سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اسد حاضر به ملاقات با اردوغان نشد

اسد حاضر به ملاقات با اردوغان نشد

به دنبال لحن آشتی‌جویانه ماه‌های اخیر مقامات ترکیه در قبال سوریه و مطرح شدن گزینه دیدار میان سران دو کشور، منابع مطلع از رد پیشنهاد مسکو برای برگزاری دیداری سه‌جانبه میان رؤسای جمهور ترکیه، سوریه و روسیه توسط بشار اسد پرده برداشتند.

دولتِ «رجب طیب اردوغان» که به سیاست خارجی جاه‌طلبانه‌اش شهره است، از یک سو شمال ترکیه را زیر بمباران هوایی خود گرفته و نوید یک عملیات نظامی تجاوزی گسترده وزمینی را نیز می‌دهد و از طرف دیگر پیام‌های مثبت و آشتی‌جویانه برای دولتِ «بشار اسد» مخابره می‌کند؛ که البته این رفتارها را می‌توان ذیل فرافکنی‌های اردوغان پیش از انتخابات سال آینده تفسیر کرد. اما چنان‌که انتظار می‌رود این پیام‌ها در تناقض با عمل دولت ترکیه تفسیر شده و از سوی دولت سوریه مقبول نیفتاده است.

در همین مورد خبرگزاری «رویترز» به نقل از سه منبع گزارش داده که سوریه پس از بیش از یک دهه قطعی روابط با ترکیه، در برابر تلاش‌های میانجی‌گری روسیه برای برگزاری نشستی میان سران دو کشور مقاومت می‌کند. آن‌طور که ایسنا نوشته، منابع رویترز در این باره اعلام کرده‌اند، بشار اسد، پیشنهاد دیدار با اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود با حضور «ولادیمیر پوتین»را رد کرده است.

طبق گفته یکی از این منابع، دمشق معتقد است چنین دیداری موقعیت اردوغان پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تقویت می‌کند؛ به ویژه این‌که موضوع بازگرداندن بخشی از ۳.۶ میلیون آواره سوریه به کشورشان مطرح است. این منبع همچنین تاکید کرده: «چرا یک پیروزی مجانی به اردوغان هدیه کنیم؟ قبل از انتخابات هیچ نزدیکی در روابط وجود نخواهد داشت.»

منابع مذکور همچنین اعلام کردند که دمشق پیشنهاد دیدار میان وزرای خارجه ترکیه و سوریه را نیز رد کرده است. یک منبع آگاه دیگر که یک دیپلمات است، به رویترز گفت: «سوریه معتقد است که این نشست اگر نتیجه محسوسی به همراه نداشته باشد، بی‌فایده است و خواسته فعلی سوری‌ها خروج کامل نیروهای ترکیه از کشورشان است.»

مثل داعش، پ.ک.ک را هم پاک‌سازی می‌کنیم!

خبر دیگر آن‌که «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی در هشتمین مجمع گفت‌وگوی مدیترانه‌ای که در رم پایتخت ایتالیا برگزار ‌شد، شکست داعش در شمال سوریه را به دولت متبوع خود منتسب کرد و مدعی شد: «همان‌طور که شمال سوریه را از لوث داعش پاک‌سازی کردیم، باید به عملیات خود ادامه دهیم و این منطقه را از حضور پ.‌ک‌.ک و شاخه‌های آن پاک‌سازی کنیم.»

او همچنین درباره روند عادی ‌سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: «تل‌آویو می‌داند که رویکرد و موضع ما در قبال فلسطین تغییر نخواهد کرد.» چاووش‌اوغلو با بیان اینکه تشکیل دولت جدید در اسرائیل، زمینه عادی ‌سازی روابط را تسریع کرده است، مدعی شد: «اشتباه است که این عادی ‌سازی را خیانت به مسئله فلسطین بدانیم. این روند به هر دو طرف و منطقه کمک می‌کند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خاطره جالب رئیسی از ملاقات با بیماران خاصی

رئیس‌جمهور ملاقات با بیماران خاصی

معجزه/زنده شدن تصویر شیر به امر امام کاظم (علیه السلام)

ای شیر خدا دشمن خدا را بگیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.