سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / علی جنتی  وزیر ارشاد دولت یازدهم به کمک ظریف و عراقچی آمد! نگاهی به آخرین گزارش مخدوش ظریف به مجلس

علی جنتی  وزیر ارشاد دولت یازدهم به کمک ظریف و عراقچی آمد! نگاهی به آخرین گزارش مخدوش ظریف به مجلس

 منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده حاکی است ادعای حامیان ظریف درباره خروج سپاه از لیست FTO در برابر وعده ایران به مشارکت در «توافقات آینده» یا «Ongoing Agreements» بوده و به طور روشن بر خلاف خطوط قرمز مسلم ابلاغ شده نظام به تیم عراقچی بوده است.

آش دفاع از مذاکرات دولت روحانی آن قدر شور شده که در آخرین اقدام، علی جنتی وزیر ارشاد کابینه یازدهم مجبور شده تا با اخبار خلاف واقع به دستاوردسازی برای ظریف و عراقچی رو بیاورد.
 وزیر ارشاد دولت یازدهم دراین‌باره نوشته است:
«با گذشت یک‌سال از توقف مذاکرات احیای برجام، هیات مذاکره‌کننده نه‌تنها دستاورد جدیدی نداشته بلکه آنچه را دولت دوازدهم در سایه ورزیده بودن دیپلمات‌های خود به دست آورده بود به‌طورکامل به دست نیاورده است زیرا آنان می‌دانستند برای احقاق حقوق ملت با چه زبانی با قدرت‌های جهانی سخن بگویند.»
جنتی این ادعا را با استناد به متن گزارش ۲۶۲ صفحه‌ای ظریف مطرح می‌کند که تیرماه سال گذشته در قالب ۱۴بخش تقدیم کمیسیون امنیت ملی مجلس شد.
در بخش سیزدهم این گزارش ذیل عنوان رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین این ادعا مطرح شده است که درصورت حصول توافق در وین «شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان به‌اصطلاح سازمان تروریستی خارجی ابطال خواهد شد.»
اما واقعیت ماجرا چیست؟
 منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده حاکی است:
اول: اشاره حامیان دولت سابق به عبارتی در متن ۲۰ ژوئن و در دور ششم مذاکرات وین به سرپرستی عباس عراقچی است که خروج سپاه از لیست ادعایی سازمان‌های تروریستی موسوم به FTO را در ازای وعده‌های آتی مذاکرات خطرناکی در موضوعات موشکی و منطقه‌ای معامله می‌کرده است.
این عبارت صراحتا از تعهد ایران به مشارکت در «توافقات آینده» یا «Ongoing Agreements» حکایت داشته و به طور روشن بر خلاف خطوط قرمز مسلم ابلاغ شده نظام به تیم عراقچی بوده است.
دوم: تیم جدید به سرپرستی علی باقری عبارت مذکور را به کلی از متون مورد مذاکره حذف و اعلام کرد که جمهوری اسلامی هیچ تعدی برای مشارکت در گفتگوهای آتی نخواهد داد. همچنین تیم جدید اعلام کرد که حذف سپاه از لیست FTO نباید در ازای خواسته‌های فرابرجامی صورت بگیرد.
سوم: بر خلاف ادعای حامیان ظریف و عراقچی، حتی در گزارش ظریف به مجلس نیز صریحا سخنی از «خروج» سپاه از لیست FTO به میان نیامده بلکه تنها ادعا شده که «شناسایی» سپاه به عنوان سازمان تروریستی از سوی آمریکا «ابطال» خواهد شد. کلمه «شناسایی» که دلالت بر مفهوم Designation در عرف حقوقی آمریکا دارد، الزاما منتهی به «خروج از لیست» نشده و ممکن است منجر به سناریوهای مختلفی از جمله «ابطال شناسایی بدون خروج از لیست» شود. این امر با توجه به سابقه آمریکا در تفسیرهای سوگیرانه در حوزه رفع تحریم حتی در دوره حضور در برجام به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.
چهارم: گزارش مورد استناد علی جنتی و سایر حامیان دولت قبل، در موارد متعددی مخدوش بوده و بر سیاق باقی گزارش‌های ظریف به مجلس، حاوی ادعاهای نادرست زیادی از مسیر و نتیجه مذاکرات است.
علی خضریان، رئیس کمیته امنیتی و سیاسی کمیسیون اصل نود، در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف موارد مغایرت گزارش ظریف با اطلاعات دریافتی از مذاکرات وین را به شرح زیر اعلام کرد:
برخلاف ادعای مطرح شده، مواردی که گزارش از وضعیت توافق وین اعلام می‌کند، با این منطق سازگار نیست. به طور مثال در صفحه ۴۰ گزارش عنوان کرده است که در صورت توافق بخشی از فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶ لغو خواهد شد، درصورتی‌که این فرمان، فرمان لغو تعهدات آمریکا ذیل برجام است، بنابراین درصورتی‌که این فرمان اجرایی کاملاً لغو نشود به این معنی است که آمریکا بخشی از تحریم‌هایی که در برجام متوقف کرده بود را در توافق احتمالی وین نگه خواهد داشت.
در حوزه تحریم‌های موضوعی نیز، گزارش در صفحه‌های ۳۸ و ۳۹ اعلام می‌کند که تحریم‌های حوزه بانک، نفت، بیمه، حمل‌ونقل، تجارت فلزات گران‌بها و…رفع شده‌اند. اما این گزارش مشخص نمی‌کند که آیا این تحریم‌ها برای همه افراد و نهادهای ایرانی لغو خواهد شد یا صرفاً اجرای آن برای افراد خارج شده از لیست تحریم متوقف خواهد شد.
پنجم: نگاهی به سایر ادعاهای ظریف در این گزارش، به خوبی روشن می‌کند که اخبار او درباره مذاکرات وین تا چه حد صحت دارد. تکرار ادعاهای نادرست و خلاف واقعی چون «خروج ایران از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد، رعایت همزمانی اقدامات ایران و طرف مقابل در برجام، مسدودسازی مسیر تحریم‌های جدید به واسطه برجام، صفر شدن صادرات نفت در صورت عدم امضای توافق ژنو، ختم پرونده PMD، کفایت غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی برای تمام نیازهای کشور و لغو تحریم اقلام حساس و دومنظوره» بعنوان دستاوردهای برجام، به خوبی نشان می‌دهد که صحت سایر بخش‌های این گزارش از جمله امتیازات تیم عراقچی در وین تا چه حد دور از واقعیت است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

در انتخابات خبرگان هم حساب‌شده من را رد کردند

ردصلاحیت حسن کلید غربگدا

ظریف همچنان در توهم احیای برجام است

توهم ظریف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.