سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نظام حکمرانی الهی در قرآن

نظام حکمرانی الهی در قرآن

گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب در سالروز بعثت رسول الله (ص)  ۱۳۹۹/۱۲/۲۱

– لکن این دستور حکمرانی را چه کسی باید عمل کند. بدون وجود یک مدیریت و فرماندهی که اجرایی نمی‌شود. این مدیریت و راهبری اساسی مربوط به شخص پیغمبر است. همه پیغمبران مدیران و فرماندهانی هستند که بایستی حکمرانی دینی و الهی در جامعه که محصول بعثت پیغمبران است و با کتاب الهی ارائه می‌شود تحقق ببخشند.

– البته این فرماندهی و راهبری یک‌جور نیست؛ در برخی موارد خود پیغمبر؛ شخص شخیص پیغمبر متکفل این فرماندهی است مثل حضرت داوود و پیمغبر گرامی اسلام که خودشان در رأس قرار گرفتند. لکن در مواردی پیغمبر فردی را حاکم می‌کند.

– در قرآن آمده که مردم که زیر فشار بودند به پیغمبری رجوع کردند و گفتند فرماندهی را برای ما انتخاب کن و طالوت فرمانده شد. پس پیغمبر در اینجا گرداننده اصلی است لکن اجرای کار به دست کسی دیگری غیر از پیغمبر است مثل طالوت. یک وقتی دیگر اینجور است که پیغمبر کسی را معین نمی‌کند بلکه خود او دارای موقعیتی است که امر او در حکومت نافذ است مثل حضرت یوسف.

– پس بعثت به‌معنای برانگیختگی پیغمبر است که با ارسال کتاب الهی و دستور حکمرانی الهی به پیغمبر نازل می‌شود و با این همراه است و  مفاد این حکمرانی را رسول الهی اعمال و اجرا و راهبری می‌کند به شکل‌های مختلفی که عرض کردیم و شاید شکل‌های دیگری باشد که ما در قرآن اثری از آن نمی‌بینیم، اما ما از همه آنچه که در تاریخ گذشته است مطلع نیستیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قدرت سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی

ويدئو/

درمحضر ، چه کسی را انتخاب کنیم؟

عادل،صادق،فقیه و باتقواترین را انتخاب کن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.