سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / عضویت ایران در پیمان شانگهای، پاداش مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های بین‌المللی بود

عضویت ایران در پیمان شانگهای، پاداش مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های بین‌المللی بود

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران: برجام هیچ تاثیری در ارتقا قدرت ایران نداشت

شب گذشته دکتر ابراهیم متقی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در برنامه جهان‌آرا حاضر شد و در ارتباط با عضویت ایران در سازمان شانگهای سخن گفت.

شب گذشته دکتر ابراهیم متقی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در برنامه جهان‌آرا حاضر شد و در ارتباط با عضویت ایران در سازمان شانگهای سخن گفت.
دکتر متقی گفت: رژیم صهیونیستی امروز خود را در ارتباط با برجام، با آمریکا هماهنگ می‌کند در حالی که سابق بر این می‌گفتند توافق بین ایران و آمریکا را نمی‌پذیریم. این نشان دهنده شکل گیری یک تغییرات ساختاری در عرصه بین‌المللی است.
.این استاد روابط بین‌الملل اظهار کرد: طرفداران برجام خیلی روی آن حساب می‌کنند. درحالی که هر چیزی ارتباط مستقیمی با تداوم آن دارد. از نظر من برجام زمانی می‌توانست قابلیت داشته باشد که کسی نتواند آن را نقض کند.
وی ادامه داد: برجام نقشی در ارتقاء قدرت ملی ایران ایفا نکرد. اگر ایران با برجام برای خودش اقتداری ایجاد می‌کرد، سالها قبل از کشورمان دعوت می‌کردند که به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای در بیاید. برجام اگر قدرتی داشت خودش را حفظ می‌کرد.
متقی گفت: فکر می‌کنم عضویت ایران در پیمان شانگهای پاداش مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های بین‌المللی بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: وقتی با چین یا روسیه یا سازمان شانگهای وارد پیمانی مشترک می‌شویم، به معنای فراموشی وظایف خودمان در حفظ اقتدار ساختاری و منافع ملی نیست. اگر چنین رویکردی وجود داشته باشد، شک نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم.
دکتر ابراهیم متقی گفت: وقتی آمریکا ایران را تحریم کرده، باید برای حفظ و تقویت ساختار قدرت خود با چین و روسیه همکاری کنیم. البته این رویکرد آمریکا صرفاً مربوط به ایران نیست. شاه هم در عین روابط نزدیک با آمریکا، سراغ چین و شوروی رفت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آهنگ/ ای مجاهد شهید مطهر

حاصل عمر من رفته از دست

تربیت فرزند از زبان استاد قرائتی

حجت‌الاسلام‌ محسن قرائتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.