خانه / دسته‌بندی نشده / جشنواره “موذن اواخر قیامت” کیست؟! (به زودی)

جشنواره “موذن اواخر قیامت” کیست؟! (به زودی)

 

 

وَنَادَىٰٓ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا ۖ قَالُوا نَعَمْ ۚ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ

و بهشتیان، دوزخیان را آواز می‌دهند كه ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود، حق یافتیم، آیا شما هم آنچه را پروردگارتان وعده داده بود حق یافتید؟ گویند: آری؛ پس آواز دهنده‌ای در میان آنان آواز دهد كه لعنت خدا بر ستمكاران باد. اعراف – 44

 

مؤذن، که در آیه 44 سوره اعراف بدان اشاره شد، کیست؟

این پیام آور الهی که بر بهشت و جهنم و قیامت سلطه دارد چه شخصی است؟

این شخص که همگان صدایش را می شنوند و با سخن او گفتگوی بهشتیان و جهنمیان پایان می یابد ، چه کسی می تواند باشد؟

روایات زیادی در منابع شیعه و اهل سنت وجود دارد که در آنها تصریح شده است که آن مؤذن حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

 

 

نظر علمای طراز اول برادران اهل سنت در باره آیه 44 سوره اعراف:

1- حاکم حسکانی ، دانشمند حنفی اهل تسنن ، از محمد بن حنفیه ، از حضرت علی علیه السلام چنین نقل می کند :

« أنا ذلك المؤذن »

آن مؤذن من هستم.[1]

 

2- وی روایتی نیز از ابن عباس نقل می کند :

« إن لِعلي بن أبي طالب في كتابِ الله أسماءٌ لا يَعرِفُها النّاسُ ، قوله «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ» فهو المؤذن بينهم ، يقول: ألا لعنة الله على الذين كذبوا بولايتي و استخفوا بحقي .»

برای علی علیه السلام در کتاب خدا اسمائی است که مردم نمی شناسند ، منظور از «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ» علی علیه السلام است که می فرماید : لعنت خدا بر آنان که ولایت مرا تکذیب کردند و حقم را خفیف شمردند.[2]

 

3- آلوسی ، یکی از مفسران معروف اهل سنت ، در تفسیر روح المعانی از ابن عباس نقل می کند که گفته است :

«المُؤَذّنُ ، عَلِیٌّ کَرَّمَ اللهُ وَجهَهُ »

مؤذن حضرت علی علیه السلام است.[3]

 

4 – شیخ سلیمان قندوزی ، نویسنده کتاب ینابیع الموده ، نیز در کتابش نقل می کند که منظور از موذن حضرت علی علیه السلام است.[4]

پنجم – میر محمد صالح کشفی ترمذی نیز در مناقب از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که آن مؤذن حضرت علی علیه السلام است.[5]

 

5- عَن أبی جَعفَر مُحَمَّد بن عَلیّ علیهما السلام قالَ :

خَطَبَ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِب علیه السلام بِالكوفَةِ مُنصَرِفَةً مِن النَّهرَوانِ وَ بَلَغَهُ أنَّ مُعاوِيَةََ يَسَبُّهُ وَ يَعیبُهُ و يَقتُلُ أصحابَهُ فَقامَ خَطيباً ، و ذَکَرَ الخُطبَةَ إلی أَن قالَ فیها : و أنَا المُؤذِنُ فِي الدُّنيا وَ الآخِرَة قالَ اللهُ عزّ و جلّ : «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» أنا ذلِكَ المُؤذِّنِ …

حضرت امیرالمومنین وقتی از جنگ نهروان برگشت به او اطلاع دادند که معاویه به آن حضرت ناسزا گفته و عیب جویی نموده و یارانش را کشته است. حضرت علی علیه السلام بپاخاست و خطبه مفصلی را ایراد کرد و از جمله فرمود : من هستم موذن در دنیا و آخرت چنانکه خداوند می فرماید : «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» من آن مؤذن هستم …[6]

 

6- از امام رضا علیه السلام در باره این آیه سوال شد. ایشان فرمودند:

«المؤذّن أمیرالمومِنینَ علیه السلام »

آن موذن حضرت علی علیه السلام می باشد.[7]

——————————————————————————–

پی نوشت :

[1].شواهد التنزیل ، جلد 1 ، صفحه 267

[2].شواهد التنزیل ، جلد 1 ، صفحه 267 بحارالانوار ، جلد 24 ، صفحه 254 (به نقل از تفسیر فرات بن ابراهیم )

[3].روح المعانی (چاپ مصر) ، جلد 8 ، صفحه 307

[4].ینابیع الموده (چاپ نجف) ، صفحه 101

[5].مناقب ترمذی، صفحه 60

[6].معانی الاخبار ، صفحه 298 ( در بعضی چاپ ها در صفحه 58 می باشد.)

[7].اصول کافی ، جلد 1 ، صفحه 426

4 دیدگاه

  1. سلام
    جشنواره توضیحات بیشتری ندارد؟

  2. بسم الله الرحمن الرحیم
    به بهانه برداشت های آقای قرائتی از آیات
    سلام وعرض خداقوت
    این که حضرت رسول الله صل الله علیه واله وسلم درجنگ بدر به کشته شدگان دشمنان خطاب کرد:
    قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا ۖ قَالُوا نَعَمْ ۚ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ.44 اعراف
    سیدماحضرت رسول الله صل الله علیه واله وسلم به همه عالمیان تصویرچندبعدی داد .آهای خلایق بدانید ما درون آیه ای از آیات خداوندقرارداده شدیم وآیه را از درون مطالعه کردیم وعمل کردیم..سپاه اسلام خودش آیه بود«اصحاب الجنه» و سپاه قریش (مشرکان مکه)«اصحاب النار»بود.
    جنگ درشهررمضان الذی انزل فیه القران …یکی از قلل مرتفع درایام سال واقع شد..
    سیدما صل الله علیه واله وسلم خلایق را متوجه کرد وعده های خدا درحال انجام است وهمین الان قیامت اشخاص برپاست ولو اینکه با چشم سر نبینیدش. درهرموقعیتی که باشی باجسم مادی همین الان داری قیامتت رامی سازی قیامتی که میشه درجوار رسول خداصل الله علیه واله وسلم باشی ونورانی باشی و درخدمتش باشی یا دشمنش باشی و نار باشی.
    همین الان که من وشما داریم درباره آیه ای ازآیات صحبت می کنیم میتونیم درسپاه ایشان باشیم ودرمحضر سیدمان هستیم ومولامیرالمومنین صلوات الله علیه هست.و 3هزارملائکه منزَل و5هزارملائک مسوم ..هست.ودشمنان خدا ورسول خدا ومولا امیرالمومنین را به درک واصل کردیم.
    سپاه اسلام درون رحمت للعالمین وبهره مندندازنورخدا.وسپاه دشمن خدا(لعنت الله علی الظالمین)دور از رحمت خدا ومحروم ازنورخدا.
    آقای قرائتی فرمودند :
    مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه درجنگ خوارج این آیه را برای منافقین کشته شده خواندند
    قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا ۖ قَالُوا نَعَمْ ۚ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ.44 اعراف
    عرضه می کنیم مولاامیرالمومنین صلوات الله علیه می خواهند بفرمایند آهای خلایق صحنه ظاهری نهروان بود.شما چشم آیه بین نداشتید باطنش همان جریان آیات بدر واقع شده..شماها متوجه هستید؟.. پیوسته درمحضرخدا ومحضر رسول الله صل الله علیه واله وسلم هستید و نار خلق شده برای دشمنان ولایت اللهی من وجنت خلق شده برای موالی من …
    عن عبد الله بن عباس قال : قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم : … معاشر الناس ، إن علیا قسیم النار ، لا یدخل النار ولی له ، ولا ینجو منها عدو له ، إنه قسیم الجنة ، لا یدخلها عدو له ، ولا یزحزح عنها ولی له . از عبدالله بن عباس نقل شده است که گفت : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : … ای گروه مردم ! همانا علی تقسیم کننده (نار) است کسی که ولی او باشد وارد آتش نخواهد شد و کسی که دشمن او باشد از آن نجات نخواهد یافت . همانا او تقسیم کننده بهشت است کسی که دشمن او باشد وارد آن نخواهد شد و کسی که ولی او باشد از آن محروم نخواهد شد. امالی شیخ صدوق ص 83 ،و خصال شیخ صدوق ، ص 496
    آقای قرائتی فرمودند مولا می خواستند بروند مکه رفتند لباس احرام بخرنداین آیه را خواندند.
    وَ لَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ َلأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً..توبة46 درحالی که این آیه برای جهاد هست ولی مولا علی برای حج استفاده می کند.
    عرضه می کنیم که مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه آیه کبرای خداوند نشان مادادند نوراً، روحاً وبرزخاًدرمسجدالحرام هستند و احرام بسته اند و این حداقل لباس دنیا را می خواستند ازتن بیرون کنند ولباس مناسب ضیافت الله را به تن کنند(جهاداکبر)حج رفتن واردمسجدالحرام شدن ونزدکعبه حاضرشدن اداب خاص خودش را داردمولا قیامت برپاشده را وموقعیت عرشی را می دیدند وکعبه که نمودی از عرش خداهست وبه محاذات آن بر زمین مادی قرار داده شده.
    خود را درمحضر خدا آراسته ضیافت الله می کند. یعنی مشایعت کنندگان مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه شما هم. این طور درمحضر باشید. درحال احرام..
    آقای قرائتی فرمودند آیات سوره توبه را مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه خواندند
    بَراءَةٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَي الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکينَ. توبة1
    عرضه می کنیم همین الان هم این آیه درجریان است
    وَ أَذانٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَي النّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ اْلأَکْبَرِ أَنَّ اللّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِکينَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللّهِ وَ بَشِّرِ الَّذينَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَليمٍ. توبة3
    موذن اذان بگو ..
    الله اکبر تکبیره الاحرام .. آیا ما برای حج اکبر احرام بستیم؟ آیاتبرا از مشرکین داریم؟ آیا تولا به ولایت مولا امیرالمومنین صلوات الله علیه داریم؟آیابه کفار بشارت عذاب الیم دادیم؟
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

  3. سلام و درود خدا بر شما

    خداوند به همه نویسندگان و کارگزاران سایت خوب شما اجر جزیل بدهد
    همواره موفق و سرافراز باشید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.