سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اعتراف سازمان ملل به افتضاح کارکنانش در کمک‌رسانی به مردم یمن

اعتراف سازمان ملل به افتضاح کارکنانش در کمک‌رسانی به مردم یمن

با وجود ادعاي امدادرساني به يمن از سوي سازمان ملل، اما اكنون گزارشي از يك نهاد نظارتي اين سازمان منتشر شده كه نشان مي دهد بسياري از كمك‌ها در يمن به هدر رفته است.

يمن اگرچه نزديك به هشت سال است كه با بحران جنگ تحميلي از سوي ائتلاف متجاوز سعودي رو‌به‌روست، اما جنگ تنها بحران يمن نيست. انتشار گزارشي از يك نهاد بازرسي سازمان ملل حكايت از آن دارد كه يمني‌ها حتي در توزيع و امدادرساني بين المللي نيز با بحران مواجه شده‌اند و بسياري از كمك‌هاي ارسالي به يمن در مرحله توزيع دچار مشكل شده و سازمان ملل نتوانسته به وظايف خود در امدادرساني به يمني‌ها به خوبي عمل كند. در گزارشي كه توسط يك تيم ارزياب از وضعيت امدادرساني در يمن تهيه شده به صراحت اعلام شده كه فعاليت سازمان ملل در اين كشور جنگ زده به ميزان زيادي غيرقابل قبول و به شدت ضعیف است.

جاده‌های ويران، فقدان سرویس‌ بهداشتی و عدم وجود امكانات اوليه شهري از جمله موانعي است كه روند امدادرساني سازمان ملل در يمن را با چالش رو‌به‌رو كرده و تیم ارزیاب مستقل در نتيجه گزارش خود به اين موانع اشاره كرده است.

ضعف عملكرد سازمان ملل در يمن

اين گزارش با عنوان «ارزیابی بشردوستانه بین سازمانی (IAHE) از بحران یمن» منتشر شده و تيم ارزياب در واقع از نهادهاي زيرمجموعه سازمان ملل به شمار مي‌رود كه عملكرد ديگر بخش‌هاي اين سازمان را بررسي مي كند. براساس یافته‌های منتشر شده توسط اين گروه، سازمان ملل در واکنش به بحران انسانی در یمن از سال 2015 نتوانسته تجهیزات مناسب را فراهم كند. در اين گزارش همچنين گفته شده كه سازمان ملل نتوانسته زیرساخت‌های مناسب برای یمنی‌های آواره را فراهم كند و در واقع ماموريت امدادرساني سازمان ملل در يمن به شدت ضعيف بوده است.

این گزارش اذعان دارد که اگرچه سازمان ملل تا حدودي توانسته سوءتغذیه در يمن را کاهش دهد، اما 16 میلیارد دلار جمع آوري شده از سوي اين سازمان براي كمك به حل بدترین فاجعه انسانی جهان به خوبي مورد استفاده قرار نگرفته و بخشي از اين كمك‌ها به هدر رفته است. این گزارش می‌گوید که تامین زیرساخت‌ها از سوي سازمان ملل در يمن به شدت ضعیف انجام شده است. مدارس جدید بد ساخته شده‌اند، جاده‌ها نیمه کاره مانده‌اند، ماشین آلات کشاورزی کار نمی‌کنند، مخازن فاضلاب پر هستند و اردوگاه‌های آوارگان بدون توالت یا امکانات اولیه به حال خود رها شده‌اند.

كاركنان سازمان ملل ارتباطي با يمني‌ها ندارند

یمن که در هشتمین سال جنگ تحميلي عربستان سعودي قرار دارد، تا كنون با ۲۳۰ هزار قرباني و میلیون‌ها آواره رو‌به‌رو بوده است و گزارش تيم ارزياب مي گويد كه توصيف اين كشور از سوي سازمان ملل به عنوان «وضعیت امنیتی احتياط آميز» باعث شده تا كاركنان و گروه‌هاي اعزامي سازمان ملل فقط در كانكس‌ها و اتاق‌هاي كار خود فعاليت كنند و به ندرت از اتاق كار بيرون بيايند و همين موضوع باعث شده تا ماموران اعزامي سازمان ملل حداقل ارتباط را با جوامع محلي داشته باشند و در واقع كاركنان سازمان ملل با مشكلات شهروندان يمني در محل ماموريت خود به خوبي آشنا نشوند.

در این گزارش آمده است که تصميم سازمان ملل براي توصيف وضعيت کل يمن به عنوان «منطقه با خطر بسیار بالا» باعث شده تا كاركنان اعزامي به يمن بيشتر ماموريت‌هاي خود را برون سپاري كنند و نتوانند از نزديك وضعيت يمن را درك كنند.

پاسخ دندان‌شكن يمن به تل‌آويو

با وجود شرايط بحراني و شكست ماموريت سازمان ملل در يمن، اما خود يمني‌ها توانسته‌اند با مقاومت مثال زدني خود در سخت ترين شرايط محاصره، بر مشكلات فائق آيند و حتي توان خود در بخش‌هاي نظامي را تقويت كنند. در همين ارتباط نيز، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن روز سه شنبه تأکید کرد که یمن درباره تنگه باب المندب، حرف آخر را می‌زند تا هویت عربی دریای سرخ را در برابر توطئه آمریکا حفظ کند. «عبدالعزیز بن حبتور»، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن همچنين تأکید کرد که دشمنان انتظار نداشتند که ملت یمن طی هشت سال مقاومت کند و فكر نمي كردند كه نهادهای حکومتی همچنان پابرجا بماند. خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) به نقل از بن حبتور گزارش داد، دشمنان فکر می‌کردند که یمن، لقمه آسانی خواهد بود و بسیار زود خواهند توانست این جنگ را به سود خود به پایان برسانند، اما  در هشتمین سال از این جنگ، یمن منسجم‌تر و قدرتمندتر شده است. وی در پایان خاطر نشان کرد، باب المندب گذرگاه بین‌المللی است، ولی بخشی از اراضی یمن است و اجازه نخواهیم داد، دریای سرخ به دریاچه اسرائیلی بدل شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اینجا افغانستان است از هر 3 نفر یک نفر غذایی برای خوردن ندارد

ناامنی حاد غذایی

جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل بدون صدور بیانیه یا قطعنامه علیه ایران پایان یافت

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شدند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.