سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / زد و خورد شدید بین پلیس ترکیه و معترضان در نهمین سالگرد اعتراضات «پارک گزی»

زد و خورد شدید بین پلیس ترکیه و معترضان در نهمین سالگرد اعتراضات «پارک گزی»

دیروز و همزمان با تجمع معترضان در میدان «تقسیم» استانبول به مناسبت سالروز اعتراضات ضد دولتی ۹ سال پیشِ «پارک گزی»، درگیری میان پلیس ترکیه و این معترضان رخ داد و ۱۷۰ معترض بازداشت شدند.
اعتراضات سال ۲۰۱۳ میلادیِ که از اطراف «پارک گزی» آغاز شد، بزرگ‌ترین چالش مردمی برای حکومت «رجب طیب اردوغان» بود که در آن زمان به عنوان نخست‌وزیر ترکیه زمام امور را در دست داشت. اردوغان که اکنون رئیس‌جمهور است، این معترضان را با شبه‌نظامیان کرد و آنهایی که به رهبری کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی متهم شده‌اند، برابر دانسته است. یکی از دادگاه‌های ترکیه ماه گذشته برای 8 تن از جمله «عثمان کاوالا»، نیکوکار و فعال مدنی ترکیه‌ای به اتهام سازماندهی و تامین مالی اعتراضات پارک گزی حکم حبس در زندان صادر کرد.
آنها این اتهامات را رد کرده و تاکید دارند که اعتراضات ضد دولتی پارک گزی به صورت خودجوش در سراسر ترکیه به راه افتاد و قانون اساسی نیز این حق را برای مردم قائل شده است. ایسنا در این باره نوشته، عصر روز سه‌شنبه حدود یک هزار تن در خیابان‌های نزدیک به میدان تقسیم تجمع کرده و تصاویر افرادی که در زندان به سر می‌برند را در دست گرفته بودند. هنگامی که مردم می‌خواستند وارد میدان تقسیم و خیابان استقلال شوند، با صف پلیس ضد شورش که سپر در دست داشتند، مواجه شدند. پلیس ضد شورش همچنین برای متفرق کردن این گروه‌ها متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد. معترضان همچنین شعار «اردوغان قرار است برود، راه دیگری وجود ندارد» سر دادند. قبل از آن نیز گروه‌های کوچک‌تری از مردم در دیگر مناطق نزدیک میدان تقسیم با نیروهای پلیس درگیر شدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تجاوز گسترده و خونین ترکیه به سوریه /اردوغان: نیروی زمینی هم اعزام خواهیم کرد!

بهای سنگین عملیات علیه سوریه

26 میلیارد یورو بودجه نظامی سال آینده ترکیه!

رجب طیب اردوغان،رئیس‌جمهور، ترکیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.