سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / وزیر امور خارجه شاه: نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد / موشک حق ایران است

وزیر امور خارجه شاه: نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد / موشک حق ایران است

بنام خدا
اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه شاه:
نگذارید سلطه آمریکا و انگلیس برگردد / موشک حق ایران است
آمریکا ایران را نمی‌شناسند.
به جوان‌ها می‌گویم كه تاریخ 200‌ ساله اخیر ایران را بخوانند تا ببینند كه متأسفانه، همیشه اجنبی‌ها به ایران زور گفته‌اند و لذا ایران باید قدرت داشته باشد تا بتواند در مقابل زورگویی خارجی‌ها بایستد.
من واقعا افتخار می‌كنم بگویم ایرانی هستم.
متأسفانه افرادی هم هستند كه یا مملكت‌شان را فراموش كرده‌اند یا شرافت و حیثیت خود را از دست داده‌اند.
ضرب‌المثلی فارسی داریم که بر اینها منطبق است: بدترین آدم كسی است كه سینه مادرش را گاز گرفته است! یك عده‌ای مصداق این ضرب‌المثل هستند.
همین الان كه دارم با شما صحبت می‌كنم، مقاله نیویورك‌تایمز جلوی روی من هست كه درباره مقاومت ایرانی‌ها در برابر این فشارها نوشته.
افتخار می‌كنم كه هم ایرانی باشم، هم مسلمان.
من به روح پدر و مادرم -كه عزیزترین كسانی هستند كه داشتم- قسم می‌خورم كه وقتی تلفنی یا حضوری با این جوان‌ها صحبت می‌كنم، به آنها حسادت نمی‌كنم، بلكه افتخار می‌كنم و خجالت می‌كشم كه در قدیم آن‌طور كه باید و شاید متوجه اینها نبودیم!
هر كسی هم كه علیه مردم خودش صحبت كند، یا از اعراب منطقه و اسرائیل و سیا پول بگیرد و خود فروشی كند، بدنام است و به‌ درد مردم نمی‌خورد و نهایتا هم با بدنامی ساکت خواهد شد!
احقاق حق ایران هم بسته به اراده خود ایرانی‌هاست.
با قلدری هیچ قدرتی نمی‌توانی داشته باشی و در مقابل مردم دنیا كاری نمی‌توانی انجام بدهی! تمام منطقه خلیج‌فارس و جاهای دیگر را به كثافت كشیده‌اند! آمده‌اند و برخلاف تمام شواهد تاریخی، فلسطین را گرفته‌اند و …
باز هم می‌گویم که به ایران افتخار می‌كنم كه عمده چیزهایی را كه نیاز دارد، بدون این كه از خارج خریده باشد، با همت و تلاش و غیرت همین مهندسین جوان، برای خودش تهیه کرده است.
زیردریایی و موشك و هر چه را كه نیاز دارد، درست و این همه پیشرفت كرده.
قذافی گول خورد. ایران باهوش‌تر از این حرف‌هاست. تاریخ دارد و شرف دارد و به این آسانی نمی‌شود آن را از جا تكان داد.
به هرحال ما نباید اجازه دهیم که دوباره استیلای آمریکا و انگلیس تکرار شود.
ما باید از مملكتمان دفاع كنیم و نگذاریم یكسری عروسك‌های پشت پرده بیایند و منافع مملكت ما را به خطر بیندازند.
تردیدی ندارم كه جوانان امروز ایران تاریخ را خوب می‌خوانند و می‌دانند. غیرت و جراتش را هم دارند. كسی نتوانسته تا به امروز به ایران زور بگوید و آخر سر این ملت حقش را کف دستش گذاشته‌اند. حالا هم باید قدرت داشته باشد و حق آنها را کف دستشان بگذارند.
بنابراین من به همه این جوان‌ها افتخار می‌كنم. به آنها می‌گویم که این شرافت شما را نشان می‌دهد كه در مملكت‌تان مانده‌اید و می‌خواهید از حق‌تان دفاع كنید. خدا را هزار بار شكر كه قدرتش را هم دارید.
دوست و رفیق من ذوالفقار علی بوتو می‌گفت: ما پاكستانی‌ها حاضریم علف بخوریم، ولی تسلیم نمی‌شویم… و كارشان هم در اتمی به نتیجه رسید.
کسی درجهت مقابل این موضع‌گیری بایستد هرکس که باشد او بدون شک تیشه به ریشه ملت می‌زند وخائن است چه اصلاح‌طلب باشد چه سلطنت طلب و نزد مردم ماهیت خود رامعرفی می‌کند و مردم جواب او را خواهند داد.
به نظر من دلیل اصلی انقلاب این بود که حکومت پهلوی به مردم آزادی نمی‌داد‌. این یک واقعیت است. در عصر امروز آزادیِ حرف زدن، حق مردم است. درباره اوضاع مملکت و علت زوال پهلوی باید بگویم علت اصلی این بود که حکومت و رجال و مقامات واقعیت‌ها را نمی‌دیدند و در این شکی نیست امثال علم و هویدا و رجال فاسد دیگر چه برسر این مملکت آوردند. وقتی این وزیر دربار باشد یا آن هویدا نخست وزیر باشد چه انتظاری از حکومت می‌شود داشت هر دوخیلی هم با من دشمن بودند و افراد دنباله‌روی اینها. این اواخر کار سر همین مسائل من خودم بارها از مسؤولیت‌هایم استعفا کردم که پذیرفته نشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فقط خودمان بودیم.

عبدالله گنجی آنچه مهم‌تر است اینکه در آن شب مدافعان مقابل ما، چهار قدرت اتمی دنیا، یعنی امریکا، فرانسه، انگلیس و اسرائیل بودند

کاریکاتور/ پاسخ تنبیهی

کارتونیست: سیدمحمدرضا موسوی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.