سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / افزایش شمار تلفات طوفان آمریکا به 70 نفر؛ میلیون‌ها نفر هنوز آب و برق ندارند

افزایش شمار تلفات طوفان آمریکا به 70 نفر؛ میلیون‌ها نفر هنوز آب و برق ندارند

در پی شرایط ناشی از سرما و یخبندان در بخش‌های جنوبی آمریکا به خصوص تگزاس و همچنین قطع آب و برق و سیستم‌های گرمایشی، شمار جان باختگان از سرما در این کشور از 70 نفر گذشت.

بحران سرما و یخبندان زیر سایه ناکارآمدی نظام سیاسی پرمدعای آمریکا در مناطق جنوبی این کشور به خصوص تگزاس همچنان ادامه دارد و سرما در این کشور هنوز قربانی می‌گیرد. بر اساس گزارش‌ها شمار جان باختگان تاکنون به بیش از 70 نفر رسیده و میلیون‌ها نفر همچنان بدون آب آشامیدنی و برق هستند. خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در این باره گزارش داده که تلفات در سراسر این کشور بر اثر شرایط ناشی از سرما آتش سوزی خانه‌ها و سرمازدگی بوده است.

فاجعه بزرگ

برخی از مردم هم در پی یافتن گرما، به ماشین‌های روشن یا کنار ژنراتورها پناه برده‌اند که باعث یک رشته مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت بر اثر گاز منوکسید کربن شده است. روز شنبه کاخ سفید اعلام کرد بایدن اعلامیه «فاجعه بزرگ» برای تگزاس صادر کرد تا منابع بیشتر فدرال برای رسیدگی به قطعی برق و کمبود آب در این ایالت مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال همچنان جنوب آمریکا و بخصوص تگزاس در شرایط بسیاری دشواری به سر می‌برد. در حالی که برق میلیون‌ها تگزاسی روز جمعه وصل شد، همچنان بیش از ۴۰ هزار نفر در این ایالت بدون برق هستند. همچنین بسیاری در تگزاس و لوئیزیانا با کمبود آب سالم برای آشامیدن مواجهند و مقامات محلی از آنها خواسته‌اند آب را بجوشانند. کاهش شدید دما در این ایالت‌ها باعث آسیب دیدن لوله‌های تامین‌کننده آب شده و سیستم آب آشامیدنی را مختل کرده است. به گزارش فارس مرگ و میرها در نتیجه طوفان زمستانی و به دنبال آن قطع گسترده برق منجر به زیر ذره بین قرار گرفتن آمادگی تگزاس برای شرایط شدید آب و هوایی شده است. پنج دموکرات در کمیته انرژی و تجارت مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در نامه‌ای به «گرگ ابوت» فرماندار تگزاس نوشتند وقایع اخیر نشان‌دهنده کمبودهای قابل توجه در آمادگی‌هاست و باید برای محافظت از جوامع که به طور غیرمتناسب از قطعی‌ها متاثر شدند، کارهای بیشتری انجام شود.پیشتر روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد گرچه برق اکثر تگزاسی‌ها که بعد از سرمای بی‌سابقه قطع شده بود، اکنون وصل شده، همچنان بیش از ۱۳ میلیون نفر به آب اشامیدنی دسترسی ندارند. بنا بر اعلام «سی‌بی‌اس»، در روزهای گذشته، در حالی که در بسیاری از خانه‌ها شیرهای آب آشامیدنی قطع شده، یافتن آب بسته بندی شده هم تقریباً غیرممکن شده بود و برخی از مردم ناچار شدند برف را بجوشانند. روزنامه «وال استریت ژورنال» هم گزارش داده مردم مجبورند در هوای فوق‌العاده سرد و زیر صفر درجه در صف‌های طولانی برای خرید آب آشامیدنی بایستند. قفسه‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی هم به‌سرعت خالی می‌شوند.

سی ان ان نیز درگزارشی نوشته است بی‌آبی همچنان مشکلی بزرگ در این ایالت محسوب می‌شود. طوفان فعالیت بیش از هزار سیستم آبرسانی عمومی را مختل کرده است. بیش از ۱۴ میلیون نفر شنبه از دسترسی به آب لوله کشی محروم بودند.

«راشا تودی» اما در گزارش خود به ضعف زیرساخت‌های برخی ایالات آمریکا پرداخته و نوشته، این طوفان این ضعف‌ها را عیان ساخت: «طوفان زمستانی و شرایط سخت آب و هوایی در آمریکا در روز‌های اخیر به موج گسترده‌ای از مشکلات در این کشور منجر شده است و همزمان با قطعی برق در مناطق گسترده‌ای از آمریکا، لوله‌های انتقال آب هم در مناطق مختلف یخ زده یا دچار پارگی شده‌اند و میلیون‌ها شهروند آمریکا از دسترسی به آب آشامیدنی محروم شده‌اند…اکثر رؤسای جمهور آمریکا در طول تاریخ قول داده بودند که زیرساخت‌های این کشور را ترمیم کنند، اما همیشه در طول سالیان گذشته وضع زیرساخت‌های این کشور تضعیف شده و بحرانی‌تر شده است. باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هم در دوره ریاست جمهوری گفته بود می‌خواهد این کشور از نظر وضع زیرساخت‌ها در جهان به مقام اول برسد، زیرا سرمایه‌گذاران در کشوری سرمایه‌گذاری می‌کنند که زیرساخت‌های خوبی داشته باشد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم گفته بود ما می‌خواهیم بزرگراه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، فرودگاه‌ها، مدارس و بیمارستان‌هایمان را باز‌سازی کنیم. ما می‌خواهیم زیرساخت‌هایمان را باز‌سازی کنیم».

ثبت هزاران شکایت علیه ترامپ

خبر دیگر از آمریکا اینکه به دنبال اتمام دوران ریاست جمهوری ترامپ و از بین رفتن مصونیت قضایی وی دادستان‌های ایالتی ماراتن ثبت شکایت علیه وی را آغاز کرده‌اند. در همین راستا دفتر دادستانی «منهتن» آمریکا تحقیق کیفری علیه شرکت دونالد ترامپ به اتهام فرار مالیاتی را آغاز و یک نامه در این رابطه به دفتر مالیاتی نیویورک ارسال کرد. بنابر گزارش «رویترز» و همچنین وبگاه آمریکایی «هیل»، دفتر دادستانی منهتن در رابطه با تحقیقات کیفری خود درخصوص فرار مالیاتی احتمالی شرکت دونالد ترامپ، به اداره مالیاتی نیویورک احضاریه فرستاده است. کمیسیون مالیاتی شهر نیویورک که دونالد ترامپ تا پیش از ریاست جمهوری در این شهر زندگی می‌کرد، دریافت احضاریه دفتر دادستانی منهتن را تایید کرد. ارسال احضاریه نشان دهنده این است که احتمالا «سی ونس جونیور» دادستان منطقه منهتن در حال بررسی اسناد مالیاتی، بدهی‌ و وام‌های ترامپ است.

طبق گزارش رویترز، تیم تحقیقات دادستانی منهتن در حال بررسی اسناد مالیاتی شرکت دونالد ترامپ هستند تا مشخص کنند آیا شرکت او از یک سو برای دریافت وام‌های با شرایط مناسب‌تر ارزش دارایی خود را بیشتر از آنچه بوده اعلام کرده و از سوی دیگر برای فرار مالیاتی و کاستن از میزان مالیات، میزان دارایی‌های خودش را کمتر از آنچه بوده، اعلام کرده است. رسانه‌های غربی گزارش دادند، «لتیتیا جیمز» دادستان کل ایالت نیویورک رهبری تحقیقات مدنی درباره احتمال توسل شرکت‌های ترامپ به گزارش‌های دروغ درخصوص ارزش دارایی‌ها را برعهده گرفته اما دادستانی منهتن شروع به تحقیقات کیفری درخصوص فرار مالیاتی این شرکت‌ها کرده است. تحقیقات کیفری علیه ترامپ در شرایطی انجام شده که رئیس‌جمهور سابق آمریکا اخیرا بعد از تبرئه شدن از استیضاح مجلس سنای این کشور ابراز نگرانی کرد که تا پایان عمر با پرونده‌های قضایی درگیر باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.