سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تجاوز گسترده و خونین ترکیه به سوریه /اردوغان: نیروی زمینی هم اعزام خواهیم کرد!

تجاوز گسترده و خونین ترکیه به سوریه /اردوغان: نیروی زمینی هم اعزام خواهیم کرد!

در حالی‌که مرکز آشتی روسیه تأیید کرده که در تجاوز گسترده جنگنده‌های اف-16 ترکیه به سوریه شماری غیرنظامی به شهادت رسیده‌اند، اردوغان با بیان اینکه «عملیات در شمال سوریه و عراق به حملات هوایی محدود نخواهد بود» گفته تصمیم درباره تعداد نیروی زمینی برای مشارکت در این عملیات گرفته شده است.
معاون رئیس‌مرکز آشتی روسیه در سوریه می‌گوید جنگنده‌های اف-16 نیروی هوایی ترکیه روز 20 نوامبر (یکشنبه؛ 29 آبان) حملاتی را در مناطق مسکونی در عفرین و کوبانی انجام دادند که بر اثر آن تعدادی از نظامیان و غیرنظامیان بیگناه جان خود را از دس دادند. تلویزیون «روداو» روز یک شنبه اعلام کرده بود که دست کم 15 سرباز سوری در حملات گسترده ترکیه در مناطق حلب، رقه و الحسکه کشته شده‌اند. منابع آگاه سوری در شمال شرق این کشور نیز از کشته شدن حداقل 9 غیرنظامی در این حملات خبر داده‌اند. وزارت دفاع ترکیه اما مدعی شده جنگنده‌های این کشور تنها، علیه پ.ک.ک و جناح‌های داخلی طرفدار آن در شمال سوریه و عراق عملیات انجام داده و غیر نظامیان را هدف قرار نداده است.
این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه از بررسی گزینه استفاده از نیروی زمینی برای مشارکت در عملیات نظامی در شمال سوریه، در کنار نیروی هوایی خبر داد. اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از قطر، گفت: «[عملیات پنجه شمشیر] محدود به حملات هوایی نخواهد بود. این‌که چه تعداد نیروی زمینی باید اعزام شود، درباره آن تصمیم گرفته شده است؛ ما اقدام خواهیم کرد.» وی با ادعای این‌که آنکارا در برابر تروریسم ساکت نمی‌ماند، توضیح داد: «اگر کسی خاک ترکیه را تهدید کند، ما آنها را مجبور می‌کنیم که بهایش را پس بدهند. سازمان امنیت ما با اجازه این و آن کار نمی‌کند. ما تصمیم می‌گیریم، این ما هستیم که اقدام می‌کنیم. آمریکا باید این را بفهمد.»
بهای سنگین عملیات علیه سوریه
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» اما با انتشار یادداشتی درخصوص نتایج «فاجعه‌بار» مورد انتظار از این حملات ترکیه علیه ۹۰ هدف در شمال سوریه و عراق، و هدف قرار دادن مقرهای ارتش سوریه نوشت و این سؤال را طرح کرد که آیا انجام چنین عملیاتی در شرایط کنونی به پایان تروریسم منجر خواهد شد یا دامنه آن‌ را گسترش خواهد داد؟ او نوشت: «شاید این حملات هوایی، اهداف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و حزبش را در انتقام‌گیری از متهمانی که پشت این عملیات تروریستی قرار داشتند را محقق کند و وی را به عنوان یک رهبر سرسخت در مقابل تروریسم نشان دهد، اما نتایج آتی آن، ​ممکن است برای او و حزب عدالت و توسعه تحت هدایت او، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در ژوئن آینده، فاجعه بار باشد.» به اعتقاد نگارنده، خطرناک‌ترین جنبه این حملات، هدف قرار دادن مقرهای ارتش سوریه و شهادت ده تن از سربازان آن، به اعلام خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» است. امری که ممکن است به از بین رفتن همه دستاوردهای مذاکرات امنیتی میان دو رئیس‌دستگاه اطلاعاتی ترکیه و سوریه و نیز بسته شدن درها در مقابل ابتکار روسیه شود. ابتکاری که به دنبال برگزاری نشست سران دو کشور تحت نظارت مسکو برای دستیابی به یک توافق هماهنگی و برقراری امنیت در مرزهای دو کشور و پایان دادن به تجاوزهای تروریستی، کاهش آن و پایان دادن به اشغالگری ترکیه در اراضی شمالی سوریه و از سرگیری روابط راهبردی سابق میان دو طرف است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 پرتغال بابت تاریخ سیاه استعماری‌اش از آفریقا عذرخواهی کرد

مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال

نطق‌ نماینده مجلس‌ ترکیه درباره حمله ایران به اسرائیل

مرگ بر اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.