سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / 11 سپتامبر چگونه باعث افول آمریکا شد؟ گاردین پاسخ می‌دهد

11 سپتامبر چگونه باعث افول آمریکا شد؟ گاردین پاسخ می‌دهد

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار یادداشتی به مناسبت حملات 11سپتامبر به این پرداخته که چگونه 11 سپتامبر به افول آمریکا در عرصه جهانی سرعت بخشیده است.
بیستمین سالگرد حملات مشکوک 11 سپتامبر درحالی برگزار می‌شود که آمریکا پس از 20 سال جنگ و اشغال افغانستان با هدف اعلامی شکست القاعده و طالبان بدون هیچ دستاوردی به صورت مفتضحانه از این کشور خارج شد، آن هم پس از مذاکره و به توافق رسیدن با همان گروه طالبان! نحوه خروج آمریکا از افغانستان انتقادات زیادی را علیه دولت بایدن در آمریکا و سایر کشورهای جهان به راه‌انداخته است. به گفته سناتور آمریکایی «برنی سندرز» جنگ جهانی آمریکا که بعد از 11 سپتامبر شروع شد «8 تریلیون دلار هزینه داشت و 900 هزار نفر را به کشتن داد». پایان این جنگ هم همراه با فرار آمریکا و به قدرت رسیدن همان‌هایی بود که برای از بین بردن آنان حمله صورت گرفته بود!
حالا مجله «نیشن» که قدیمی‌ترین مجله آمریکاست تیتر این هفته خود را به سرگردانی آمریکا در بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر اختصاص داده و نوشته: «۲۰ سال خونریزی و توهم، شش جنگ، ميليون‌ها کشته، میلیاردها دلار هدر رفته و آفت رنج‌هایی که بر مسلمانان جهان تحمیل شد». هفته نامه فرانسوی «کوریه انترناسیونال» نیز نوشته «20سال پس از حملات 11 سپتامبر شکست در افغانستان نقطه عطفی است. به نظر می‌رسد دوره طولانی تسلط آمریکا بر جهان رو به پایان است». روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در تحلیلی به مناسبت فرا رسیدن بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر به بررسی نقش این حادثه در شکل دادن تحولات جامعه آمریکا و افول قدرت این کشور پرداخته است.

روزنامه گاردین در این تحلیل که روز جمعه منتشرشده به بررسی این پرداخته که حوادث ۱۱ سپتامبر چگونه آمریکا را به ورطه جنگ‌های ابدی، اضمحلال ارزش‌های حقوق بشر و شورش‌های داخلی کشانده است: «پس‌لرزه‌های ۱۱ سپتامبر را همه جا می‌توان دید. خانواده‌های حدود ۳ هزار قربانی هنوز برای رفع پنهان‌کاری‌های مربوط به تحقیقات اف‌بی‌آی درباره این حملات و نقش احتمالی مقام‌های سعودی درگیر جدال با وزارت دادگستری هستند. هفته گذشته آنها از بازرس کل این وزارتخانه خواستند ادعاهای اف‌بی‌آی مبنی بر از دست رفتن برخی شواهد حیاتی از جمله تصاویر و فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دهد».

این روزنامه انگلیسی در ادامه به تصویب قانون موسوم به «مجوز توسل به زور نظامی» که بعد از ۱۱ سپتامبر به تصویب کنگره رسید اشاره کرده است. هدف از این قانون اعطای اختیارات جنگی لازم به رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام اقدامات نظامی بدون کسب مجوز از کنگره بود. گاردین نوشته دولت بایدن هنوز از این زیرساخت قانونی برای توجیه عملیات‌های نظامی در سراسر دنیا علیه افراد و گروه‌هایی که ارتباطی با القاعده ندارند استفاده می‌کند.

«باربارا لی» تنها نماینده کنگره بود که در آن سال با تصویب این قانون مخالفت کرد. او در آن زمان هشدار داد: «بیایید دقیقه‌ای صبر کرده و درباره تبعات اقدامات امروزمان فکر کنیم مبادا اوضاع از دستمان خارج شود. همزمان که می‌خواهیم اقدام کنیم نباید به شری که آن را تقبیح می‌کنیم تبدیل شویم».

گاردین نوشته در فاصله ۲۰ سالی که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می‌گذرد از قانون مذکور بیش از ۴۰ بار برای توجیه عملیات‌های نظامی در۱۸ کشور استفاده شده است. این عملیات‌ها علیه کسانی بوده‌اند که هیچ ربطی به ۱۱ سپتامبر و القاعده نداشته‌اند. و این تازه عملیات‌هایی است که پنهانی نبوده‌اند و درباره آنها اطلاع‌رسانی شده است. «اسپنسر آکرمن» نویسنده کتاب «قلمرو ترور: چگونه ۱۱ سپتامبر آمریکا را بی‌ثبات کرد و به تولید ترامپ منجر شد» نیز استدلال می‌کند که اقدامات آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر به نهادینه شدن سفیدبرترپنداری در سراسر تاریخ سیاسی آمریکا منجر شد. گفتنی است حملات یازده سپتامبر 2001 که هنوز علامت سؤال‌های زیادی درباره پشت پرده آن وجود دارد، باعث لشکرکشی آمریکا به عراق و افغانستان شد. همین مسئله بسیاری از کارشناسان را به این باور رسانده که چه بسا، این حملات از سوی خود آمریکایی‌ها تدارک دیده شده بود که نتیجه آن امروز در این دو کشور و همین‌طور آمریکا، مشهود است!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.