سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / انبار کردن واکسن‌های کرونا، لکه ننگی است بر پیشانی غرب

انبار کردن واکسن‌های کرونا، لکه ننگی است بر پیشانی غرب

نخست‌وزیر اسبق «انگلیس» اقدام کشورهای غربی در انبار کردن صدها میلیون دُز واکسن کرونا را در شرایطی که کشورهای فقیر در تقلا برای دستیابی به واکسن هستند، لکه ننگی بر وجدان غرب توصیف کرد.
داده‌های وبگاه «ورلد امترز » نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا عصر دیروز از مرز 221 میلیون نفر فراتر رفت و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 4 میلیون و 578 هزار نفر رسید. شیوع گسترده کرونای دلتا تسریع در واکسیناسیون را ضروری ساخته است اما احتکار صدها میلیون دوز واکسن از سوی کشورهای غربی مانع دستیابی کشورهای فقیر به واکسن شده است.
«گوردون براون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس نیز طی یادداشتی در هفته‌نامه «ساندی میرور» کشورهای ثروتمند را به دلیل انبار کردن صدها میلیون واکسن «کووید-۱۹» در شرایطی که بسیاری از کشورهای فقیر برای دستیابی به هرگونه واکسن در تقلا هستند، به «بی‌حرمتی اخلاقی» متهم کرد.وی ادامه داد که
۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به صورت بلااستفاده وجود دارد یا اینکه قرار است وارد انبارهای آمریکا و اروپا شود.
طبق گفته‌های نخست‌وزیر پیشین انگلیس بر اساس تحقیقات شرکت «ایرفینیتی» که شرکت مربوط به داده‌ها است، تا پایان ماه اکتبر (ماه آینده میلادی)، این رقم ۲۰۰ میلیون به ۵۰۰ میلیون دوز واکسن خواهد رسید و این مقدار واکسن برای ایمن‌‌سازی تقریباً نیمی از آفریقا کافی است اما این در حالی است که در آفریقا تنها ۷۰ میلیون نفر در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.
به گزارش فارس وی با انتقاد از سیاست‌های غرب در توزیع واکسن ادامه داد: «واکسن‌ها تاکنون جان ۸۰ هزار نفر را در انگلیس نجات داده است اما دریغ کردن واکسن از کشورهای فقیر که در اینجا مازاد است، لکه‌‌ ننگی بر وجدان جهان و نشان‌دهنده شکست‌ فاجعه‌بار اخلاقی در همکاری بین‌المللی است».براون سپس تأکید کرد: «اگر جهان یک کشور بود، یک کشور و دولت شکست‌خورده اعلام می‌شد». نخست‌وزیر پیشین انگلیس که یکی از نمایندگان ویژه سازمان ملل است، گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران گروه هفت باید فوراً واکسن‌ها را از انبارهایشان به آفریقا منتقل کنند. وی همچنین گفت که نابرابری در توزیع واکسن همچنین موجب شده تا «کوواکس» نهاد هماهنگ‌کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی که قصد داشت به کشورهای فقیر در دسترسی به واکسن کرونا کمک کند، دیگر نتواند به وعده خود برای ارسال 2 میلیارد دوز واکسن کرونا به بخش‌های نیازمند جهان در سال جاری میلادی عمل کند.
اعتراضات در فرانسه
خبر دیگر کرونایی اینکه خیابان‌های شهر پاریس، روز شنبه برای چندمین هفته متوالی شاهد تجمع معترضان به سیاست‌های دولت فرانسه در قبال شیوع ویروس کرونا بود.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، صدها معترض به صدور «گذرنامه سلامت» برای کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، در خیابان‌های پاریس به راهپیمایی پرداختند.این معترضان با در دست گرفتن پرچم فرانسه و پلاکاردهایی با مضمون احترام دولت به آزادی‌های فردی، خواستار لغو صدور این گذرنامه‌ها شدند. هفته‌های گذشته نیز هزاران نفر از شهروندان فرانسوی در اعتراض به صدور گذرنامه سلامت برای دریافت‌کنندگان واکسن کرونا تظاهرات کردند.یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات شهر پاریس به خبرنگار رویترز گفت: «این گذرنامه‌های سلامت مردم فرانسه را دچار تفرقه کرده است. فکر می‌کنم این مسئله روشن است و متأسفانه معتقدم باید آن را لغو کنیم».
کالیفرنیا
از کالیفرنیا در آمریکا نیز خبر می‌رسد مقامات این ایالت اعلام کردند تخت‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها در بسیاری از بخش‌های این ایالت به سرعت در حال پر شدن است.به گزارش آسوشیتد پرس از شهر «ساکرامنتو»، بیمارستان‌ها در منطقه «دشت سن خوآکین» که هشت بخش از ایالت کالیفرنیا در آن قرار دارد، به مدت سه روز متوالی با کمتر از ده درصد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه و دارای پرسنل کافی، فعالیت کرده‌اند. مقامات ایالتی، این شرایط را «جهش» اعلام کردند که موجب شده است بیمارستان‌های نزدیک، ملزم به پذیرش بیماران انتقالی شوند. در بخش فرزنو و بخش‌های اطراف آن، تعداد بیماران تأیید شده و مظنون به ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها دو برابر بیشتر از چهار هفته قبل شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کمک ۲۴۰جنگنده آمریکا و ناتو به رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا

ادامه اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا

خواستار نابودی همه منافع تجاری صهیونیستها شدند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.