سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پرونده خاشقجی بدون اشاره به بن سلمان، از سوی آل‌سعود مختومه اعلام شد!

پرونده خاشقجی بدون اشاره به بن سلمان، از سوی آل‌سعود مختومه اعلام شد!

پرونده خاشقجی بدون اشاره به بن سلمان، از سوی آل‌سعود مختومه اعلام شد!

دادستانی سعودی بدون تحقیق از ولیعهد سعودی به عنوان عامل اصلی قتل جمال خاشقجی، از بسته شدن پرونده این قتل در جنبه عمومی و خصوصی جرم خبر داد.

جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی مهرماه 97 در کنسولگری عربستان در اسلامبول در ترکیه توسط عوامل سعودی سلاخی و تکه تکه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان عامل اصلی این قتل در رسانه‌های دنیا معرفی شد. اما دلارهای این رژیم عصر حجری و حمایت‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از وی باعث شد تا وی مورد بازجویی و تحقیق بین‌المللی قرار نگیرد. اکنون پس از سه سال، همان‌طور که خیلی‌ها پیش‌بینی کرده بودند، پرونده این جنایت هولناک بدون تحقیق و بازجویی از عامل اصلی جنایت یعنی بن سلمان مختومه اعلام شد. البته، کسانی که انتظار داشتند دادگاه رژیم آل‌سعود پای بن سلمان را به میان بکشد، ساده‌لوح بودند.

دادستانی سعودی روز دوشنبه با صدور احکامی در حق محکومان کذایی پرونده قتل «جمال خاشقجی» این پرونده را مختومه اعلام کرد. به نوشته العربیه، دادستانی سعودی با صدور این احکام، اعلام کرد که مسئله قتل جمال خاشقجی در دو جنبه خصوصی و عمومی جرم خاتمه یافته است؛ جنبه خصوصی که با عفو خانواده خاشقجی خاتمه یافت! و درخصوص جنبه عمومی جرم نیز پنج تن از محکومان هر کدام به ۲۰ سال زندان محکوم شدند و یک نفر نیز به هفت سال و دو نفر هم به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. سخنگوی دادستان سعودی این احکام را نهایی و لازم الاجرا دانست.

اما درخصوص احکام صادره درخصوص محکومان، بسیاری از محافل حقوق بشری «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و سپس «سعود القحطانی» و «احمد عسیری» دو شخصیت نزدیک به بن سلمان را متهمان ردیف اول می‌دانند، سه فردی که تا کنون در هیچ دادگاهی حاضر نشده‌اند.چندی پیش روزنامه‌ای آمریکایی واشنگتن پست ضمن انتقاد از اقدامات دولت ترامپ در سنگ‌انداری در پرونده رسیدگی به ترور جمال خاشقجی، نوشته بود که اسناد این ترور در دولت آینده می‌تواند سیاست خارجی آمریکا در قبال بن‌سلمان را تغییر دهد و بی‌شک نام وی در گزارش آتی کنگره خواهد آمد. اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل در سلسله توئیت‌هایی درباره مختومه اعلام شدن پرونده قتل جمال خاشقجی اظهارنظر و اقدامات عربستان در قبال این پرونده را محکوم کرد و آن را «به سخره گرفتن عدالت» دانست. «خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقجی» نیز احکام صادر شده در ارتباط با پرونده نامزدش را «مسخره» خواند. مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه هم ضمن تأکید بر تصمیم آنکارا برای ادامه تحقیقات درباره قتل «جمال‌ خاشقجی» تصریح کرد که ریاض باید درباره مختومه اعلام کردن این پرونده پاسخگو باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار از گردشگران ایرانی وان درآمد کسب کرد

سفر بیش از یک میلیون نفر به شهر وان ترکیه، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار

انتخابات ترکیه؛ چرا اردوغان شکست خورد؟

حزب جمهوری خلق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.