سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / خطر تکرار فاجعه ای بزرگ‌تر از چرنوبیل در بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا

خطر تکرار فاجعه ای بزرگ‌تر از چرنوبیل در بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا

خبرگزاری روسی راشا تودی نوشته، گلوله‌باران نیروگاه اتمی «زاپروژیا» در اوکراین که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود از سوی نیروهای اوکراینی ممکن است به فاجعه‌ای بسیار بزرگ‌تر از نیروگاه چرنویل منجر شود.
166 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد؛ جنگی که هیچ کس از سرنوشت آن به درستی آگاهی ندارد و پیش‌بینی برنده و بازنده آن نیز کار سختی است. بر اساس گزارش رویترز جنگ در حال حاضر عمدتا در شرق و جنوب این کشور متمرکز است اما درگیری بر سر نیروگاه هسته‌ای «ژاپروژیا » در جنوب اوکراین که در کنترل نیروهای روسی است و- هنوز تکنیسین‌های اوکراینی در آن کار می‌کنند- چشم‌انداز وقوع یک فاجعه بزرگ‌تر را ایجاد کرده است. روز جمعه اعلام شد، گلوله‌هایی به یک خط برق فشار قوی در این تاسیسات اصابت کرده و اپراتورهای آن وادار شده‌اند تا یک راکتور را علی‌رغم اینکه نشتی رادیواکتیو شناسایی نشده است، قطع کنند. شبکه روسی راشا تودی در این زمینه گزارش داده حملات نیرو‌های اوکراینی و هرگونه انفجار در نیروگاه اتمی «ژاپروژیا» می‌تواند فاجعه بار
باشد و به فاجعه‌ای بدتر از چرنوبیل بدل شود و کشور‌های همسایه اوکراین را دچار مشکلات جدی کند. روز جمعه یک بار دیگر هم نیرو‌های اوکراینی به این منطقه حساس حملات خمپاره‌ای انجام دادند و این موضوع سبب آتش سوزی در تاسیسات اتمی مذکور شد. ماه گذشته هم این تاسیسات هدف حمله پهپادی واقع شده بود!
بیانیه گروسی
«رافائل ماریانو گروسی»، رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این تحولات بیانیه‌ای صادر کرد: «با شنیدن اخباری از گلوله‌باران در بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا که تاکیدی بر خطر بسیار واقعی یک فاجعه هسته‌ای است، عمیقا نگران شده‌ام.»
هشدار گوترش
دبیرکل سازمان ملل نیز روز «دوشنبه» با بیان اینکه خطر رویارویی هسته‌ای پس از دهه‌ها بازگشته، از کشورهای دارای سلاح اتمی خواست متعهد به عدم استفاده اولیه از این تسلیحات باشند. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش در پاسخ به سؤال خبرنگارانی درباره حمله به نیروگاه اتمی «زاپروژیا» گفت: هرگونه حمله به یک نیروگاه اتمی یک «خودکشی» است.
رکود اقتصادی اروپا
تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین نیز همچنان ادامه دارد. این بار رئیس‌جمهور فنلاند در این باره هشدار داده و گفته: اروپا به دلیل درگیری در اوکراین با رکود اقتصادی رو‌به‌رو خواهد شد. به گفته «سائولی نینیستو»، «مردم فنلاند و سایر کشورهای اتحادیه اروپا باید این واقعیت را بپذیرند که اقتصاد سال به سال رشد نخواهد کرد و ممکن است بر وحدت اروپا تأثیر منفی بگذارد، زیرا توسعه ناگهان متوقف می‌شود و تعداد چالش‌ها افزایش می‌یابد…به همین دلایل وظایف کلیدی تضمین خوداتکایی فنلاند در حوزه امنیت، علی‌رغم روند دسترسی به ناتو، و استقلال در مسائل امنیت غذایی است… امروز مهم است که خطرات تشدید درگیری اوکراین را در نظر بگیریم زیرا وضعیت روابط روسیه و غرب و به ویژه روسیه و فنلاند به توسعه اوضاع در اوکراین بستگی دارد.»
نگرانی از شورش در آلمان
 در آلمان نیز مقام‌های این کشور بار دیگر در‌باره بروز ناآرامی‌های اجتماعی و واکنش‌های افراط گرایانه در پی تورم فزاینده و بی‌سابقه و کمبود شدید انرژی در فصل زمستان، ابراز نگرانی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از از تارنمای «دویچه وله»؛
اعضای مجلس‌های ایالتی و فدرال آلمان، افزون بر بررسی مجموعه گسترده‌ای از اقدامات برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی از خاموش کردن چراغ‌های خیابان‌ها تا پائین آوردن دمای ساختمان‌ها، از شهروندان درخواست کرده‌اند که مصرف انرژی را در خانه‌ها کاهش دهند. منجر شدن این تلاش‌ها به یکپارچی همگانی یا قیام اعتراضی تا هنگام فرارسیدن سرمای زمستان و صادر شدن قبض‌های بهای انرژی، مشخص نخواهد شد.بوندستاگ (مجلس فدرال آلمان) از یک سو قانونی را برای حفظ آسیب پذیرترین اقشار جامعه از تکانه‌های قیمتی تصویب کرده و از سوی دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات عمومی مانند آب و برق تنها مجاز به دریافت بخشی از افزایش هزینه‌ها از مصرف کنندگان خواهند بود.وزارت کشور فدرال آلمان به دویچه وله گفته که تظاهرات اعتراض‌آمیز در ابعادی مانند اعتراض به محدودیت‌های همه گیری، قابل پیش‌بینی است و گسترده ان به میزان فشار هزینه‌ها و عرضه انرژی بر جامعه بستگی خواهد داشت.به گفته کارشناسان سیاسی اجتماعی، بی‌ثباتی در آلمان همیشه مفهوم منفی داشته، به گونه‌ای که درگیری‌های خونبار خیابانی در هنگام ابرتورم در دوره وایمار، به روی کار آمدن نازی‌ها انجامید. اداره آمار آلمان روز پنجشنبه گزارشی از میزان افزایش قبوض انرژی و قیمت سوخت برای مصرف‌کنندگان این کشور اعلام کرد که طی امسال ۸.۵ درصد افزایش یافته است. این اداره نرخ افزایش تورم را در کشورهای دیگر اروپایی نیز پیش‌بینی می‌کند.آمارها حاکی از این است که در ۱۹ کشور اروپایی رشد قیمت‌ها و تورم تقریباً نزدیک به همین عدد است (۸.۶درصد) که عامل اصلی آن در کشورهای دیگر همان بالا رفتن قیمت مواد غذایی و سوخت است.موسسه اروپایی ایفو نیز پیش از این اعلام کرده بود که در آلمان بالا رفتن قیمت سوخت و مواد غذایی احتمالاً باعث خواهد شد بیشتر شرکت‌های آلمانی مجبور شوند قیمت محصولات خود را بالا ببرند.دولت آلمان در نظر دارد از ماه اکتبر(مهر) مالیاتی را برای همه مصرف کنندگان گاز وضع کند تا تولیدکنندگان بتوانند از افزایش قیمت واردات گاز ناشی از کمبود عرضه گاز روسیه عبور کرده و از ورشکستگی نجات یابند.اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز هفته گذشته وعده کمک بیشتر به خانوارهای کم درآمد این کشور را داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تلاش‌های آمریکا برای نجات اوکراین و اسرائیل با تصویب کمک 95 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان

نجات اوکراین و رژیم صهیونیستی از شکست در جنگ

باز هم بگویید قدرت نظامی ایران بلوف است!

علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.