سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / روایتی از زندگی مبارز انقلابی «خواهر دباغ»؛ از فلسطین تا فرانسه

روایتی از زندگی مبارز انقلابی «خواهر دباغ»؛ از فلسطین تا فرانسه

مرضیه حدیدچی بی شک یکی از شناخته شده و مهمترین چهره‌های زن مبارز انقلاب اسلامی است که سابقه حضور در زندان‌های مخوف ساواک و همراهی با امام و مبارزان انقلابی از سوریه تا فرانسه را دارد.

مرضیه حدیدچی یا همان «طاهره دباغ» از معروف‌ترین چهره‌های زن دوران انقلاب اسلامی است که مبارزات و مقاومت این زن او را به یکی از مجاهدان نامدار در طول مبارزات انقلابی مردم ایران تبدیل کرد. سرگذشت خواندنی او نشان از قدرت ایمان و اراده زنی دارد که با وجود مادر چند فرزند بودن دست از مبارزه نکشید و زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها در زندان‌های مخوف ساواک صبر و استقامت را با تعاریف جدیدی معنا کرد.

وی از پیشگامان مبارزات انقلابی بود و مدت زیادی طعم زندان و شکنجه را چشید، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همراهان نزدیک امام شد و سوابقی، چون نمایندگی مجلس شورای اسلامی و فرماندهی سپاه همدان را در کارنامه خود ثبت کرده است.

از فلسطین تا فرانسه/ روایتی از زندگی مبارز انقلابی «خواهر دباغ»

مرضیه حدیدچی متولد سال ۱۳۱۸ در شهر همدان است. پس از ازدواج با محمدحسن دباغ به تهران مهاجرت کرد و به تحصیل علوم دینی زیر نظر اساتیدی، چون مرحوم حاج آقا کمال مرتضوی، حاج شیخ علی خوانساری، شهید آیت الله محمدرضا سعیدی و شهید سید مجتبی صالحی خوانساری پرداخت. او در این زمینه می‌گوید: «از سال ۱۳۴۶ زیر نظر ایشان وارد مسائل انقلاب شدیم و به تهیه و تنظیم و پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی پرداختیم. تا سال ۱۳۴۹ که آیت‌الله سعیدی -که خداوند او را با شهدای کربلا محشور گرداند – به شهادت رسید، بعد از ایشان ادامه کار را در محضر مجتبی صالحی خوانساری دنبال کردیم.»

وی فعالیت‌های سیاسی خود را با پخش اعلامیه‌های امام در سال‌های ۱۳۴۰و ۱۳۴۱ آغاز کرد در حالی که هشت فرزند داشت و به امورات خانه نیز رسیدگی می‌کرد. سفر به شهر‌های مختلف برای سخنرانی او را به یک سخنران قهار و ضد رژیم تبدیل کرد. جلساتش به طور منظم در محله نیروی هوایی و در منزل خانم کمالی – مادرشوهر دخترش – و یا در حسینیه خوانساری‌ها برگزار می‌شد.

نخستین دور دستگیری مرضیه دباغ در سال ۱۳۵۲ و با چهار ماه زندان انفرادی آغاز شد چند روز پس از این اتفاق، رضوانه دختر بزرگش نیز به دلیل داشتن دفتر سرودی که حاوی مضامین انقلابی بود دستگیر شد. «فک از جا درآوردن پیشه‌ای برای همه ساواکی‌ها بود و نمی‌گذاشتند جا بیندازند. برای اینکه بتوانند دوباره به کف پا‌ها شلاق بزنند می‌آوردند به زیر هشت که سیم‌هایی به اطراف آن کشیده بودند. ما را راه می‌بردند و دوباره می‌بردند برای شلاق زدن.»

از فلسطین تا فرانسه/ روایتی از زندگی مبارز انقلابی «خواهر دباغ»

دباغ پس از آزادی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و از مرگ نجات می‌یابد و پس از چند ماه دوباره دستگیر و زندانی می‌شود. اما به دلیل وخامت اوضاع به بیمارستان منقل شده و از آنجا با کمک محمد منتظری فرار کرده و از طریق فرودگاه به لندن می‌رود. مدتی در زیرزمین یک هتل که مسوولش فردی پاکستانی بو می‌ماند و سپس به همراه محمد منتظری به فرانسه می‌روند. پس از فرانسه، مقر بعدی این مبارز انقلابی، سوریه بود و وظیفه‌اش پخش کردن اعلامیه‌های امام در بین زائران ایرانی، آن هم به صورتی کاملاً مخفیانه. انتقال آموزش‌های سیاسی به افرادی که برای گذراندن دوره‌های چریکی به سوریه آمده بودند نیز یکی دیگر از کار‌هایی بود که دباغ و همرزمانش در سوریه انجام می‌دادند؛ مهم‌ترین مصائب آن‌ها در این زمان، اما مشکلات اقتصادی و کمبود پول بود. بی پولی کار را به جایی می‌رسان که تصمیم به دیدار با امام در نجف می‌گیرند. وی پس از دیدار با امام از ایشان درباره همکاریش با مبارزان فلسطین اجازه می‌خواهد که امام رضایت می‌دهند. از اینجا دباغ به گروه‌های مبارز فلسطینی می‌پیوندد و برای گذراندن دوره‌های آموزش نظامی در سوریه و لبنان در رفت‌وآمد است. حضور در منزل شهید چمران در جنوب لبنان و نیز رساندن اسلحه به مبارزان نیز از همین مقطع آغاز می‌شود: «اسلحه به شکمم می‌بستم در زیر لباس. بعد یک مقداری از راه را با اتوبوس‌های خودشان می‌آمدیم که رد گم شود و بعد با سواری‌ها و… می‌آوردم در سوریه، آنجا – نزدیک‌های مرز سوریه و لبنان – یک جایی بود که تحویل می‌دادیم، بچه‌ها آنجا می‌رفتند در ماشین‌ها جاسازی می‌کردند.»

دباغ پس از هجرت امام به پاریس در سال ۱۳۵۷ به خیل یاران ایشان پیوست. پس از پیروزی انقلاب و مراجعت به ایران، مسئولیت امور زندان زنان به دباغ واگذار می‌شود. فرماندهی سپاه همدان و درگیری با کومله‌های پاوه و خلع سلاح آن‌ها از اقدامات دیگر وی در مقطع آغازین انقلاب اسلامی است، اما نقطه عطف فعالیت‌های سیاسی و نه نظامی مرضیه دباغ، مأموریت وی در سفر به اتحاد جماهیر شوروی در سال ۶۷ باشد، مأموریتی که وی به همراه آیت‌الله جوادی آملی و محمدجواد لاریجانی مامور می‌شوند نامه تاریخی امام را به میخائیل گورباچف رهبر شوروی برسانند.

از فلسطین تا فرانسه/ روایتی از زندگی مبارز انقلابی «خواهر دباغ»

مرضیه حدیدچی (دباغ) از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۵ پس از گذراندن دوره بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) دارفانی را وداع گفت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واکنش استادحسن رحیم پور ازغدی به ماجرای مدرسه فیضیه قم

کشتار طلاب مدرسه فیضیه

فیضیه خونین در مقابل شاه ملعون و حزب رستاخیز

شهادت طلاب مدرسه فیضیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.