سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / چین تهدید کرد تایوان از لیست سفرهای پلوسی حذف شد!

چین تهدید کرد تایوان از لیست سفرهای پلوسی حذف شد!

به دنبال هشدارهای چین درباره تبعات سخت سفر «نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برای واشنگتن، این قانونگذار پیر آمریکایی بیانیه‌ای صادر کرده که، تایوان در فهرست کشورهای مقصد او نیست!
صحبت‌ها و مجادلات بر سر سفر نانسی پلوسی رئیس‌دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از چند هفته پیش زمانی که احتمال این سفر مطرح شد بالا گرفته است. پکن از همان آغاز در سطوح مختلف از ارتش تا وزارت خارجه و این اواخر در سطح رهبر عالی این کشور هشدارهای جدی و حتی پیام‌های تهدیدآمیزی را به واشنگتن فرستاد تا پلوسی را از این سفر منصرف کند. در یکی از این هشدارها رئیس‌جمهور چین خطاب به همتای آمریکایی خود در یک مکالمه تلفنی 2 ساعته هشدار داده بود: «کسی که با آتش بازی کند خواهد سوخت.»
آخرین خبرها حاکی از آن است که این هشدارها و تهدیدات گویا به ثمر نشسته است. پس از شدت گرفتن هشدارهای مقام‌های ارشد پکن به نظر می‌رسد که رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا هزینه‌های انجام این سفر را بیش از مزایایش محاسبه و از آن منصرف شده است. دفتر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا با صدور یک بیانیه درباره سفر دوره‌ای خود به تعدادی از کشورهای آسیایی توضیحاتی ارائه داد؛ توضیحاتی که در آن هیچ اشاره‌ای درباره سفر احتمالی این مقام ارشد کنگره به تایوان نشده است!
آن طور که فارس نوشته، در بیانیه‌این قانونگذار ارشد دموکرات آمریکایی آمده: «نانسی پلوسی ریاست هیئتی از کنگره به منطقه ‌ایندوپاسیفیک (مناطق حائل دو اقیانوس هند و آرام) از جمله دیدارهایی از سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن، را برعهده‌دارد. تمرکز این سفر بر امنیت متقابل، مشارکت اقتصادی و حکومت دموکراتیک در منطقه ‌ایندوپاسیفیک خواهد بود.»
پلوسی هم درباره چرایی این سفر گفته: «امروز هیئت کنگره ما به ایندوپاسیفیک سفر می‌کند تا بار دیگر بر تعهد قوی و تزلزل‌ناپذیر آمریکا به متحدان و دوستانمان در منطقه تاکید کند. در سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن و با دوستانمان در این منطقه، هیئت ما طی دیدارها در سطوح بالا درباره چگونگی به پیش بردن بیشتر منافع و ارزش‌های مشترک خود از جمله صلح و امنیت، رشد اقتصادی و تجارت، همه‌گیری کووید ۱۹، بحران آب و هوا، حقوق بشر و حکومت دموکراتیک صحبت خواهیم کرد. تحت رهبری قوی رئیس‌جمهور بایدن، آمریکا قاطعانه به تعامل هوشمندانه و استراتژیک در منطقه متعهد است و درک می‌کند که یک ایندوپاسیفیک آرام، آزاد و شکوفا برای رفاه کشور ما و سراسر جهان بسیار مهم است.»
رزمایش چین در نزدیکی تایوان
هم‌ز‌مان با این تقابل‌های دیپلماتیک اداره دولتی امنیت دریایی منطقه پینگتان اعلام کرده که ارتش چین از روز شنبه رزمایشی نظامی در استان فوجیان در جنوب شرقی این کشور در مجاورت تنگه تایوان برگزار کرده است. همزمان ارتش چین از روز جمعه در بخش غربی تنگه‌هاینان، که استان گوانگدونگ را از جزیره‌هاینان جدا می‌کند، و همچنین در نزدیکی جزیره‌ای واقع در جنوب این منطقه رزمایش‌هایی را برگزار کرده است.
یکی از سخنگویان نیروی هوایی چین نیز روز یکشنبه گفت که این کشور قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود حفاظت خواهد کرد. او در یک نمایشگاه هوایی نظامی بار اشاره به تایوان گفت که نیروی هوایی چین انواع بسیاری از جت‌های جنگنده را در اختیار دارد که می‌توانند دور «جزیره ارزشمند سرزمین مادری ما» را طی کنند!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

عبور هشدارآمیز ده‌ها جنگنده و کشتی جنگی چین در نزدیکی تایوان

از زور استفاده کنید و این گزینه را برای انجام تمام اقدامات لازم محفوظ نگه دارید

تکرار مدل اوکراین در تایوان

/ آمریکا چگونه با بحران‌زایی در جهان، منافع خود را تامین می‌کند؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.