سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تاسوعا وعاشورا یعنی …
کربلا

تاسوعا وعاشورا یعنی …

*توجه

*معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست ؟*

اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته‌اند که ، چون عشر و عاشر از یک ریشه‌اند

و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است.

پس ، عاشورا یعنی دهم محرم ؛

و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفته‌اند .

*اما*

این معنا به دلایل زیر اشتباه است.

*آیا*

واژه عاشورا برای دهم ماه‌های دیگر نیز به کار می‌رود ؟

مثلاً ، آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد ؟

یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است ؟

*آیا*

اگر امام حسین(علیه السلام)

مثلاً ، در یازدهم محرم شهید می‌شدند ، آنگاه ، تاسوعا با عاشورا عوض می‌شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟

در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده‌ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود .

اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند.

به طور مثال ، در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می‌شوند:

اول – ثانی – ثالث – رابع …

و یا اولاً – ثانیاً – ثالثاً – رابعاً و …

چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده‌پذیر باشند ؛

یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛  مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا ….

*اما*

می‌بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی‌کنند ؛

لذا ، نمی‌توانیم دلیلی داشته باشیم که ، تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند.

و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارند ، بلکه معنای دیگری دارند

*عاشورا*

به معنای روز معاشرت با امام حسین(علیه السلام) است.

عشر به کسر عین و عشرت ،

به معنای معاشرت و مصاحبت است .

معاشر به ضم میم،

یعنی مصاحب

و عاشر ، اسم فاعل عشر است.

که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.

خداوند می‌فرماید:

«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»

(نساء/۱۹) یعنی :

با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید .

عشیر یعنی همدم و رفیق

«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) یعنی :

چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند.

و چه بد معاشر و رفیقی است .

*العاشور*

از ریشه عشر

به کسی گفته می‌شود که ،

معاشرت خصلت او باشد .

پس *العاشوراء؛*

جائی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می‌کنند،

و *عاشورا* مبالغه است

از میل به معاشرت

یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام حسین (علیه السلام)  به شدت بالا می‌رود

*تاسوعا*

روزی برای وسعت ظرفیت.

با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد،

عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می‌گیرد.

و معنی *نهم* را از دست می‌دهد.

*اتسع* به فتح الف یعنی ،

گروه‌های ۹ نفره شدند.

اما *اتسع* به کسر الف

یعنی، وسعت پیدا کرد  و فراخ گردید.

*اتساع* ، یعنی گسترده شدن  و بالا رفتن ظرفیت .

اتساع شرائین یعنی ، رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد شد.

*التاسوع*

یعنی چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد ؛

و بالاخره ، *التاسوعا*

یعنی جائی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛

و *تاسوعا*

این معنی را پیدا می‌کند؛

*روزی که ظرفیت بالا می‌رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد*

این دو نام از ابداعات *امام سجاد (علیه‌السلام) است*

توجه

اگر در بعضی از روایات

از پیامبر اکرم (صل الله علیه واله وسلم) از عاشورا سخنی گفته شده است ،اکثرا جعلیات بنی‌امیه، برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است.

اما ، در مورد تاسوعا

تقریباً هیچ حدیثی نداریم که قبل از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد.

بنابراین  معنای و مفهوم *عاشورا و تاسوعا*

فوق‌العاده ادبی و بسیار عاشقانه و عرفانی است…

*برگرفته از کتاب  «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن*

کربلا

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نماهنگ/ ذکر جهانی

ويدئو/ السلام علی الحسین

نماهنگ/ پسر فاطمه سلام الله علیهما

ویدئو/بگو ماه کجاست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.