سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آمار قربانیان کرونا باز هم رکورد زد /وضعیت تهران قرمز شد

آمار قربانیان کرونا باز هم رکورد زد /وضعیت تهران قرمز شد

تهران قرمز شد؛ این خبری بود که سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد.

سیما سادات لاری دیروز اظهارداشت: از 6 تا ۷ مردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

لاری با‌اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسید، گفت: متاسفانه در طول این مدت، ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید.

لاری با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون ۲۵۷ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ادامه داد: سه هزار و 902 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، تا کنون دو میلیون و ۳۸۰ هزار و ۱۲۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز هستند، اظهارداشت: همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

باز هم رکوردشکنی کرونا

در حالی آمار جان باختگان طی یک 24 ساعت به بالاترین عدد از ابتدای شیوع کرونا تاکنون رسیده است که حدود 10 روز متوالی است که آمار جان باختگان معمولاً قله 200 فوتی در روز را طی کرده است. همچنین، افزایش تعداد بیمارانی که در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند تماماً حاکی از بحرانی بودن وضعیت کشور از نظر شیوع کرونا است.

مقایسه شرایط کنونی با ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور نیز مهر تاییدی بر این مدعا است. روزهای پایانی اسفند ماه و هفته نخست فروردین ماه که اتفاقا سفرهای نوروزی نیز جریان داشت و استفاده از ماسک الزامی نبود تعداد آمار جان‌باختگان بیشتر از 158 نفر نشد. اما اکنون که به گفته مدیران حوزه سلامت اجرای رعایت پروتکل‌ها با نظارت بیشتری صورت می‌پذیرد، متاسفانه آمار جان باختگان هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند!

در حالی که پیش از قرمز شدن پایتخت و ثبت رکورد جدید، مدیران نظام سلامت هشدارهای لازم را داده بودند اما مدیران ستاد ملی مدیریت کرونا در کشور طی این مدت کم توجه به هشدارها نظاره‌گر وخیم شدن شرایط بودند.

تهران منبع پخش بیماری کرونا در کل کشور

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت حدود سه روز پیش در این باره گفت: بستری‌های تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. همچنین در تهران حدود چهار هزار و 500 بستری روز تخت داریم. باید توجه کرد که تا زمانی که این روندها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود. اکنون تهران به منبع پخش بیماری در کل کشور تبدیل شده است و چرخش زیاد است؛ به‌ویژه در شهرستان‌های اطراف تهران مانند البرز و بعد هم شمال و…، هر کسی که از تهران به شهرهای اطراف در رفت و آمد است، می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند.

وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است

معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران نیز چهارم مرداد ماه از قرمز بودن شرایط در پایتخت خبر داد و گفت: تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه و نیمه دولتی در شرایط کنونی درگیر کرونا هستند، حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی مانند بیمارستان ایثار فقط بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند. در عمل وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است، چرا که تعداد موارد ابتلا و بستری بالاست.

نادر توکلی افزود: روند بستری در دو هفته اخیر افزایشی بوده است و عمده بیماران نسبت به پیک اول کرونا بدحال‌تر هستند.

لزوم دورکاری 50 درصد کارکنان و کارمندان

علاوه‌بر این، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در پایتخت 18 تیرماه با ابراز نگرانی از افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در تهران، افزایش اختیارات ستاد کرونا استان تهران را خواستار شده بود.

علیرضا زالی در این باره تاکید کرد: حداکثر 50 درصد ظرفیت کاری در ادارات دولتی و خصوصی تعریف شود که این واقعا اضطراری است، علاوه‌بر این اجرای طرح ترافیک یک هفته ملغی شود.

زالی همچنین چهارم مرداد ماه در نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشت: با عنایت به ابلاغ مصوبه الزام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مبنی بر استفاده حداکثر از دو سوم کارکنان و کارمندان برای فعالیت به صورت حضوری و استفاده از یک سوم دیگر به صورت دورکاری، چرخشی و…. تاثیرات مثبت این مصوبه در کاهش تردد و تراکم صبحگاهی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو و اتوبوس در کلانشهر تهران، لذا استدعا دارد دستور فرمایید این مصوبه را به صورت ۵۰ درصد حضوری و ۵۰ درصد دورکاری، چرخشی و… تصویب و ابلاغ فرمایند به نحوی که از مرخصی استحقاقی افراد نیز کسر نشود.

ناهماهنگی یا بی‌توجهی به سلامت مردم؟

درخواست‌های فرمانده ستاد مدیریت کرونا در پایتخت برای دورکاری 50 درصد نیروهای ادارات و سازمان‌ها برای کاهش تردد و استفاده از حمل‌ونقل عمومی در کنار درخواست لغو طرح ترافیک، همچنین هشدارهای سایر مدیران نظام سلامت کشور در حالی مطرح می‌شود که تاکنون نه تنها به این موارد از سوی مدیران عالی‌رتبه در ستاد ملی مدیریت کرونا کشور توجهی نشده است بلکه دیروز محسن هاشمی رئیس‌شورای شهر تهران با‌اشاره به سخنان استاندار تهران مبنی بر اینکه ستاد کرونا اصرار به لغو طرح ترافیک دارد، اما شهرداری لغو نمی‌کند، گفت: شورای شهر هیچ مقاومتی در برابر اجرا یا لغو طرح ترافیک ندارد. ستاد ملی کرونا اختیار ویژه دارد که مصوبات را ملغی کند، اگر نظر ستاد ملی کرونا لغو طرح ترافیک است، باید با قاطعیت این موضوع را به صورت کتبی ابلاغ کنند.

حال سؤال این است که چرا با توجه به اهمیت کاهش بار حمل‌ونقل عمومی به عنوان مهم‌ترین یا یکی از اصلی‌ترین کانون‌های شیوع کرونا، ستاد مبارزه با کرونا تصمیمی برای لغو طرح ترافیک نمی‌گیرد؟ آیا نگرانی از افزایش ترافیک آن هم در شرایطی که در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا مسئولان دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور مردم را به استفاده از خودروی شخصی و پرهیز از استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق می‌کردند، پذیرفتنی است؟

نکته تاسف بار دیگر اینکه ظاهرا بر اساس برخی خبرها شهردار تهران از زمان برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز نهاد ریاست‌جمهوری در جماران به جلسات هیئت دولت دعوت نمی‌شود. اگر این خبر درست باشد باید گفت در شرایطی که تهران با شرایط قرمز و خطرناک کرونایی درگیر است و حضور و رایزنی شهردار در هیئت دولت می‌تواند در رفع این شرایط موثر باشد یک بار دیگر دود سیاسی کاری به چشم مردم برود.

از سوی دیگر ناهماهنگی مدیریت شهری با ستاد مدیریت کرونا در پایتخت، همچنین عدم توجه ستاد ملی مدیریت کرونا به هشدارها نمی‌تواند دستاوری غیر از ثبت رکورد جدید جان باختگان و قرمز شدن شرایط تهران داشته باشد. شهری که به عنوان پایتخت کشور، گلوگاه سیاسی و اقتصادی و محور ترددها محسوب می‌شود و بدون شک قرمز شدنش عواقب شدیدی را در سطح کشور درپی خواهد داشت.

کشور نیازمند تصمیم‌های مدبرانه است

به موارد اخیر این را هم اضافه کنید که متاسفانه خیز فوت بر اثر کرونا در کشور در حالی روند صعودی به خود گرفته است که برخی از کشورها که شرایط بحرانی‌تر از ایران داشتند اکنون توانسته‌اند با اجرای پروتکل‌های سختگیرانه این روند را نزولی نگاه دارند.

در این شرایط حساس که به فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا و خطر شیوع همزمان آن با کرونا نزدیک می‌شویم، اگر نیاز به محدودیت‌های جدید است یا باید تصمیمات قاطع برای برخورد با افراد یا اصناف متخلف اتخاذ شود توجه شود که زمان را از دست ندهیم.

مرور اظهارات مدیران نظام سلامت نشان می‌دهد که ستاد ملی مدیریت کرونا در کشور نیازی به اخذ تصمیم‌هایی که منجر به تعطیلی شود ندارد، بلکه نیاز است تا کمی تدبیر را چاشنی تصمیم‌هایش کند. دورکار شدن نیروهای اداری و سازمانی، لغو طرح ترافیک و حتی تغییر یا شناور شدن ساعت کاری برخی از مشاغل به منظور کاهش رفت و آمد و تجمع، همچنین منع برگزاری مجالس عزا و عروسی و سفرهای غیرکاری به مدت مشخص در کنار تقویت نظارت‌ها و برخورد با متخلفان و منظور کردن جرائم بازدارنده همانند کشورهای دیگر، می‌تواند در مدیریت کرونا در کشور موثر واقع شود.

نقش مهم مردم

در کنار وظیفه سنگین مسئولان نظام سلامت و ستاد مبارزه با کرونا برای کنترل این بیماری، نقش مردم در جدی گرفتن هشدارها و عمل به توصیه‌های مهم بسیار ویژه و کارگشا است.

البته این روزها پس از یک دوره ساده انگاری و احساس غلط رفع خطر کرونا که هنوز تبعات آن دوره‌گریبانگیر کشور است، مردم جدی‌تر با این پدیده نوظهور برخورد می‌کنند هر چند همچنان هستند کسانی که با بی‌احتیاطی و کم توجهی به توصیه‌ها جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

شکست نهایی کرونا با توجه به شرایط و تجربه این چند ماه نیازمند همکاری هماهنگ مسئولان در عرصه‌های مختلف و رعایت جدی توصیه‌ها از سوی مردم است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وقتی کارهای خوب دولت هم تخریب می‌شود!/ حامیان دولت ترک فعل کرده‌ها خط قرمز ندارند

رسانه‌های رقیب دولت حتی این کارهای صواب را نیز تخریب می‌کنند.

فوت ۸ نفر و شناسایی ۳۵۴ بیمار جدید کرونایی کشور در هفته گذشته

وزارت بهداشت آخرین وضعیت کرونا در طول هفته گذشته را اعلام کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.