سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / ده حاشیه بر متن دزدی کاخ‌سفید از مردم افغانستان

ده حاشیه بر متن دزدی کاخ‌سفید از مردم افغانستان

تناقض در طرح مسوولیت بین‌المللی دولت‌ها و اخذ غرامت از ملت‌ها

ده حاشیه بر متن دزدی کاخ‌سفید از مردم افغانستان

پرداخت غرامت به قربانیان ۱۱ سپتامبر درآمریکا از دارایی  افغانستان درمغایرت با طرح مسئولیت بین المللی دولتها می‌باشد. برای توضیح بیشتر لازم است تا به نکات زیر توجه شود؛

۱) دارایی افغانستان که توسط ایالات متحده آمریکا بعد از سقوط حکومت قانونی افغانستان در آمریکا مسدود شد، متعلق به ملت و مردم افغانستان می‌باشد و هزینه و مصرف آن به جز توسط مردم و برای مردم، درشرایطی فعلی به هیچ دولت خود خوانده، گروه و یا هم مورد دیگر جایز نمی‌باشد.

۲) دریافت غرامت توسط افراد قربانی و افراد زیان دیده از عاملین که توسط آنها زیان وارد شده، دارای اصول و میکانیزم می‌باشد، که درمورد قربانیان یازده سپتامبر طی مراحل نشده است. همچنان حمله توسط دولت افغانستان و یا هم ادارات، سازمان و افراد تحت کنترل دولت قانونی افغانستان که عبارت بود از دولت اسلامی افغانستان و تحت ریاست شهید صلح کشور، محترم پروفیسور استاد “برهان‌الدین ربانی” صورت نگرفته است.

۳) حمله ایازده سپتامبر توسط گروه تروریستی القاعده انجام 

شده و این گروه نزد دولت اسلامی افغانستان یک گروه دهشت افگن و تروریست محسوب می‌شد. قهرمان ملی افغانستان شهید “احمدشاه مسعود” توسط همین گروه به شهادت رسید.

۴) عامل حادثه یازده سپتامبر متحد و هم پیمان گروه تروریستی دیگری به‌نام طالبان است که با هم در یک مسیر قرار داشتند. چند روز قبل فرزند رهبر القاعده درکابل با طالبان دیدار کرد. این خود گواهی دیگری بر اثبات این مدعا می‌باشد.

۵) گروه طالبان که افغانستان را اشغال کردند هنوز مشروعیتی مردمی ندارند و توسط ملت ومردم افغانستان انتخاب نشدند. اسامی افراد برجسته این گروه هنوز در لیست سیاه سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا قراردارند. ازسوی دیگر هیچ یک از دولتها، حکومت خود خوانده گروه طالبان را به‌رسمیت نشناختند. تمام این موضوعات بار حقوقی دارد و باید در مسایل حقوقی مورد بحث قرار بگیرد.

۶) در زمان وقوع حمله به برج‌های دوقلوی ایالات متحده آمریکا ملت و مردم افغانستان درکنار دولت اسلامی افغانستان در برابر تمام گروه‌های تروریستی مقاومت می‌کردند. این مردم تا هنوز در برابر تروریست‌ها مقاومت می‌کنند و خود قربانی این گروه‌های دهشت افگن می‌باشند، با این وصف چگونه ممکن است از دارایی و سرمایه این مردم مستضعف و مظلوم غرامت قربانیان حمله یازده سپتامبر پرداخت شود؟ درحالیکه این مردم افغانستان هستند که باید از عاملین کشتارهای جنگی و نقض قوانین بین‌المللی که در طول ۲۰ سال صورت گرفته، غرامت دریافت کنند.

۷) ایالات متحده آمریکا 

سعی کند تا بیشتر از این خود را نزد جهانیان مسخره نکند. زیرا با تعیین “زلمی خلیل‌زاد” به عنوان نماینده آن کشور درامور صلح افغانستان که دراین مورد صادقانه عمل نکرد. او بود که در تمام این مدت پنهانی کار کرد و در نتیجه آن افغانستان را برخلاف تصور عام و افکار عمومی به گروه طالبان تسلیم کرد. پس تمام دستاوردهای بیست سال گذشته افغانستان را از بین برد و آن را ده‌ها سال به عقب برگرداند. این شخص مرموز به عنوان کارمند رسمی و تحت اداره ایالات متحده آمریکا که این همه تخلفات حقوقی را مرتکب شده، ازنظر حقوق بین‌الملل مسئول شناخته می‌شود و باید ایالات متحده آمریکا به مردم افغانستان غرامت بپردازد. نه انکه از آن‌ها غرامت بگیرد. ایالات متحده آمریکا از این ضرب المثل مشهور استفاده کرده است؛ بگیر، که نگیرد. ایالات متحده آمریکا همیشه از تفسیرهای حقوقی استفاده می‌کند که هیچگاه مورد پذیرش نهادهای رسمی سازمان ملل متحد مانند شورای امنیت،  مجمع عمومی،  کمیسیون حقوق بین الملل و دیوان بین‌المللی دادگستری نمی‌باشد. درحالیکه در نظام حقوق بین‌الملل ساز و کارهای مشخص و معین درباره جبران خسارت وجود دارد. باید از طریق این ساز و کارها اقدام کرد. تا براساس آن زیان دیده و زیان رسان تشخیص داده شود و نهایتا جبران خسارت صورت بگیرد.

۸) اگر ایالات متحده آمریکا می‌خواهد و یا اینکه درصدد این است با اینگونه اقدام‌های خلاف موازین حقوق بین‌الملل افکار عمومی را که نسبت به شکست فاحش ایالات متحده آمریکا در برابر 

گروه‌های تروریستی درحال تقویت است، مدیریت کند، عاقلانه و منطقی نیست. زیرا این کار، عذر بدتر از گناه است. تحویل دادن افغانستان توسط نماینده خود (زلمی خلیل زاد) به گروه تروریستی طالبان بزرگترین تخلف حقوق بین‌المللی بود که امریکا مرتکب شد. دریافت غرامت از دارایی مردم افغانستان به قربانیان حادثه یازده سپتامبر که عامل آن گروه شبکه القاعده و شریک جرم آن گروه طالبان می‌باشد. این بدتر از عملی است که باتحویل دادن افغانستان به طالبان  انجام شد. همچنان باید اذعان داشت که فاجعه تسلیم افغانستان توسط آمریکا به گروه طالبان بگونه گسترده است که با هیچ نوع مکر وفریب نمی‌شود گوشه‌ای آن را پنهان و یا توجیه کرد .

۹) آنچه که ایالات متحده آمریکا بایستی به آن توجه کند این است که درجهت آزادی دوباره مردم افغانستان از دست گروه‌های تروریستی خودساخته، از طریق مراجع بین‌المللی کمک کند. ازصلاحیت و حق وتوی خود درسازمان ملل متحد مبنی بر تحریم گروه طالبان استفاده کند. زمینه‌های رساندن کمک‌های بشر دوستانه را به مردم افغانستان فراهم نماید. آنهم بگونه‌ای که گروه طالبان ازآن سوءاستفاده نکنند. همچنان تلاش کند تا با گروه طالبان مانند یک گروه تروریستی برخورد کند و غرامت قربانیان حادثه را از عاملین آن حادثه دریافت کند، نه از مردم افغانستان که خود قربانی تروریزم می‌باشند.

۱۰) امریکا نزد مردم افغانستان بدنام است. با این کار منفور نیز خواهد شد. تاریخ افغانستان تا نسل‌ها بعد این دزدی را از یاد نخوهد برد.

حسام الدین تالقانی   

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بایدن چگونه راه دولتمردان قبلی را ادامه می‌دهد؟

جنگ افغانستان تمام نشده است

3/5 میلیارد دلار از دارایی‌های مردم افغانستان با دستور بایدن بین مردم آمریکا تقسیم شد!

دزدی در روز روشن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.