سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / رابطه ميان سجده ملائکه بر آدم علیه السلام و بيعت غدير

رابطه ميان سجده ملائکه بر آدم علیه السلام و بيعت غدير

رابطه ميان سجده براى آدم علیه السلام و بيعت غدير

button color=”green” size=”medium” link=”http://serateshgh.com/farsi/wp-content/uploads/2022/07/sajda-ghadeerرابطه-ميان-سجده-براى-آدم-و-بيعت-غدير.mp3″ icon=”” target=”false”]دانلود/button]

.

موضوع سجده‌ی ملائکه بر آدم(علیه السلام) و شباهت این موضوع با مسئله‌ی بیعت  ولایت در غدیر  .

عَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: … وَ مَثَلُ الْمُؤْمِنِینَ فِی قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ کَمَثَلِ الْمَلَائِکَةِ فِی سُجُودِهِمْ لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَایَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ مَثَلُ إِبْلِیسَ وَ فِی هَذَا الْیَوْمِ أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ‌

 إقبال الأعمال (ط – القدیمة) ج ‌1 ص 465

امام رضا علیه السلام فرمود: مثال کسانى که ولایت أمیرالمومنین (علیه السلام) را در روز غدیر پذیرفتند، مانند فرشتگانی است که آدم را سجده کردند، و مثال کسانى که ولایت أمیرالمومنین (علیه السلام) را در روز غدیر قبول نکردند مانند إبلیس است، و در این روز این آیه نازل شد:

مائدة3  – الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ‌

در ابتدای خلقت، پس از اینکه خداوند آدم(علیه السلام ) را خلق می‌کند، از تمامی ملائک می‌خواهد تا بر آدم(علیه السلام) سجده نمایند.

بقرة34  – وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ أَبى‌ وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ

و چون فرشتگان را فرمودیم‌: «برای آدم سجده کنید»،همه‌ به سجده درافتادند،بجز ابلیس  که سر باز زد و کبر ورزید و از کافران شد .

در روز غدیر خم ما دوباره شاهد چنین ماجرایی هستیم. رسول‌الله(صلی الله علیه وآله وسلم) دست‌های امیرالمؤمنین(علیه السلام) را بالا برده و ایشان را به عنوان ولی معرفی می‌کنند و سپس از همگان می‌خواهند که با ایشان بیعت نمایند.

دعای ندبه

 فَقالَ وَالْمَلَأُ أَمامَهُ: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، اللّٰهُمَّ وَالِ مَنْ والاهُ، وَعادِ مَنْ عاداهُ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ، وَقالَ: مَنْ كُنْتُ أَنَا نَبِيَّهُ فَعَلِيٌّ أَمِيرُهُ

جشن باز شدن راه بسوی مهدویت وظهور

اولین شباهت = آدم علیه السلام و علی بن ابی طالب صلوات الله علیه

أعراف11  – وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا ِلآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْليسَ لَمْ يَکُنْ مِنَ السّاجِدينَ
و در حقيقت‏، شما را خلق کرديم‏، سپس به صورتگري شما پرداختيم‏؛ آنگاه به فرشتگان گفتيم‏: «براي آدم سجده کنيد.» پس همه‏] سجده کردند، جز ابليس که از سجده ‏کنندگان نبود.

.

 دومین شباهت = توبیخ ابلیس چرا سجده نکردی ،توبیخ  کافران ولایت مولا امیرالمومنین

أعراف12   – قالَ ما مَنَعَکَ أَلاّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ
فرمود: «چون تو را به سجده امر کردم چه چيز تو را باز داشت از اينکه سجده کني‏؟» گفت‏: «من از او بهترم‏. مرا از آتشي آفريدي و او را از گِل آفريدي‏».
ص75   – قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالينَ
فرمود: «اي ابليس‏، چه چيز تو را مانع شد که براي چيزي که به دستان قدرت خويش خلق کردم سجده آوري‏؟ آيا تکبر نمودي يا از جمله‏] برتري‏ جوياني‏؟»

مائدة67  – يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْکافِرينَ
اي پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوي تو نازل شده‏، ابلاغ کن‏؛ و اگر نکني پيامش را نرسانده‏اي‏. و خدا تو را از گزند] مردم نگاه مي‏دارد. آري‏، خدا گروه کافران را هدايت نمي‏ کند.

قوم کافرین  کیا بودند؟ = اکثر حجاج حجة الوداع درغدیر

من کنت مولاه فهذا علی مولاه

فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ، وَسُبِيَ مَنْ سُبِيَ، وَأُقْصِيَ مَنْ أُقْصِيَ، وَجَرَى الْقَضاءُ لَهُمْ بِمَا يُرْجىٰ لَهُ حُسْنُ الْمَثُوبَةِ

.

شباهت سوم = ابلیس ابا و استکبار ، سقیفه و حمله به بیت امیرالمومنین صلوات الله علیه

بقرة34   – وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا ِلآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْليسَ أَبي وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرينَ

ص73  – فَسَجَدَ الْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ

ص74   – إِلاّ إِبْليسَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرينَ
مگر ابليس که‏] تکبر نمود و از کافران شد.
ص75   – قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالينَ
فرمود: «اي ابليس‏، چه چيز تو را مانع شد که براي چيزي که به دستان قدرت خويش خلق کردم سجده آوري‏؟ آيا تکبر نمودي يا از جمله‏] برتري‏ جوياني‏؟»

شباهت چهارم = ابلیس من بهترم از آدم علیه السلام، اهل سقیفه ما بهتریم از علی بن ابی طالب صلوات الله علیه

أعراف12 – قالَ ما مَنَعَکَ أَلاّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ
فرمود: «چون تو را به سجده امر کردم چه چيز تو را باز داشت از اينکه سجده کني‏؟» گفت‏: «من از او بهترم‏. مرا از آتشي آفريدي و او را از گِل آفريدي‏».

أعراف16   – قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني َلأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقيمَ
گفت‏: «پس به سبب آنکه مرا به بيراهه افکندي‏، من هم براي فريفتن‏] آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست‏.

أعراف179  – وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثيرًا مِنَ الْجِنِّ وَ اْلإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَاْلأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ

يوسف5 – قالَ يا بُنَيَّ لا تَقْصُصْ رُءْياکَ عَلي إِخْوَتِکَ فَيَکيدُوا لَکَ کَيْدًا إِنَّ الشَّيْطانَ لِْلإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبينٌ

شیطان با انسان کامل  وشیعیان آنها دشمن است

 نور45   – وَ اللّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشي عَلي بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشي عَلي رِجْلَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشي عَلي أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللّهُ ما يَشاءُ إِنَّ اللّهَ عَلي کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ
و خداست که هر جنبنده ‏اي را ابتدا] از آبي آفريد. پس پاره‏ اي از آنها بر روي شکم راه مي‏روند و پاره ‏اي از آنها بر روي دو پا و بعضي از آنها بر روي چهار پا] راه مي‏روند. خدا هر چه بخواهد مي ‏آفريند. در حقيقت‏، خدا بر هر چيزي تواناست‏.

 ملک22  – أَ فَمَنْ يَمْشي مُکِبًّا عَلي وَجْهِهِ أَهْدي أَمَّنْ يَمْشي سَوِيًّا عَلي صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
پس آيا آن کس که نگونسار راه مي‏پيمايد هدايت يافته تر است يا آن کس که ايستاده بر راه راست مي‏رود؟

شباهت پنجم = سجده ملائکه چگونه است؟= سجده خضوع وبرزخی بود ، در غدیر بیعت مادی کردند

 رعد17  – أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رابِيًا وَ مِمّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ کَذلِکَ يَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمّا ما يَنْفَعُ النّاسَ فَيَمْکُثُ فِي اْلأَرْضِ کَذلِکَ يَضْرِبُ اللّهُ اْلأَمْثالَ
همو که‏] از آسمان‏، آبي فرو فرستاد. پس رودخانه‏ هايي به اندازه گنجايش خودشان روان شدند، و سيل‏، کفي بلند روي خود برداشت‏، و از آنچه براي به دست آوردن زينتي يا کالايي‏، در آتش مي‏ گدازند هم نظير آن کفي برمي ‏آيد. خداوند، حق و باطل را چنين مَثَل مي‏زند. اما کف‏، بيرون افتاده از ميان مي ‏رود، ولي آنچه به مردم سود مي‏رساند در زمين باقي‏] مي‏ ماند. خداوند مَثَلها را چنين مي‏زند.

عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ

اين حديث به عبارات مختلفی نقل شده است؛ همچون «رحم الله علياً‌ اللهم أدر الحق معه حيث دار»، «علي مع الحق و الحق مع علي اللهم أدر الحق مع علي حيثما دار»، «علي مع الحق و الحق مع علي و لن يفترقا حتی يردا علي الحوض يوم القيامة»، «علي مع الحق و الحق مع علي حيث کان» و ….

الأمالي (للصدوق)، ص 89؛ الجمل، ص 81؛ الأمالي (للطوسي)، ص 548؛ کفاية الأثر في النص علی الأئمة الإثنی عشر، ص 20؛ سنن الترمذي، ج 5، ص 633؛ الإمامه و السياسه، ج 1، ص 98؛ المستدرک علی الصحيحين، ج 3، ص 135؛ تاريخ مدينة دمشق، ج 42، ص 448؛ المناقب، ص 104.

جهت اطلاع بيش‌تر از مصادر اين حديث، ن. ک: إحقاق الحق و إزهاق الباطل و ملحقات آن، ج 5، صص 623 ـ 638 و ج 16، صص 384 ـ 397 و ج 21، صص 390 ـ 395 و ج 23، ص 307 و ج 30، صص 229 ـ 230؛ موسوعة الغدير في الکتاب و السنه و الأدب، ج 4، صص 251 ـ 255.

در برخی از روايات اين باب به نقل از اهل سنّت آمده است: «و الحق يدور حيثما دار علي» که صريحاً اميرالمؤمنين«سلام الله علیه» را محور معرفی کرده است.

مَعاشِرَالنّاسِ، إِنّی قَدْبَیَّنْتُ لَکُمْ وَأَفْهَمْتُکُمْ، وَ هذا عَلِی یُفْهِمُکُمْ بَعْدی. أَلاوَإِنِّی عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتی أَدْعُوکُمْ إِلی مُصافَقَتی عَلی بَیْعَتِهِ وَ الإِقْرارِبِهِ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدی. أَلاوَإِنَّی قَدْ بایَعْتُ الله وَ عَلِی قَدْ بایَعَنی. وَأَنَا آخِذُکُمْ بِالْبَیْعَةِ لَهُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ. (إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ الله، یَدُالله فَوْقَ أَیْدیهِمْ. فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ، وَ مَنْ أَوْفی بِما عاهَدَ عَلَیْهُ الله فَسَیُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً.  فتح10).
هان مردمان! من پیام خدا را برایتان آشکار کرده تفهیم نمودم؛ و این علی است که پس از من شما را آگاه می‌کند. اینک شما را می‌خوانم که پس از پایان خطبه با من و سپس با علی دست دهید تا با او بیعت کرده به امامت او اقرار نمایید. آگاه باشید من با خداوند و علی با من پیمان بسته و من اکنون از سوی خدی عزّوجل بری امامت او پیمان می‌گیرم. «[ای پیامبر]آنان که با تو بیعت کنند هر آینه با خدا بیعت کرده اند. دست خدا بالی دستان آنان است؛ و هر کس بیعت شکند، بر زیان خود شکسته، و آن کس که بر پیمان خداوند استوار و باوفا باشد، خداوند به او پاداش بزرگی خواهد داد»

شباهت ششم = ابلیس تقاضای مهلت تا یوم قیامت می کند، خداوند تا روز یوم قیام القائم  بهش مهلت داده شد.

ص77 – قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجيمٌ
فرمود: «پس‏، از آن مقام‏] بيرون شو، که تو رانده ‏اي‏.
ص78 – وَ إِنَّ عَلَيْکَ لَعْنَتي إِلي يَوْمِ الدِّينِ
و تا روز جزا لعنت من بر تو باد».
ص79 – قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْني إِلي يَوْمِ يُبْعَثُونَ
گفت‏: «پروردگارا، پس مرا تا روزي که برانگيخته مي‏شوند مهلت ده‏».
ص80 – قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرينَ
فرمود: «در حقيقت‏، تو از مهلت‏ يافتگاني‏،
ص81 – إِلي يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ
تا روز معين معلوم‏».
ص82 – قالَ فَبِعِزَّتِکَ َلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ
شيطان‏] گفت‏: «پس به عزّت تو سوگند که همگي را جداً از راه به در مي‏برم‏،
ص83 – إِلاّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ
مگر آن بندگان پاکدل تو را».
ص84 ] ص458 – قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ
فرمود: «حق از من‏] است و حق را مي‏گويم‏:
ص85 ] ص458 – َلأَمَْلأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعينَ
هرآينه جهنّم را از تو و از هر کس از آنان که تو را پيروي کند، از همگي‏ شان‏، خواهم انباشت‏».

قتل ابلیس به دست رسول خدا 

مدثر11 – ذَرْني وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحيدًا

ابلیس مانع صراط مستقیم

أعراف16   – قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني َلأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقيمَ
گفت‏: «پس به سبب آنکه مرا به بيراهه افکندي‏، من هم براي فريفتن‏] آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست‏.

أعراف17 – ثُمَّ َلآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرينَ
«آنگاه از پيش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مي‏تازم‏، و بيشترشان را شکرگزار نخواهي يافت‏».

.ما انزل الیهم ، ماانزل الیک من ربک = ولایت

مائدة66  – وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ اْلإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ َلأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ کَثيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ
و اگر آنان به تورات و انجيل و آنچه از جانب پروردگارشان به سويشان نازل شده است‏، عمل مي‏کردند، قطعاً از بالاي سرشان [برکات آسماني‏] و از زير پاهايشان [برکات زميني‏] برخوردار مي ‏شدند. از ميان آنان گروهي ميانه‏ رو هستند، و بسياري از ايشان بد رفتار مي‏ کنند.

مائدة67  – يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْکافِرينَ

.

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ‌: حَجَّ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله و سلم مِنَ الْمَدِینَةِ وَ قَدْ بَلَّغَ جَمِیعَ الشَّرَائِعِ قَوْمَهُ غَیْرَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ … فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَوْقَ تِلْکَ الْأَحْجَارِ ثُمَّ حَمِدَ اللَّهَ تَعَالَى وَ أَثْنَى عَلَیْهِ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّه‌ … مَعَاشِرَ النَّاسِ … فَعَلِیٌّ وَلِیُّکُمْ وَ مُبَیِّنٌ لَکُمُ الَّذِی نَصَبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدِی وَ مَنْ خَلَّفَهُ اللَّهُ مِنِّی وَ مِنْهُ یُخْبِرُکُمْ بِمَا تَسْأَلُونَ عَنْهُ وَ یُبَیِّنُ لَکُمْ مَا لَا تَعْلَمُونَ أَلَا إِنَّ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ أُحْصِیَهُمَا وَ أُعَرِّفَهُمَا فَآمُرَ بِالْحَلَالِ وَ أَنْهَى عَنِ الْحَرَامِ فِی مَقَامٍ وَاحِدٍ فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَیْعَةَ مِنْکُمْ وَ الصَّفْقَةَ لَکُمْ بِقَبُولِ مَا جِئْتُ بِهِ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذِینَ هُمْ مِنِّی وَ مِنْهُ أَئِمَّةٌ قَائِمَةٌ مِنْهُمُ الْمَهْدِیُّ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ الَّذِی یَقْضِی بِالْحَقِّ

امام باقر(علیه السلام ) فرمودند: رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله وسلم) از مدینه عازم حجّ بود، در حالى که تمام شرایع را بجز حجّ و ولایت، به مردم ابلاغ تفهیم] کرده بود … رسول‌الله(صلی الله علیه وآله وسلم) بالاى آن سنگها ایستادند و پس از ستایش و ثنای خداوند متعال، فرمودند: … می‌ستایم الله را … ای مردم، … على ولى شما است و براى شما تبیین می‌کند. همین کسی که خداوند عزّ و جلّ او را پس از من منصوب کرده و او را از جانب من و خودش خلیفه قرار داده است. هر چه بپرسید به شما خبر مى‌دهد و آنچه را ندانید براى شما روشن مى‌کند. همانا امور حلال و حرام بیش از آن است که براى شما بشمارم و معرفى کنم. پس همین جا شما را به تمام حلالها امر می‌کنم و از همه‌ی حرامها نهی می‌کنم. و من مامورم که از شما بیعت بگیرم و دست پیمان دهید که آنچه را از سوى خداوند عزّ و جلّ درباره على امیر المؤمنین و امامان پس از او که از من و اویند و امامان قائم هستند، آوردم، بپذیرید.

و مهدى قائم (عجل الله تعالی فرجه ) از ایشان است که به حق تا روز قیامت حکم مى‌کند.

الإحتجاج على أهل اللجاج(للطبرسی) ج ‌1 ص 65 و 66

.

حرم مطهر امام رضا علیه السلام(ایوان مقصوره).
جمعه  ، ١٦ ذیحجه ۱۴۴۳.
🔸رابطه ميان سجده براى آدم و بيعت غدير .
🔸شباهت هاى ٦ گانه ميان دو ماجرا.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اتصال به ولی تنها عامل موفقیت حزب الله

ويدئو/

تفسیر_ مگر ابلیس از ملائک بود که باید بر آدم (علیه السلام) سجده می‌کرد؟

آیا ائمه علیهم‌السلام در این باره توضیحی داده‌اند؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.