سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آقای روحانی! مصوبه برجامی مجلس/اصلا در دولت قبل اجرا نشد که بخواهد مانع باشد

آقای روحانی! مصوبه برجامی مجلس/اصلا در دولت قبل اجرا نشد که بخواهد مانع باشد

رئیس‌جمهور سابق در حالی ادعای در دسترس بودن احیای برجام و ممانعت مصوبه مجلس از آن را تکرار کرد که اساسا این مصوبه هیچ‌گاه از سوی دولت تدبیر و امید اجرا نشد و اسناد مربوط به استنکاف روحانی از اجرای این قانون از سوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس به قوه قضائیه ارسال شده است.

روز دوشنبه (27 تیرماه) و همزمان با عید غدیر جمعی از وزرا، معاونان، مسئولان، استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم و برخی از فعالان و چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای به مناسبت عید سعید غدیرخم با حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق دیدار کردند.

روحانی در بخشی از این جلسه در سخنانی گفت: پس از انقلاب کشور با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شده و از همه این مشکلات توانسته به نحوی عبور کند. پس از جنگ تحمیلی و ترور، معضل بزرگی به نام تحریم برای مردم ایجاد شده و تاکنون با همه آسیب‌ها و مشکلات توانسته‌ایم از این مراحل گذر کنیم. خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها نیز از این دست مسائل بوده که قطعا این مسئله و رفع مجدد تحریم‌ها قابل حل بود و‌ ای‌کاش دچار ۹/۱۱ (۱۱ آذر ۹۹) و مصوبه هسته‌ای مجلس نمی‌شدیم تا می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ تحریم‌ها را پایان دهیم.

رئیس‌جمهور سابق در حالی برای چندمین‌بار ادعای در دسترس بودن احیای برجام و ممانعت مصوبه مجلس از آن را تکرار کرد که اساسا این مصوبه زمانی در دستورکار مجلس قرار گرفت که دولت بایدن حاضر نشده بود تعهد و تضمین معتبری درباره لغو تحریم‌ها بدهد و احیای برجام صرفا به معنای اجازه دسترسی آمریکا به مکانیسم ماشه در کنار حفظ بیشتر تحریم‌های پسابرجامی بود.

از سوی دیگر برخلاف تبلیغات خلاف واقع درباره فتح‌الفتوح بودن برجام که روحانی بانی آن بود، این توافق فاقد تضمین و توازن بود. نه‌تنها تکلیف لغو تحریم‌ها در آن معلوم نشده بود، بلکه به نحوی تنظیم شده بود که طرف مقابل توانست در همان دوره اجرا، تحریم‌ها را از ۸۰۰ مورد به بیش از ۱5۰۰ مورد افزایش دهد! این فاجعه در حالی رقم خورد که آقای روحانی چندبار ادعا کرده بود همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

نکته قابل تامل اینکه آبان‌ماه سال گذشته بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکایی(NIAC)در مقاله‌ای فاش کرده بود که تیم مذاکره‌کننده ایرانی در آخرین دور مذاکرات به طرف آمریکایی می‌گویند تضمین کلی نمی‌خواهیم، فقط تضمین بدهید در دوره خود بایدن به توافق برجام عمل خواهید کرد که دولت بایدن آن را هم نپذیرفته و حتی اروپایی‌ها نیز شوکه شده بودند.

فارغ از این مسائل مطرح شده، 25 خردادماه سال جاری کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را در دولت قبل بررسی و در گزارشی اعلام کرد: براساس بررسی‌های انجام شده استنکاف رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و همچنین رئیس‌جمهور سابق از انجام وظایف مصرح در قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» برای کمیسیون اصل نود محرز شده است و موضوع برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

حال سؤال از رئیس‌جمهور سابق این است‌، قانونی که اساسا در دولت او به اجرا نرسیده و استنکاف از آن نیز برای اکثریت نمایندگان مجلس محرز شده و مستندات آن نیز به قوه قضائیه ارسال شده‌، چگونه مانع از احیای مذاکرات برجام شده است؟!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روحانی ۲۰ دقیقه هم برای رتبه‌بندی معلمان وقت نگذاشت

سید محمد بطحائی وزیر اسبق آموزش و پرورش

چرا روحانی نتوانست هواپیما وارد کند؟

عدم موفقیت روحانی ،حسن کلید را به گردن دیگران انداخت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.