سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پرده‌برداری از پرسودترین معامله تاریخ با خرید یک شهر به قیمت «متری شش و نیم»

پرده‌برداری از پرسودترین معامله تاریخ با خرید یک شهر به قیمت «متری شش و نیم»

در ادامه سریال خصوصی‌سازی رانتی؛

پرده‌برداری از پرسودترین معامله تاریخ با خرید یک شهر به قیمت «متری شش و نیم»/ آیا رئیس قوه‌قضائیه پرونده واگذاری کشت و صنعت مغان را در سفر به اردبیل تعیین تکلیف خواهد کرد؟

دی ماه سال ۹۷ ژائله با پرداخت تنها ۶ درصد از ارزش واقعی کشت و صنعت مغان و پرداخت مابقی پول شرکت در اقساط ۹ ساله آن هم بعد از یک دوره تنفس ۲ ساله، صاحب بزرگترین مجموعه کشت و صنعت جنوب غرب آسیا شد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی در سال 97 به یونس ژائله ابر بدهکار بانکی و صاحب کارخانه‌ شیرین عسل واگذار شد. این واگذاری درحالی رخ داد که در نحوه قیمت گذاری این شرکت و  اهلیت خریدار ابهامات فراوانی وجود دارد؛ در صورتی که قوه‌قضائیه به پرونده واگذاری این شرکت ورود نکند بیم آن می‌رود که یکی از استراتژیک ترین مجموعه‌های کشاورزی کشور نابود شود.

 ، کشت و صنعت و دامپروری مغان بعد از ماجرای اصلاحات ارضی و نابودی کشاورزی ایران(دهه چهل) توسط آمریکایی‌ها تاسیس می‌شود. در طول دهه‌های گذشته تولید با قوت و ضعف در این مجموعه ادامه داشته است؛ هر چند که به دلیل کوتاهی‌های مدیران دولتی در برخی از سال‌ها تولید در این مجموعه‌ی استراتژیک با چالش‌هایی مواجه بوده است.

کشت و صنعت مغان طی سال‌های 1389 تا 1397 مستمراً به عنوان یکی از موارد مشمول واگذاری سازمان خصوصی سازی بوده است. این شرکت در سال‌های 1396 و 1397 مجموعاً 3 بار قیمت‌گذاری شد و مصوبه هیأت واگذاری را در خصوص قیمت کارخانه دریافت نمود. همچنین طی این مدت 5 بار عرضه شد که 4 مرتبه آن ناموفق بود.  

مرداد ماه 97 شرکت کشت و صنعت مغان از طریق مزایده به محسن صرافان(شرکت توسعه بازار سرمایه تهران) واگذار می‌شود اما چون صرافان جزو بدهکاران کلان بانکی محسوب می‌شد، واگذاری اول با مداخله وزارت اطلاعات و انصراف صرافان باطل شد. بعد از این اتفاق یونس ژائله، بازنده مزایده قبلی، وارد مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی می‌شود. در نهایت دی ماه سال 97 ژائله با پرداخت تنها 6 درصد از ارزش واقعی کشت و صنعت مغان و پرداخت مابقی پول شرکت در اقساط 9 ساله آن هم بعد از یک دوره تنفس 2 ساله، صاحب بزرگترین مجموعه کشت و صنعت جنوب غرب آسیا شد.

متری فقط شش هزار و پانصد تومان! | دانلود فیلم

بعد از این حراج آشکار اعتراضات عمومی بسیاری شکل گرفت؛ عروج‌علی محمدی، مدیر عامل اسبق شرکت، در نامه ‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور متذکر می‌شود که این فروش مانند این است که اسب را به قیمت نعلش بفروشند! اما مطالبات عمومی به نتیجه نمی‌رسد.

یکی از تخلفات آشکار پرونده واگذاری کشت و صنعت مغان مسئله قیمت گذاری آن می‌باشد. درحالی هر هکتار زمین این شرکت 55 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان، زمین‌های مجاور شرکت درست در همان ایام واگذاری حداقل دو برابر قیمت گذاری سازمان خصوصی سازی معامله می‌شد.

کشت و صنعت مغان درحالی به قیمت 1840 میلیارد تومان به‌ حراج گذاشته می‌شود که برخی از کارشناس قیمت این مجموعه‌ی عظیم را حداقل 8 هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

پرده برداری از پرسودترین معامله تاریخ با خرید یک شهر | دانلود فیلم

سازمان خصوصی در پاسخ به انتقادات و اعتراضات افکار عمومی و جریان دانشجویی نسبت به واگذاری پرابهام و خلاف قانون کشت و صنعت مغان تنها به این پاسخ بسنده کرد که چاره‌ای نبود!

بهانه عجیب سازمان خصوصی سازی برای فروش یک شهر با قیمت نازل به یک فرد | دانلود فیلم

یکی از مسائلی که سازمان خصوصی سازی در طول دو دهه اخیر هیچ توجهی به آن نکرده است واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش تعاونی می‌باشد. برخی از شرکت‌های دولتی همانند کشت و صنعت مغان به دلیل گستردگی و بزرگی آن نمی توان به بخش خصوصی(به عنوان یک شخص) واگذار کرد چرا که اصلا کسی که توانایی خرید یک شرکت چند هزار میلیارد تومانی را داشته باشد پیدا نمی‌شود. بهترین شیوه برای واگذاری این شرکت‌ها استفاده از ظرفیت بخش تعاونی می‌باشد.

چرا شرکت کشت صنعت مغان در قالب تعاونی به خود مردم واگذار نشد؟  | دانلود فیلم

واکنش مردم به واگذاری ابهام برانگیز کشت و صنعت مغان | دانلود فیلم

ماجرای طومار اعتراضی ارسالی به رئیس دستگاه قضا با 10 هزار امضا | دانلود فیلم

لزوم ورودی جدی شخص ریاست دستگاه قضا به پرونده واگذاری کشت و صنعت مغان

پس از ماه‌ها تلاش‌ و پیگیری‌ شبانه‌روزی فعالین کارگری، دانشجویان و مسئولان دغدغه‌مند در تاریخ 11 اردیبهشت ماه سال جاری بر اساس مصوبه‌ای که به امضای رئیس هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی و وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده بود؛ سازمان خصوصی‌سازی موظف می‌شود که ابطال قرارداد واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان را درخواست کند و این شرکت را به دولت بازگرداند؛ اما دو روز بعد از اعلام این خبر آقای روحانی، رئیس‌جمهور، فشارهای سختی را به وزرای اقتصاد و دادگستری آغاز می‌کند و تلاش می‌کنند رای هیأت داوری مبنی بر ابطال قرارداد را از اعتبار بیاندازد. در نتیجه فشارهای رئیس‌جمهور سازمان خصوصی‌سازی در اقدامی تعجب برانگیز شکایت خود را پس گرفته و همه‌ امیدها برای ابطال قرارداد واگذاری کشت و صنعت مغان بر باد می‌رود.

با توجه به اهمیت مجموعه کشت و صنعت مغان و تصاحب غیرقانونی این شرکت توسط یونس ژائله که از نفوذ بسیاری در میان مسئولان دولتی برخورددار است لازم است که شخص ریاست دستگاه قضا در جهت صیانت از حقوق عامه به پرونده واگذاری این شرکت ورود کند؛ چرا که در حال حاضر تنها کسی که قانونا توانایی لغو قرارداد واگذاری این شرکت را دارد رئیس دستگاه قضا می‌باشد.

لزوم بازنگری در اختیارات هیات واگذاری | دانلود فیلم

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نظر مقام معظم رهبری درباره سریال هفت سر اژدها

اژدهای هفت‌سر فساد

جدیدترین سریال امنیتی تلویزیون

سریال «هفت سر اژدها» در شب‌های ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.