سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پیوند خوردن هیئات با کوچه خیابان‌ها و منازل فرصت بی‌نظیری بود

پیوند خوردن هیئات با کوچه خیابان‌ها و منازل فرصت بی‌نظیری بود

باید صف حق و باطل مشخص باشد و ما جایگاه خودمان را اعلام کنیم . حتما حد وسطی وجود ندارد و باید مشخص شود که ما کجای این میدان هستیم و رابطه‌ی ما با امام حسین در چیست.

 : هیچکس فکر نمی‌کرد که روزی هیئات با ماسک و پروتکل های بهداشتی، محرم و صفر را برگزار کنند. این اتفاق هر چند مشکلات فراوانی را در برداشت، اما با عنایت حضرت سیدالشهدا این تهدید خطرناک تبدیل به فرصت شد. پیرامون همین موضوع از مداح نام ‌آشنای اهلبیت حاج مهدی سلحشور دعوت کردیم تاگفتگو کند.

 حاج مهدی سلحشور ضمن تشریح شرایط هیئت فاطمیون در دوران کرونایی در ارتباط با برنامه‌های این هیئت در سال‌های آتی مطالبی را ذکر کردند. گفتگوی اختصاصی رجانیوز با وی بدین شرح است:

*به نظر شما شرایط کرونایی و برگزاری هیئات در فضای باز چه امکانی را به وجود آورد؟

من فکر می کنم بچه ها با عنایت و هدایت الهی بدونه اینکه بدانند چه می کنند و افق واضح و مشخصی برای آینده داشته باشند، همه با کدری و نگرانی های فراوانی دست به برگزاری هیئات در فضای باز زدند.

خود ما مثلا تمام امیدمان به مسجد جمکران و عنایت حضرت بود، مگرنه چه کسی فکر می‌کرد در فضای باز و با فاصله گذاری، هیئت در بیاید؟ نمیدانستیم چه سرنوشتی در انتظارمان هست و قرار است چه اتقاقی بیفتد، همه جبراٌ رفتند در فضای باز، شاید اگر می‌گفتند اختیار دارید کسی نمی رفت. اما این موضوع شد یک اتفاق و فرصت استثنائی که هیئت امام حسین از فضای بسته‌ی محدود به کوچه خیابان نامحدود کشانده شد.

مثلا ما در جمکران تا بیست و سه چهار هزار نفر شمردیم و بیشتر از آن دیگر قابل شمارش نبود، زیرا جمعیت در پارکینگ و صحن‌های مجاور صحن اصلی هم کشانده شده بود. در هیئات دیگر هم جریان به همین صورت بوده است و اسمش یک پارک یا یک محیط محدود بود اما جمعیت  بسیار گسترده تر از آنچه انتظار داشتیم ادامه پیدا می کرد.

این گستره از دست در رفته یک فرصت بسیار عالی برای پیوند خوردن هیئات به کوچه خیابان ها و منازل مردم ایجاد کرده بود و هیئتی ها هم از این موضوع بهترین استفاده را کردند. همین رفتار بجای هیئات موجب شد که جلوی سوء استفاده‌ی رسانه های معاند هم گرفته شود.

*با توجه به اینکه روضه ها ادامه دارد و همزمان ساده انگاری کرونا در میان مردم در حال تقویت شدن است و از طرف دیگرممکن است به ذهن بعضی ها رسیده باشد که در روضه با توجه به عنایت حضرت کرونا معنی ندارد، نظر شما در رابطه با لزوم رعایت پرتکول های بهداشتی چیست؟

بدون شک تمام مریضی و درد و تمام امور عالم به دست اهل بیت است، قطعا شفا و اختیار تمام عالم دست امیر مومنین است اما همین امیر المومنین به چشم درد مبتلا می شدند و این ابتلائات ابزار امتحانی است که خود  ائمه نیز گرفتارش می شدند.

در بسیاری از موقعیت‌ها خانواده های ائمه دچار کسالت می شدند و مریضی می گرفتند اما مثلا  وقتی حضرت سرما می خورد آیا برای این سرماخوردی یک سری خوراکی ضرر داشت یا نداشته؟ بلاخره پرهیزاتی برای بهبود بیماری وجود دارد که دستورات خود ائمه هم است .

وقتی یک بیماری می آید و پرهیزاتی دارد لازمه ی بهبود آن بیماری پرهیزاتش است. نمی توان با کله شقی گفت مثلا ما خودمان را در معرض مضر ترین عامل قرار می دهیم تا ائمه شفا دهند، این تفکر عاقلانه است؟

همانگونه که پیامبر معظم به غلامشا ن فرمودند: عقل و توکل، یعنی اول زانوی شتر را ببند و آن گاه توکل کنی زیرا قبول مشیت الهی به آن تعلق می گیرد.

یا در تاریخ  نقل شده است که حضرت علی روزی زیر دیوار کج نشستد وقتی دیدند کج است رفتند به طرف دیگری و گفتند من از قضای الهی به قدرش پناه بردم.

بنابر این نمی توان ابزار طبیعی ای که نظام آفرینش بر اساس آنها سامان گرفته است را منکر شد به هوای نظر کردن اهل بیت، زیرا سیره‌ی خود معصوم اینگونه نبوده است و اصل بر رعایت و در نظر گرفت شرایط طبیعی است و این به معنی منکر شدن وجود ائمه و تاثیر ائمه در شرایط زندگی نیست.

*چه شد که در مسجد جمکران به محل برگزاری  هیئت فاطمیون تبدیل شد؟

خودمان تصور نمی کردیم که این اتفاقه بیفته یعنی مراسم ما توی مسجد جمکران برگزار بشود اما بعد از شرایطی که به واسطه‌ی بیماری بوجود آمد ما اولین جایی که به ذهنمان رسید جمکران بود و بلاخره بعد از حرم بی بی جانمان خانم فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها، از مقدس ترین  اماکن قم مسجد جمکران است که منتصب به حضرت حجت است و فارغ از آن شرایط محیطی مناسب از بهترین نقاط شهر برای برگزاری هیئت است.

*هیئت فاطمیون در راستای کمک مومنانه در دوران کرونایی چه کارهایی انجام داد؟

ما چند کار جدی داشتیم که مهم ترین آن پخش ۱۴۰ هزار غذای گرم در ماه مبارک رمضان با همکاری بیش از  ۴۰۰ خادم انجام دادیم و البته شبکه سازی بسیار گسترده ای برای این موضوع لازم بود که هیئت فاطمیون با مستقیما توانست این کار را با موفقیت پبش ببرد.

*همخوانی پایانی هیئت اولین بار توسط هیئت فاطمیون شکل گرفت و فراگیر شد، جرقه‌ی همخوانی پایانی از کجا زده شد و دلیل اصرار هر ساله‌ی شما بر آن چه بود؟

این کارو از اوایل دهه هشتاد شروع کردیم و اولین کارهایی که خواندیم الهام در گرفته از همخوانی هایی بود که در دوران دفاع مقدس در صبحگاه می خوانیدم مانند شعر:ما بسیجی ها/ در ره قران/هستیمان خود را می دهیم آسان/شهادت در راه خدا آرزوی ماست/ قیامت سرفرازی آبروی ماست

این مدل کارها برای ما ریشه در حال و هوای جبهه ها داشت، علت اصرار ما که الحمداالله موجب شد خیلی ها از آن الهام بگیرند این بود که احساس می کردیم در یک نقطه از جلسه ما باید عهد نامه‌ای بخوانیم و یک میثاق نامه را تکرار کنیم و آرمان هایمان را به زبان بیاوریم و این اتفاق در همبستگی ما و نشان دادن وضعیت اتحاد ما بسیار موثر خواهد بود. مثلا همین امسال شما به این عبارات دقت بفرمایید: شد عاشورا پرچم عزت ما/شور ایمان و رگ غیرت ما/شده ایران ز شهیدان وطن غرق شکوه/به طراوت به صلابت همه دریا همه کوه.

شهدا، ایستادگی، صلابت، پایداری، مقاومت، مکتب روح الله، از جان مایه‌های اصلی این شعر پایانی است و بلاخره ما در یک نقطه باید ارتباط امام حسینی که ۱۴۰۰ سال پیش به شهادت رسیده و در طول تاریخ جاری است را  به زندگی امروزمان، به نبرد حق و باطل و شرایط فعلی دنیا یاد آور شویم. باید صف حق و باطل مشخص باشد و ما جایگاه خودمان را  اعلام کنیم . حتما حد وسطی وجود ندارد و باید مشخص شود که ما کجای این میدان هستیم و رابطه‌ی ما با امام حسین در چیست.به نظر من این موضوع لوازمی دارد و حتی در حد سرود هم کفایت نمی کند و باید به آن پرداخت جدی داشت.

 

 

سرود پایانی لبیک یا حسین| دانلود فیلم

سرود پایانی حضرت ثارالله امیر حزب الله | دانلود فیلم

سرود پایانی دل خستم جامونده از مسافرای حرم | دانلود فیلم

*ساختمان هیئت فاطمیون اسفاده از آینده ساختمان در جه مرحله‌ای است؟و چه بهره برداری‌ای از طبقات آن خواهد شد؟

اسکلت ساختمان قرارگاه فاطمیون تمام شده و کارهای تاسیساتی آن در دستور کار است اما سرعت انجام کار بسیار پاین است، به این دلیل که مشکلات مالی جدی‎‌ای داریم. به امید خدا در صورت تکمیل در نظر داریم قسمت های مختلفی مانند مجموعه ی ورزشی، مجموعه ی درمانی، مجوعه قرانی، آنفی تیاتر سالن اجتماعات را در این مجموعه راه اندازی کنیم.

  هیئت فاطمیون محرم و صفر سال۹۸ 

به امید خدا  کارهای بصیرتی و همایش های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهیم گذاشت و شاید حدود ۹۰ جلسه در سال برنامه ی هیئت داشته باشیم و بحث مقبرت الشهدا را در کنار قرارگاه جزو برنامه های جدی ما در سال‌های آینده است. همین طور فعالیت‌های خدماتی مانند مهد کودک مشاوره طب اسلامی سنتی و بحثای آموزشی زیادی را در نظر داریم.

و البته با وجود اینکه تا بهره برداری از ساختمان هیئت فاصله داریم ولی دست به کار شدیم و الان در حال تشکیل گردان فاتحین هستیم که هم در بحث رزم و مقابله با اختشاشاتی که ممکن است واقع شود، هم در بحث اردو های جهادی حضور فعال داشته باشیم.

*با توجه به تاکید شما بر تشکیل گردان فاتحین، قرار است این گردان در چه حوزه هایی فعالیت کند؟

ما چه گردان فاتحین باشیم چه خیر باید به لحاظ جسمی و روحی آمده باشیم، هرکسی که آماده نیست یک قابلیت مهم را از دست داده  است. قرار نیست که در معرض جنگ باشیم اما کشور ما آبستن اتفاقات بوده و ما باید آماده باشیم .

انقلاب برای ما مردم است و باید همیشه آمادگی رزمی برای دفاع از این کیان را داشته باشیم. تاکید این نکته نیز لازم است که هرچند مقابله با اختشاشات برای ما اهمیت دارد، اما یکی از سه ضلع اصلی گردان فاتحین خدمت رسانی و کار جهادی و رسیدگی به مناطق محروم است که اگر هیچ اتفاقی هم نیفتاد بچه ها آماده خدمت به انقلاب باشند.

 الحمدلله تا به امروز بیشتر از ۶۰۰ نفر در گردان ما ثبت نام کرده‌اند و قصد داریم از نیروی جوان کشور عزیزمان برای حفظ و گسترش انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چه کسی شب قدر را می تواند درک کند

ويدئو/ محضر مولانا مهدی سلام الله علیه

سرود،دین بی ولایت ول معطلیه

ويدئو/ نوای شیرین لری نهاوندی در حسینیه معلی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.