سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / مهدویت / دوران غیبت امام زمان(عج) / بازپخش/ جریان مهدویت در دعای ندبه – (مقدمه)

بازپخش/ جریان مهدویت در دعای ندبه – (مقدمه)

بسم الله الرحمن الرحیم

رسول خدا(صل الله علیه واله وسلم) در آخرین روزهای عمر شریفشان می فرمایند: دو هدیه گران­­­بها یعنی کتاب الله و عترتم که همان اهل بیت عصمت و طهارت هستند را در میان شما به امانت می­ گذارم، این دو هدیه از هم جدایی ندارند و اگر به این دو تمسک جویید تا قیامت گمراه نمی­شوید.[1]

لذا وقتی این دو هدیه گران­بها که کنار هم مطرح شده است در معرض ما قرار می­ گیرد، بدین معنا است که باید قرآن را با اهل بیت(علیهم السلام) فهم کنیم، ایمانیات، نگاه و تفکر خود را دقیقاً منطبق با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) قرار دهیم و به اهل بیت(علیهم السلام) معرفت قرآنی پیدا کنیم.

بر این اساس وقتی تفکر و دانسته­ های خود را در مقوله مهدویت به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) عرضه می­کنیم در می­ یابیم نگاه ما با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) بسیار فاصله دارد. ما مهدویت را منحصر به آمدن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) می­دانیم، اما قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) مهدویت را یک جریان فرا زمانی و اصلی­ ترین برنامه خداوند در محدوده آسمان­ها و زمین مطرح می­کنند. قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السلام) آمدن همه انبیاء و مرسولاتی که آن بزرگوران در قالب معجزات به دنیا آورده ­اند را برای مهدویت می­دانند، در حالی که ما بزرگترین معجزات الهی را برای هدایت عده ­ای کوته اندیشِ لجوج و کافر تلقی می­کنیم.

به همین دلیل است که دعای ندبه یکی از زیباترین و دقیق­ترین ادعیه­ هایی است که امام صادق(علیهم السلام) حدود 150 سال قبل از ولادت امام زمان(علیه السلام)، عالی­ ترین معارف مهدویت را در قالب یک نقشه راه بسیار منسجم و راهبردی به شیعیان و بشریت تقدیم کرده است.

ما باید نگاهمان را نسبت به ماجرای مهدویت، ولادت مولایمان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و ماجرای انتظار اصلاح کنیم و مطابق با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) قرار دهیم.

ما وقتی به قرآن کریم و روایت اهل بیت(علیهم السلام) رجوع می­­کنیم، متوجه می­شویم که نگاه ما نسبت به ماجرای مهدویت و انتظار، با آن چیزی که خداوند در قرآن فرموده و از اهل‌بیت(علیهم السلام) به ما رسیده ا بسیار فاصله دارد.

وقتی ما از این زاویه به ماجرای مهدویت نگاه کنیم، متوجه می­شویم که فهممان بسیار متفاوت، مترقی و زیباتر از آن چیزی است که تا به امروز شنیده ­ایم و شاید این تفکر برای ما پیش بیاید که ما اصلاً به ماجرای مولایمان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و مهدویت اینگونه نگاه نکرده­ و با این معرفت آشنا نبوده­ ایم.

اگر بخواهیم قرآنی و مطابق با آنچه که خود اهل بیت(علیهم السلام) نسبت به ماجرای مهدویت فرموده­ اند نگاه کنیم باید ابتدا وارد جریان دعای ندبه شویم و ببینیم که خداوند در این دعا چگونه کل ماجرای مهدویت را از ابتدای بشر تا انتهای دوران ظهور مطرح می­کند. اگر از این منظر به مهدویت نگاه کنیم متوجه خواهیم شد چقدر دقیق جملات کنار هم چیده شده­ و در قالب یک دعا، معارفی بسیار زیبا و مترقی مطرح می­شود.

بعد از سیر در دعای ندبه، در قدم­های بعدی به ماجرای ولادت و حیات امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) می­ پردازیم و در قدم بعدی به سوالات زیر پاسخ می­دهیم.

اکنون مولایمان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در کجا زندگی می­کنند و چرا غایب هستند؟

­­چگونه می­توانیم از ایشان استفاده کنیم؟

انتظار به چه معنا است و شخص منتظر چه وظایفی دارد؟

انسان­ها نسبت به چه موضوعی باید انتظار بکشند؟

در قرآن و روایات اهل بیت(علیهم السلام) انتظار چه مقولاتی مطرح شده است؟

هر هفته جمعه ها منتظر ادامه مباحث جریان مهدویت در دعای ندبه باشید…

 

[1]. «إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی»

 ابی جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق الکلینی الرازی، الاصول الکافی، ج 1، ص 294.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دل شما با هرکسی است با او محشور می شوی

ويدئو/

درمحضر امام صادق علیه السلام _ نگاه مهدوی

مهدویت در دعای ندبه و دعای عهد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.