سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / رزمنده ای که با سوت بلبلی هم رزمانش را نجات داد

رزمنده ای که با سوت بلبلی هم رزمانش را نجات داد

مریم دوستی کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت گفت: نمایش «علی سوت‌بلبلی» برگرفته از یک شخصیت واقعی به نام «سید علی موسوی» معروف به «سید بلبلی» است. وی با حضور بیش از 80 ماه در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس، با سوت‌های بلبلی خود کمک بسیاری به همرزمان خود می‌کند.

مریم دوستی کارگردان نمایش «علی سوت‌بلبلی» که از اصفهان به این جشنواره راه یافته است در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: نمایش «علی سوت‌بلبلی» به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و با بازیگری احمد نخودیان، محمد قبادی‌نژاد و پریسا کهکش‌پور برای اجرا در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت تولید شده است.

دوستی افزود: نمایش «علی سوت‌بلبلی» برگرفته از یک شخصیت واقعی به نام «سید علی موسوی» معروف به «سید بلبلی» است. وی با حضور بیش از 80 ماه در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس، با سوت‌های بلبلی خود کمک بسیاری به همرزمان خود می‌کند.

وی افزود: «سید بلبلی» بارها با سوت‌های خود علاوه بر روحیه‌بخشی به رزمنده‌ها، نجات‌بخش همرزمان خود بوده است.

دوستی ادامه داد: حضور «سیدعلی موسوی» با سوت‌های بلبلی خود در عملیات‌های والفجر8 و کربلای 3 نقش کلیدی و راهبردی را ایفا می‌کند. شخصیت خاص این رزمنده اهل درچه اصفهان ما را به سمت خود جذب کرد تا در نمایش خیابانی خود به آن بپردازیم.

کارگردان نمایش خیابانی «علی سوت‌بلبلی» در تشریح شخصیت این جانباز هشت سال دفاع مقدس گفت که «سید بلبلی» در گفت‌وگویی خبری با یکی از رسانه‌ها در مورد کارایی سوت‌های بلبلی خود می‌گوید: «در روند اجرای عملیات والفجر 8، من یکی از غواصان بودم. وقتی که همراه بچه‌های خط‌شکن غواص از اروند عبور کردیم و به خط دوم عراقی‌ها رسیدیم، به سمت استحکامات دشمن که دژ بزرگی بود رفتیم. آنجا متوجه شدم یک عده از رزمنده‌ها به دنبال ما نمی‌آیند. برای مطلع کردن بچه‌ها از همه رمزها استفاده کردیم؛ با چراغ قوه و نورهای سبز، قرمز و سفید علامت دادی. اما بچه‌ها به‌خاطر شرایط محیط و بلند بودن نیزارها و تاریکی هوا و فاصله‌ای که بین ما افتاده بود، متوجه علامت‌ها نشدند. نیم ساعتی طول کشید تا اینکه به فکرم رسید سوت بزنم. شروع کردم به زدن سوت بلبلی. بچه‌ها با شنیدن صدای سوت متوجه شدند و به طرف صدا آمدند. به لطف خدا در کمترین زمان از دل نخلستان‌ها عبور کردیم و توانستیم به جاده فاو- البحار برسیم.» این شد که سوت بلبلی‌های علی دهان به دهان گشت.

دوستی افزود: یکی از رسالت‌های هنرمندان تئاتر کشور کشف و شناسایی قهرمانان و شخصیت‌های توانمند کشور و معرفی آنها به نسل جوان امروز است. تئاتر خیابانی هم یکی از گونه‌های نمایشی است که به‌خوبی توان این کار را دارد.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از برپایی بخش خیابانی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به‌صورت زنده با حضور تماشاگر گفت: برپایی جشنواره‌هایی مثل جشنواره مقاومت که جایگاه کشوری خودش را میان هنرمندان تثبیت کرده، به‌خاطر ارج نهادن به انسان‎هایی که ارزش‌های ملی هستند ضروری است تا با زبان هنر تئاتر همواره در ذهن و جان جامعه زنده بمانند.

دوستی ادامه داد: جشنواره مقاومت یکی از ویترین‌های تئاتر کشور است و می‌تواند با اجرای عموم آثار خود در سطح کشور درخشان‌تر باشد. امید است تا این جشنواره در بخش خیابانی هم شرایطی را برای اجرای عموم این گونه‌ نمایشی فراهم کند.

وی در پایان گفت: برپایی هر گونه رویدادی با وجود محدودیت‌های عجیب ناشی از کرونا بسیار دشوار است. بی‌شک ستاد برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت برای برپایی این رویداد روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند که باید از زحماتشان قدردانی کرد.

گفتنی است هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از 25 آذرماه در حال برگزاری است و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نکوداشت استاد علی نصیریان

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون

لحظه نجات یک نفر از سیل با هلی‌کوپتر

بالگرد امدادی نجات داد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.