سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ادعای دولتی‌ها: سردار سلیمانی مشکلی با برجام نداشت

ادعای دولتی‌ها: سردار سلیمانی مشکلی با برجام نداشت

عملیات تحریف حاج قاسم آغاز شد/۲

ادعای دولتی‌ها: سردار سلیمانی مشکلی با برجام نداشت/ آیا دولت نظر حاج قاسم درباره برجام ۲ و ۳ را نمی‌داند؟/ نظر شهید درباره «اتهام پولشویی به نظام» و «نابودی قدرت نظامی ایران توسط آمریکا با یک دکمه» چه بود؟

: در روزهای گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی در گفتگویی که با پایگاه خبری جماران داشت، خاطراتی را از شهید سلیمانی نقل کرد که بوی تحریف شخصیت و مواضع حاج قاسم، با هدف تبرئه جریان اصلاحات از گناهانی که در دو دهه اخیر مرتکب شده است را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: جهانگیری: سردار سلیمانی به خاتمی ارادت داشت «البته انتقاداتی هم داشت»!/ سردار مقاومت به «نه غزه نه لبنان» و «جمهوری ایرانی» ارادت داشت یا «آتش زدن عکس امام» و «هتک حرمت عاشورا»؟/ آقای معاون اول! وصیت‌نامه حاج قاسم درباره براندازان چه می‌گوید؟

 جهانگیری در بخشی از گفتگویش در رابطه با موضع شهید سلیمانی نسبت به برجام گفته است: ایشان قبل از اینکه برجام به نتیجه برسد روی اینکه آمریکایی ها با ما توافق کنند، تردید داشت. دلیلی هم برای تردیدش داشت که آن دلیل را نمی گویم چون ممکن است بعضی ها از آن استفاده خوب نکنند. می گفت امکان ندارد آمریکایی ها موافقت کنند و برجام به نتیجه برسد. ولی از مقطعی که احساس کرد آمریکایی ها به هر دلیلی دارند به این نقطه می رسند، من ندیدم سردار سلیمانی، حداقل در گفت و گوهایی که با من داشت، راجع به کاری که انجام گرفته ابراز نگرانی کند که این کار بد شد و آسیب زده شد.

جهانگیری با اعلام اینکه شهید سلیمانی درباره برجام و مذاکره با آمریکایی‌ها نگرانی نداشته است، در پی آن است که حاج قاسم را موافق برجام معرفی کند.

البته محمدجواد ظریف نظری متفاوت از جهانگیری دارد. یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت سالگرد شهات حاج قاسم در رابطه با نظر شهید سلیمانی درباره برجام گفت: برخی به من می‌گویند نظر حاج قاسم در مورد برجام چه بود؟ من می‌گویم نمی‌دانم چون هیچ وقت در مورد برجام با من صحبت نکرد و ما در مورد منطقه و حوزه مسئولیتی حاج قاسم صحبت می‌کردیم. نمی‌خواهم بگویم که حاج قاسم طرفدار یا مخالف برجام بود چراکه واقعا نمی‌دانم.

نگرانی‌ حاج قاسم از برجام‌های دو و سه

حافظه تاریخی مردم ایران خوب به یاد دارد که دولت تدبیر پس از امضای برجام و نابودی تأسیسات هسته‌ای کشورمان، برای خوشامد غربی‌ها، به دنبال امضای برجام‌های بعدی پیرامون قدرت موشکی کشور و همچنین دستاوردهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی که ثمره سالها مجاهدت شهید سلیمانی است، بودند.

کمااینکه خود حاج قاسم نیز از این بابت نگران بود. اسفند ماه سال 97، شهید سلیمانی در اجلاسیه کنگره بزرگداشت ۶۵۰۰ شهید استان کرمان، ضمن یادآوری این نکته که آمریکا به یک برجام قانع نخواهد شد، گفته بود: چرا دشمن اینقدر اصرار بر برجام دو دارد؟ دشمن از اول برجام را سه ضلعی می‌دانست نه یک ضلعی و دو ضلع دوم را مهمتر از ضلع اول می دانست. اوباما آرام آرام می خواست به دو ضلع دوم برسد اما ترامپ به سرعت می خواهد این راه را طی کند و این راه تا برجام سه ادامه دارد. دشمن می‌خواهد جریان‌ها در برجام دو خشکانده شود اما اهداف آنها به اینجا ختم نمی شود لذا اصرار دارد بر اینکه قدرت اسلام اصیل و ناب در برابر اسلام وهابی و یهودی خشکانده شود. با توافق برجام دوم می خواهند ریشه جریان‌های اسلامی را بخشکانند اما این چشمه خشکانده نمی‌شود زیرا ایران را اسلام ناب پابر جا نگه داشته است.

هشدار شهید سلیمانی به ظریف

هفته گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست خبری اعلام برنامه‌های سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به نکته قابل تاملی درباره نظر شهید سلیمانی در مورد قدم زدن محمدجواد ظریف و جان کری در جریان مذاکرات هسته‌ای سال 93 اشاره کرد که نشان دهنده نگرانی شهید سلیمانی از مذاکره با غربی‌ها بود.

امیرعبداللهیان گفت: روزی سردار سلیمانی به من که معاون وزیر خارجه بودم زنگ زدند، در آن زمان آقای ظریف در لوزان سوییس با ۵ کشور در حال مذاکرات هسته‌ای بودند. شب قبل از آن تصاویری از قدم زدن آقای ظریف با جان کری منتشر شده بود. سردار با کنایه و خنده‌ای به من گفت: دارید با آمریکایی‌ها قدم می‌زنید؟!

امیرعبداللهیان افزود: «در این مکالمه تلفنی سردار سلیمانی پیامی را برای وزیر امور خارجه فرستاد مبنی بر اینکه در جریان سقوط موصل فرماندهان ارتش آمریکا با چند هواپیمای غول‌پیکر لجستیکی وارد فرودگاه این شهر شدند و ضمن برگزاری یک جلسه 5 ساعته با فرماندهان داعش، تسلیحات و تجهیزات پیشرفته آمریکایی از هواپیماهای لجستیکی پیاده می‌شد.»

امیرعبداللهیان سپس تاکید کرد: «سردار سلیمانی می‌خواستند با این اسناد به ما بگویند این دشمنی که در حال مذاکره با شماست، قابل اعتماد نیست و بدانید این دشمن در آن روی سکه این کارها را می‌کند.»

شهید سلیمانی در پیام خود به ظریف به دنبال فهماندن این گزاره به تیم مذاکراتی ایران بود که دیپلمات‌هایی که با آنها کنار دریاچه قدم می‌زنید، همان سیاست‌گذاران آشوب و جنگ در منطقه هستند. فرماندهان و ژنرال‌های آمریکایی که با داعش جلسات مستمر دارند دستورکار خود را از همان افرادی می‌گیرند که پشت میز مذاکره و در برابر شما در قامت دیپلمات نشستند.

به راستی اگر ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایران راز پیام شهید سلیمانی را درمی‌یافت و آن را به کار می‌بست، آیا توافق هسته‌ای با مختصات توافق فعلی منعقد می‌شد؟

علاوه بر برجام، دولت روحانی و حامیان اصلاح‌طلبش برای خوشامد غربی‌ها، به دنبال تصویب لوایح CFT(لایحه مبارزه با تروریسم) و پالرمو(مبارزه با پولشویی) بوده و هستند.

گرچه FATF ادعای مبارزه با پولشویی و تروریسم را دارد، اما باید در نظر داشته باشیم که منظور FATF از تروریسم، نه داعش که حزب الله لبنان و دیگر گروه های محور مقاومت است و از همین رو مقصودشان از مبارزه با پولشویی و کمک مالی به تروریسم نیز، جلوگیری از کمک ایران به گروه‌های مقاومت منطقه است!

به عبارتی بهتر، دولت تدبیر به دنبال تصویب لوایحی بوده و هست که منجر به شناسایی مسیرهای حیاتی کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشورها و گروه‌های محور مقاومت می‌شود. اقدامی که تلاش‌های چندین سال شهید سلیمانی در منطقه را بر باد خواهد داد.

تلاش دولت برای بستن رگ حیاتی محور مقاومت

البته مقامات دولتی برای تحقق این رویا بی‌کار ننشستند و با اظهار نظرهایی بی پایه و اساس، سعی در تکمیل پازل FATF علیه ایران را داشتند.

آبان ماه سال 97، محمدجواد ظریف در مصاحبه با سایت خبری خبرآنلاین، کشور و مردم خود را متهم کرد که در ایران “خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند” و “آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می دهند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور” کنند.

اظهارات ظریف بهانه‌ای شد تا غربی‌ها با استناد به آن، جمهوری اسلامی ایران و مخصوصاً سپاه پاسداران را به پولشویی متهم کنند!

مغایرت عملکرد ظریف با مواضع حاج قاسم

البته جواد ظریف سعی دارد با این ادعا که با حاج قاسم روابط دوستانه و صمیمی داشته است، اقدامات خود که ضد سیاست‌های منطقه‌ای شهید سلیمانی بوده را توجیه کند.

وی در برنامه تلویزیونی یک شنبه شب گفت: من و حاج قاسم در دو حوزه مختلف کار می‌کردیم. حاج قاسم وظیفه‌اش میدان بود و موفقیت در میدان برایشان مهم بود و من وظیفه دیگری داشتم و اینکه موفقیت در میدان و اینکه موفقیت در صحنه بین‌الملل را همسو کنیم بعضی وقت‌ها کار سخت و مشکلی است. باید با هم صحبت می‌کردیم، بحث می‌کردیم تا به نتیجه برسیم. ولی فکر نمی‌کنم که این کلنجارها تاثیری منفی در علاقه‌ای که ما به همدیگر داشتیم گذاشته باشد. خانواده من می‌دانستند که من چقدر حاج قاسم را دوست دارم و خانواده ایشان نیز می‌دانستند که ایشان چقدر به من لطف دارد.

ظریف: هیچ طرحی را بدون هماهنگی با شهید سلیمانی اجرا نمی‌کردم!

ظریف مدعی است که هیچ طرحی را بدون هماهنگی و همکاری با شهید سلیمانی اجرا نمی‌کرد. درحالی که با توجه به موارد ذکر شده بالا، می‌بینیم که اتفاقاً مواضع و عملکرد ظریف مغایر با عملکرد میدانی شهید سلیمانی در منطقه بوده است.

شاید ظریف که مدعی دارا بودن روابط حسنه‌ای با شهید سلیمانی است فراموش کرده باشد، اما مردم به یاد دارند که ظریف در جمع دانشجویان این کشور قرار گرفت و گفت کرد که «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند» و برایشان سوال می‌شود که چگونه ممکن است شهید سلیمانی به‌عنوان فرمانده محور مقاومت با کسانی که گفتمان کوتاه آمدن در برابر غرب را تئوریزه می‌کنند، مرزبندی نداشته باشد؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نادر‌ترین سردار

مراسم یاد بود مرحوم نادر طالب‌زاده در حوزه هنری

تفاوت نگاه به خدا و نگاه به کدخدا

ويدئو/ غربگداهای مفلوک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.