سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / حمام نروید، با حوله نظافت کنید/دبیرکل ناتو: غرب تاوان حمایت از اوکراین را می‌دهد

حمام نروید، با حوله نظافت کنید/دبیرکل ناتو: غرب تاوان حمایت از اوکراین را می‌دهد

 ششمین ماه جنگ اوکراین سیاستمدار آلمانی: حمام نروید، با حوله نظافت کنید/دبیرکل ناتو: غرب تاوان حمایت از اوکراین را می‌دهد
امروز در حالی جنگ اوکراین وارد هفتمین ماه خود شده است که سایه بحران انرژی به شدت بر سر مردم اروپا سنگینی می‌کند به طوری که یک سیاستمدار ارشد آلمانی به مردم توصیه کرده برای مدیریت بحران به جای دوش با حوله خود را تمیز کنند. دبیرکل ناتو نیز ضمن اذعان به در پیش بودن زمستان سرد گفته است غرب تاوان حمایت از اوکراین را می‌دهد.
امروز دقیقاً 182 روز (معادل 6 ماه تمام) از جنگ اوکراین می‌گذرد جنگی که تاثیرات اقتصادی و سیاسی آن در شرق اروپا محدود نماند و به سرعت در اکثر مناطق جهان و به‌ویژه در اروپا و آمریکا مردم حتی در خانه‌های خود و هنگام خرید در سوپرمارکت‌ها سایه سنگین آن را حس کردند. در آمریکا زیر سایه جنگ اوکراین اقتصاد این کشور با افزایش تورم و رکود اقتصادی مواجه است. به گفته رئیس‌بانک مرکزی این کشور تورم این روزها به اصلی‌ترین نگرانی مردم آمریکا تبدیل شده است. در اروپا اوضاع بسیار وخیم‌تر است در این قاره کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که هوا در زمستان پیش رو خیلی سرد شود، قیمت گاز در اروپا به 5 هزار دلار به ازای هر هزار مترمکعب برسد. «الکسی‌گریواچ»، کارشناس صندوق ملی امنیت انرژی روسیه نیز بر این باور است در صورتی که واقعا شاهد کمبود عرضه گاز باشیم، هیچ سقف قیمتی منطقی نمی‌توان برای گاز متصور شد و بدون دخالت نهادهای دولتی قیمت گاز چندین برابر خواهد شد.در معاملات اخیرا بازار انرژی اروپا شاهد عبور قیمت گاز از 3 هزار دلار به‌ازای هر هزار مترمکعب بودیم که در 6 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. همزمان با نگرانی‌ها از افزایش قیمت گاز در اروپا خبر رسیده که قیمت برق نیز در این قاره رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است. به گزارش فارس به نقل از تاس با ادامه روند افزایش قیمت گاز در اروپا، شاهد رکورد زدن قیمت برق در سطح کشورهای اروپایی هستیم. بر اساس این گزارش با توجه به اینکه اصلی‌ترین منبع تولید برق در اروپا همین گاز است، افزایش قیمت این حامل انرژی به بالا رفتن قیمت برق در قاره سبز منجر می‌شود.بر همین اساس اطلاعات بورس برق نوردپول اروپا نشان می‌دهد؛ قیمت هر مگاوات ساعت برق در دانمارک به 624 یورو، در اتریش به 635 یورو، در بلژیک به 611 یورو، در آلمان به 624 یورو، در فرانسه به 645 یورو و در هلند هم به 611 یورو رسیده است.
حوله به جای حمام!
از سوی دیگر با تشدید بحران انرژی در کشورهای اروپایی و افزایش نگرانی‌ها درباره کمبود انرژی در زمستان آینده مقامات اروپایی همچنان به ارائه راه کارهای مضحک در زمینه صرفه‌جویی در زمینه مصرف انرژی ادامه می‌دهند. در همین راستا «وینفرید کرچمن»، نخست‌وزیر ایالت« بادن-وورتمبرگ» آلمان که عضو «حزب سبز» این کشور است در مصاحبه‌ای از شهروندان آلمان خواست در بحران انرژی آینده این کشور و به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی به جای آنکه مرتب دوش بگیرند خودشان را با حوله تمیز کنند.او در مصاحبه‌ای با نشریه آلمانی «زودوست-پرس» گفت: «حتی تمیز کردن خود با حوله هم یک ابتکار موثر است».کرچمن گفت که خودش را یک الگو در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌داند و بیان کرد: «من یک خودروی برقی دارم. من در پشت‌بام خانه ام باتری‌های خورشیدی بزرگ دارم»او همچنین گفت که برای خانه اش تجهیزات تولید گرمایش با گلوله‌های سوخت زیستی (نوعی هیزم تولید شده از مواد آلی فشرده و یا زیست‌توده) دارد. رسانه‌ها نوشته‌اند این دستگاه عمدتا متکی به تولید گرما از گلوله‌های سوخت حاصل از چوبهای جنگلهای جنوب شرق آمریکا بوده و باید آنها را از آن سر دنیا به آلمان بیاورند تا اشخاصی مثل «کرچمن» از آنها استفاده کنند. اظهار نظرهای او موجی از انتقاد را در میان مقامات و عموم مردم آلمان برانگیخت.«گرهارد پاپکه»، رئیس‌انجمن آلمان-مجارستان در جمهوری فدرال آلمان گفت: کشور ما با بحران انرژی که رفاه میلیونها تن از مردم را تهدید می‌کند مواجه است. اما پاسخ کرچمن، پدرسبزها چیست؟ هر روز دوش نگیرید و نظافت با حوله یک ابتکار مفید است. واقعا چه نوع افرادی دارند آلمان را اداره می‌کنند؟بعد از این مصاحبه کرچمن آلمانی‌ها یک موج توئیتری را با هشتگ کردن کلمه «حوله» به راه‌انداختند. توصیه‌های این مقام آلمانی در حالی است که رسانه‌های این کشور روز سه شنبه گزارش دادندتلاش‌های اولاف شولتز، صدراعظم آلمان برای تامین گاز از کانادا به منظور کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه شکست خورده است. همزمان رسانه‌های این کشور گزارش داده‌اند هنوز هیچ‌ یک از شرکت‌‌های بزرگ آلمانی نتوانسته‌‌اند با قطر برای واردات ال‌ان‌جی قرارداد ببندند.رابرت‌هابک وزیر اقتصاد آلمان فروردین ماه با هدف زمینه ‌چینی برای واردات حجم قابل توجهی گاز از قطر برای جایگزین کردن واردات گاز از روسیه به دوحه سفر کرد و پس از این سفر قول داد که به زودی آلمان واردات گاز از قطر را آغاز کند؛ اما چند هفته بعد خبر رسید که دو طرف نتوانسته‌‌اند درباره زمان ‌بندی قرارداد صادرات گاز قطر به آلمان توافق کنند. از طرفی، انتظار می‌رود بحران انرژی و افزایش 160 درصدی هزینه‌های انرژی در اثر درگیری در اوکراین بر تولید ناخالص داخلی آلمان تأثیر بگذارد و 265 میلیارد دلار کاهش یابد.
کاهش تاریخی ارزش یورو
 از سوی دیگر به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای اروپایی به علت حمله روسیه به اوکراین اکنون ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین میزان در ۲۰ سال گذشته رسیده است و این مسئله نگرانی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برانگیخته است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، از آنجایی که نرخ تبدیل یک ارز می‌تواند حکمی برای چشم‌انداز اقتصادی باشد، با افزایش نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصادی اروپا در هفته گذشته ارزش یورو روند نزولی داشته و هر یک یورو برابر با یک دلار شد که این برابری بی‌سابقه است. بر اساس این گزارش ارزش یورو در برابر دلار در حالی هفته به هفته کمتر می‌شود که قیمت انرژی، تورم منطقه یورو را به رکورد ۸.۹ درصد در ماه جولای(تیر) رسانده است و همه چیز از خواربار تا قبوض آب و برق را گران‌تر کرده است.نگرانی‌هایی همچنین در مورد نیاز دولت‌ها به سهمیه‌بندی گاز طبیعی به صنایعی مانند فولاد، شیشه ‌سازی و کشاورزی در صورت کاهش بیشتر یا بستن کامل شیرهای گاز توسط روسیه ایجاد شده است. همزمان تبعات جنگ اوکراین از جمله سیر صعودی نرخ تورم و عدم وجود چشم‌انداز روشن از آینده موجب شده تا روند تولید کالا و خدمات در فرانسه پس از آلمان‌،  نیز برای نخستین بار طی یک سال و نیم گذشته سیر نزولی یابد. به گزراش ایرنا‌، شرکت اس‌اَندپی گلوبال که در حوزه تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی فعالیت می‌کند، با انتشار نتایج تازه‌ترین بررسی خود اعلام کرد که شاخص مدیران خرید (PMI) در فرانسه به ۴۹.۸ واحد سقوط کرده که این افت بیش از تخمین‌های اولیه کارشناسان بوده است.شاخص مدیران خرید (PMI)، رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارها و چشم‌انداز مورد انتظار آنها را ارزیابی می‌کند. اگر عدد این شاخص بالاتر از ۵۰ واحد باشد، نشان از رشد دارد ولی اگر به کمتر از ۵۰ واحد برسد، گویای چشم‌انداز رکودی است.«یورو نیوز» با انتشار گزارش این شرکت می‌گوید، شاخص مدیران خرید در فرانسه به پایین‌تر از آستانه‌ای که رشد و رکود اقتصادی را از هم تفکیک می‌کند، سقوط کرده و چشم‌انداز رکودی دومین اقتصاد بزرگ اروپایی را تقویت کرده است. بررسی‌ «اس‌اَندپی» گلوبال همچنین نشان می‌دهد که تولید آلمان، قدرت اقتصادی نخست اروپا نیز در ماه اوت(تیر) و برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است.
ناتو: زمستان سخت در راه است
همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره تشدید بحران انرژی در غرب دبیرکل ائتلاف ناتو نیز ضمن ابراز نگرانی از فرا رسیدن زمستان خواستار افزایش کمک تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین شده است. طبق نوشته نیوزویک استولتنبرگ که در نشست «پلتفورم کریمه» حضور داشت گفت: ««چیزی که شاهد آن هستیم یک جنگ فرسایشی طاقت‌فرسا است. جنگ اراده‌ها و جنگ لجستیک است. بنابراین ما باید حمایتمان از اوکراین در طولانی مدت را حفظ کنیم تا اوکراین یک کشور دارای حاکمیت مستقل باقی بماند.»وی گفت: ما هزینه حمایت خود از اوکراین را به دلیل تحریم‌ها پرداخت خواهیم کرد و قطعا روسیه از مسئله سوخت به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، اما باید بدانیم که جایگزینی وجود ندارد. به گزارش ایرنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز سه شنبه شب در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: پوتین خستگی اروپایی‌ها و بی‌میلی شهروندان آنها را برای تحمل عواقب حمایت از اوکراین می‌بیند.بورل در ادامه افزود: ما باید تحمل کنیم و هزینه‌ها در اتحادیه اروپا باید تقسیم شوند زیرا حفظ ۲۷ کشور عضو در کنار هم وظیفه‌ای است که باید روز به روز انجام شود.هفته آینده بورل میزبان جلسات وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در پراگ پایتخت چک خواهد بود، به این امید که بتواند آنچه را که تاکنون یک جبهه دیپلماتیک متحد فوق‌العاده در برابر تجاوز روسیه بوده است، تقویت کند.
 زمان به ضرر اوکراین
خبر دیگر این که نماینده شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه در جنگ با روسیه،‌زمان به نفع اوکراین نیست، مدعی شد که مسکو هم به‌دنبال راهکار دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها نیست.
«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد  روز(چهارشنبه) در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» اظهار داشت: «ما می‌دانیم که زمان به نفع اوکراین نیست. ما فوریت [کمک‌رسانی به اوکراین] را درک می‌کنیم و به تلاش برای تطبیق با آن ادامه خواهیم داد»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

موشکباران سراسر اوکراین به تلافی بمباران شهر «بلگورد» روسیه

جنگ اوکراین

نیروی دریایی الجزایر کشتی آلمانی را مصادره کرد

ويدئو/ به کمک ارتش اسرائیل نرود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.