سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / هادی هوشیار _شطرنج‌بازی که موفقیتش را مدیون حفظ قرآن است

هادی هوشیار _شطرنج‌بازی که موفقیتش را مدیون حفظ قرآن است

قهرمان ۹ ساله‌ای که ساکن رباط کریم است، مادر این قهرمان از رمز موفقیت پسرش در رشته شطرنج می‌گوید و البته از نبود زیرساخت کافی برای رشد استعدادهایی همچون پسرش در رباط کریم گلایه می‌کند.

 قهرمان ۹ ساله آخرین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی پسران زیر ۱۰ سال استان تهران، هادی هوشیار از اهالی محله رباط کریم است. اواسط شهریور ماه بود که در مسابقات دوره‌ای که به صورت آنلاین و بین ۸ نفر برتر این رشته در این رده سنی برگزار شد توانست رتبه نخست را از آن خود کند.

این قهرمانی بهانه‌ای شد تا با این ورزشکار موفق رباط‌کریمی و مادرش به گفت‌وگو بنشینیم.

اولین نکته‌ای که مادر خانواده آن را مطرح و توجه ما را به خود جلب کرد این بود که هادی حافظ ۱۲ جزء‌از قرآن مجید هم است.

او موفقیت پسرش در شطرنج را به حفظ قرآن مرتبط می‌داند و می‌گوید: هادی هر مقامی که تاکنون کسب کرده به برکت قرآن بوده چرا که حفظ قرآن در تقویت حافظه بسیار نقش دارد. هادی حفظ قرآن را زیر نظر استاد قاسمی در مؤسسه بینات هم‌ زمان با شطرنج شروع کرده و خوشبختانه تاکنون در هر دو موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده است.

مادر خانواده یکی از ویژگی‌های هادی را اخلاق خوب او عنوان کرده و می‌گوید: هادی با اینکه ۹ سال دارد نمازش را می‌خواند و ماه رمضان امسال با اینکه روزها طولانی و نسبتا گرم بود ۱۰ روز را روزه گرفت.

خانم هوشیار تأثیر حفظ قرآن را فقط به موفقیت در ورزش شطرنج خلاصه نمی‌کند و تأکید می‌کند حفظ قرآن موجب شده هادی در درس و حل مسائل ریاضی اصلاً مشکلی نداشته باشد و به‌ راحتی و بدون کمک، مسئله‌های ریاضی را حل کند.

او جرقه شروع ورزش شطرنج را بازی شطرنج دایی و خواهر هادی عنوان و می‌گوید: وقتی این دو نفر باهم شطرنج بازی می‌کردند و هادی نمی‌توانست با آنها بازی کند در عالم کودکی به حال آن‌ها حسادت می‌کرد و همین حسادت کودکانه منجر به اصرار او برای حضور در کلاس‌های آموزش شطرنج و طی کردن پله‌های ترقی‌اش شد.

مادر خانواده هوشیار می‌گوید استادان هادی هم هوش و استعداد او را تأیید می‌کنند و می‌گویند: هادی در مدت کوتاهی تمام تاکتیک‌های آموزش داده‌ شده را به‌ خوبی یاد گرفته و بدون غلط از آن بهره می‌گیرد.

هادی هم درباره برنامه‌هایش پیش از آغاز سال تحصیلی جدید گفت: در شرایط عادی روزانه ۹ ساعت شطرنج و ۳ ساعت برای حفظ و تثبیت قرآن وقت می‌گذارم، البته در بین ساعات تمرین، زمانی را هم به بازی و استراحت می‌گذرانم.

او البته تابستان امسال به دلیل برگزاری زود هنگام مسابقات شطرنج زمان بیشتری را برای تمرین شطرنج صرف کرده و نیم نگاهی هم به مسابقات کشوری دارد تا بتواند در آن مسابقات نیز کسب مقام کند.

هادی علاوه بر شطرنج به فوتبال نیز علاقه دارد و روزهای تعطیل به همراه پدرش فوتبال بازی می‌کند و در زمانی که سخت مشغول تمرین شطرنج است به عنوان تفریح دوچرخه‌ سواری می‌کند تا ازلحاظ جسمی هم آمادگی کامل را داشته باشد.

رباط کریم محروم از کلاس شطرنج

خانم هوشیار با انتقاد به نبود کلاس شطرنج در شهرستان رباط‌کریم می‌گوید: متأسفانه در رباط‌کریم کلاس و مربیان استاد دیده شطرنج وجود ندارد و هادی اکنون زیر نظر استاد ایمانی از مازندران و به‌ صورت آنلاین در حال یادگیری و تمرین شطرنج است.

او که توقع ایجاد فضایی در شهرستان رباط کریم برای پرورش استعدادهایی نظیر فرزندش دارد درباره آینده هادی می‌گوید: فرزندم به‌ زودی در مدرسه شطرنج که در شهریار وجود دارد شرکت خواهد کرد چرا که بازی و آموزش آنلاین معایبی دارد و ما در تلاش هستیم که هادی را در کلاس‌های حضوری ثبت‌ نام کنیم تا بازی حضوری را هم تجربه کند.

داشتن استعدادهای فراوان در گوشه و کنار کشور عزیزمان ایران نعمتی است که اگر شکر آن را به درستی بجا نیاوریم شاید باعث از دست رفتن آن شود. فراهم آوردن شرایط آموزش و تمرین ورزش‌ حرفه‌ای در شهرستان‌هایی که از دل آنها می‌توان استعدادهای بزرگی را کشف کرد شاید گام اول در مسیر شکرگذاری این نعمت است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طلایی ترین روز کاروان ایران با درخشش کشتی و تاریخ سازی یک رشته جالب

چهاردهمین روز از بازی‌های آسیایی هانگژو با ۴ مدال طلا، 2 نقره و یک برنز برای کشورمان به پایان رسید

استاد بزرگ شطرنج ایران: در لحظه لحظه پیاده‌روی اربعین به فکر حاج قاسم سلیمانی هستم +فیلم

استاد بزرگ شطرنج ایران برای اولین بار در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.