد اسرائیلی در منطقه به کار گرفته خواهد شد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «این دسته از مخالفان توافق در اسرائیل، خواستار گنجاندن موضوعاتی چون سیاست خاورمیانه‌ای و صنعت موشکی ایران در توافقنامه هستند و تنها به این شرط، نگرانی‌های خود را نسبت به آیندهٔ توافق برطرف شدنی می‌دانند. دولت‌های غربی با این درخواست به طور اصولی مخالفتی ندارند و پیش از این نیز بر ضرورت «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن توافق» اصرار داشتند.»

این روزنامه اصلاح طلب اعتراف کرده است که اسرائیل با آمریکا در مسئله برجام صرفاً اختلاف تاکتیکی داشته و این دو در هدف، کاملاً با یکدیگر اشتراک نظر دارند. این مسئله به دفعات از سوی مقامات آمریکایی بیان شده است.

در جدیدترین نمونه در روزهای گذشته «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اختلاف نظر ما و اسرائیل در مورد برجام اختلاف تاکتیکی است و هدف استراتژیک ما یکسان است.»

با اینحال جریان اصلاح طلب در داخل مدعی است که منتقدان برجام با اسرائیل همصدا هستند. این ادعا نه تنها فاقد استدلال و منطق است بلکه مصداق روحیه دیکتاتوری است.

./ ت 2

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طنز/ بعدش چی؟!

جماعت غربگدای مدعی اصلاحات ،میوه‌های برجام را بچینیم

باز هم بگویید قدرت نظامی ایران بلوف است!

علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.