سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مدیرکل بدنام آژانس از ایران چه ‌می‌خواهد؟/ «رافائل گروسی» مدیرکل یک نهاد فنی و تخصصی یا حافظ منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی!؟

مدیرکل بدنام آژانس از ایران چه ‌می‌خواهد؟/ «رافائل گروسی» مدیرکل یک نهاد فنی و تخصصی یا حافظ منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی!؟

پیگیری درخواست‌های سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی توسط آژانس و حتی صدور قطعنامه سیاسی شورای حکام علیه ایران که توسط تروئیکای اروپا پیگیری شده بود باعث سردی روابط ایران و آژانس در چند ماه گذشته شده است.

گروسی در تهران؛

مدیرکل بدنام آژانس از ایران چه ‌می‌خواهد؟/ «رافائل گروسی» مدیرکل یک نهاد فنی و تخصصی یا حافظ منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی!؟

پیگیری درخواست‌های سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی توسط آژانس و حتی صدور قطعنامه سیاسی شورای حکام علیه ایران که توسط تروئیکای اروپا پیگیری شده بود باعث سردی روابط ایران و آژانس در چند ماه گذشته شده است.
  از میان کشورهایی که موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند 88 درصد از بازرسی‌ها مربوط به یک کشور و آن هم ایران است. حتی با وجود 17 گزارش آژانس در خصوص پایبندی ایران به برجام و صلح آمیز بودن پرونده هسته‌ای کشورمان باز هم این جمهوری اسلامی ایران است که از منظر آمریکا، کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی و مدیرکل تازه وارد آژانس در جایگاه متهم نشسته است.
  در حالیکه ایالات متحده در حال فراهم کردن مقدمات مکانیزم ماشه است، رافائل گروسی که چند ماهی است به صندلی مدیرکلی آژانس تکیه زده و اتفاقا با حاشیه‌های فراوان همراه بوده به تهران سفر کرده است.  گروسی در سفری دو روزه به ایران مهمان صالحی است و با ظریف و رئیس جمهور هم دیدار خواهد کرد.
پیگیری درخواست‌های سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی توسط آژانس و حتی صدور قطعنامه سیاسی شورای حکام علیه ایران که توسط ترئیکای اروپا پیگیری شده بود باعث سردی روابط ایران و آژانس در چند ماه گذشته شده است.
به نظر می‌رسد از مهمترین محور بحث‌های دولت روحانی با گروسی در خصوص زیاده خواهی آژانس باشد. آنها با اتکا به اسنادی که ادعا دارند از طریق جاسوسی رژیم صهیونیستی بدست آورده‌اند اتهاماتی را به ایران زده‌ و خواستار بازرسی‌های ویژه از مناطقی از کشور شد‌اند که این امر از نظر حقوقی و فنی برخلاف قوانین این نهاد بین المللی است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران ابراز امیدواری کرد که این سفر به رفع نگرانی‌های دو طرف کمک کند. کمالوندی همچنین درخصوص دو مکانی که آژانس خواستار دسترسی به آن‌هاست، گفت: «یکی از این دو مکان در اطراف “شهرضای” اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران قراردارد»
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد از ابتدا ایران با دسترسی به اماکن هسته‌ای خود مخالف نبوده است اما معتقد است سوالات آژانس باید مبتنی بر مبانی، مدارک و دلایل جدی باشد. او همچنین تصریح کرد سوالات مبتنی بر ادعاهای معطوف به جاسوسی و مواردی از این دست به هیچ وجه مقبول نبوده و نخواهد بود و فراهم آوردن امکان دسترسی برای آژانس مشروط به آن است که سوالات و ابهامات یک بار و برای همیشه تمام شود.
او گفت: «وقتی آژانس از کشوری سوال داشته باشد حق مسلم آن کشور است که از آژانس مبانی و مدارک مربوط به سوال یا سوالات را مطالبه کند»
عراقچی با رافائل گروسی دیدار کرد | خبرگزاری فارس
صحبت‌های کمالوندی که « امکان دسترسی برای آژانس مشروط به آن است که سوالات و ابهامات یک بار و برای همیشه تمام شود» این شائبه را ایجاد میکند که دولت در مقابل زیاده‌خواهی آژانس که در واقع همان اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی است کوتاه بیاید. این اتفاق گرچه می‌تواند بی اساس بودن اتهامات به ایران را ثابت کند اما آثار مخربی نیز دارد. به بیان بهتر ایران در چرخه اتهامات پیاپی کشورهای غربی که دلایل و مستندات آن نیز برخلاف قوانین بین‌المللی آژانس است باید سازش کند.
برای تحلیل هدف این سفر باید نگاهی به عملکرد آژانس در شش ماه گذشته پرداخت.
رفتار متفاوت آژانس با ایران با قدرت گرفتن گروسی
با مرگ مشکوک یوکیا آمانو در تیرماه 98 دبیرکل جدید آژانس مسیر دیگری را بر این نهاد به ظاهر تخصصی و فنی حاکم کرد.
آژانس که تا چند ماه قبل از روی کار آمدن گروسی 15 گزارش در پایبندی ایران به برجام و صلح آمیز بودن فعالیت ایران می‌گفت به یکباره تغییر چهره داد. در دوره مدیرکلی گروسی ادعاهای بی اساس رژیم صهیونیسیتی به یکی از منابع آژانس تبدیل شد. جنجال سازی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل که در شهریور سال 97 با بی اعتنایی آژانس روبه رو شده بود 4ماه پس از مرگ آمانو در گزارش فصلی این نهاد دیده شد. آژانس در گزارش خود به شورای حکام اعلام کرد آژانس در مکانی که توسط ایران به این سازمان اعلام نشده بود ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر شناسایی کرده است. این گزارش که ادعا میشد محرمانه است به سرعت در اختیار رسانه ها قرار گرفت.
این رخداد حتی صدای روسیه را درآورد و آژانس را متهم به ایجاد هیاهوی سیاسی کرد. ریابکوف تأکید کرد: «ما این اقدام را بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر می‌دانیم. ما اطلاع داریم که در مورد شماری از کشور‌ها در طول مدت طولانی همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت مشابه یا وضعیت جدی‌تر رخ داده بود و این مسائل در فضای آرام و در شرایط حرفه‌ای بدون تشنج‌آفرینی حل شد. ما معتقدیم که در زمان حاضر ایجاد هیاهوی سیاسی در مورد یافته شدن آثار اورانیوم در محلی در منطقه تورقوزآباد درست نیست و این منعکس‌کننده سیاستی است که عمداً وضعیت را پیرامون ایران و در منطقه خلیج فارس پیچیده می‌کند. ما با این سیاست مخالفت کرده و در آینده نیز مخالفت خواهیم کرد.»
وی همچنین در تشریح تحریف ادعای کشف ذرات اورانیوم در ایران هم گفت که ادعای طرح شده، مربوط به دو دهه پیش است و ربطی به توافق هسته‌ای ندارد و افزود: «چنین چیزی به دور از واقعیت است، چراکه نگرانی درباره کشف ذرات اورانیوم به دوره‌ای حدودا بین دهه ۱۹۹۰ تا نهایتاً سال ۲۰۰۵ مربوط می‌شود و هیچ ارتباطی به برجام ندارد و نشانگر هیچ‌گونه تخلف فاحش ایران نیست.»
سه شنبه 13 اسفند 98 بود که آژانس  اتهاماتی را با این عنوان که ایران اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای اعلام نشده را به بازرسان نداده علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران مطالبی را مطرح کرد. در تکمیل این گزارش رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده است که چنانچه ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل نکند، بحران ایجاد خواهد شد. مدیرکل آژانس اتمی گفت: «ما از ایران قدری اطلاعات و دسترسی خواسته‌ایم، اما به اطلاعاتی که درخواست کرده‌ایم دست پیدا نکرده‌ایم.»
وی افزود: «اصرار کرده‌ایم و علی‌رغم همه تلاش‌هایمان نتوانسته‌ایم به آن اطلاعات دست پیدا کنیم… معنای این موضوع این است که ایران دارد در توانایی آژانس برای انجام کارش مانع‌تراشی می‌کند»
یادداشت توضیحی ایران درباره گزارش پادمانی آژانس
مطابق با ماده بند (ج) ماده ۴ پروتکل الحاقی، در صورت ارائه هر گونه درخواست برای دسترسی از سوی آژانس، «دلایل این دسترسی می بایست مشخص شود.» برخلاف این موضوع، آژانس در درخواست خود برای توضیح و دسترسی به دو مکان، هیچگونه استدلال حقوقی معتبر و موثقی را ارائه نکرد. کپی هایی که توسط آژانس به عنوان مبنای درخواست هایش ارائه شده، نه معتبر بوده و نه حتی مربوط به منابع باز می باشند، بلکه حسب ادعای رژیم اسرائیل، بواسطه به اصطلاح یک عملیات مخفی به دست آمده اند. در این خصوص ایران طی یادداشتی پاسخ اداعاهای آژانس را داد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ارسال برخی کاغذهایی که مبتنی بر اطلاعات جعلی سرویس های اطلاعاتی هستند، مطابق با اساسنامه آژانس، موافقتنامه جامع پادمان، و پروتکل الحاقی نیست. از این رو، چنین اقدامی نه آژانس را مجاز به ارائه چنین درخواستی می کند و نه تعهدی را برای جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی چنین درخواست هایی ایجاد می کند.
پایگاه اطلاع رسانی رجا
قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران
در نهایت سیاسی کاری آژانس باعث شد تا شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سی خرداد امسال اولین قطعنامه ضد ایرانی پیشنهاد شده از سوی تروئیکای اروپایی از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس، تصویب کرد.
این قطعنامه پیشنهادی با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.
۲۵ کشوری که به این قطعنامه رای مثبت دادند شامل استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین هستند.
روسیه و چین نیز با مخرب و غیرسازنده خواندن این قطعنامه به آن رای منفی دادند. براساس این گزارش، کشورهای آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند به این قطعنامه رای ممتنع دادند. پاراگوئه نیز غایب بوده است.
به نظر می‌رسد دولت آمریکا درصدد است تا از طریق فعال سازی مکانیزم ماشه در شورای امنیت برنامه هسته ای ایران را به پرونده ای امنیتی تبدیل کنند و از طریق آژانس نیز بهانه و اتهامات دروغ را به ایران نسبت دهند. قبلا نیز شروع بهانه‌جویی‌های اروپا و آمریکا از طریق شورای حکام آژانس رقم خورده بود. بدین صورت که در مذاکرات سال‌های 82 تا 84 حسن روحانی و عقب نشینی دولت خاتمی از حقوق هسته‌ای کشور و بستن تاسیسات هسته‌ای ایران به دلیل خواست ترئویکای اروپایی بارها شورای حکام ایران را محکوم کرده و مستمسک حقوقی برای محکومیت ایران در شورای امنیت را فراهم کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازداشت ۶۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به نسل کشی در غزه

پلیس آمریکا صدها دانشجوی معترض به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه را بازداشت کرده

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.