سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جنگ روانی مزدوران کیبوردی ترامپ علیه افکار عمومی و ثبات ایران

جنگ روانی مزدوران کیبوردی ترامپ علیه افکار عمومی و ثبات ایران

تحلیلگران فضای مجازی و اعضای جداشده گروهک منافقین میگویند این گروهک تیمی از کاربران فضای مجازی ایجاد کرده که با رباتهای توئیتری و دریافت دستورالعملهای روزانه، موجهای هشتگی علیه ایران به راه میاندازند.

شبکه خبری الجزیره در گزارشی، ضمن مصاحبه با تحلیلگران سیاسی و عناصر جدا شده از گروهک تروریستی منافقین، به پشت پرده راه افتادن طوفانهای توئیتری و ترند شدن هشتگهای معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
در این گزارش ابتدا به تعلیق شدن حسابهای طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران در فیسبوک و توئیتر به اتهام انتشار مطالب نادرست اشاره شده و آمده:

«ایران به جرگه کشورهای استفادهکننده از بستر اینترنت برای بیثبات کردن کشورهای متخاصم پیوسته است
الجزیره نوشته:

«در همین حال، مخالفان دولت تهران، با دستکاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی، کمپینی گسترده در این فضا به راه انداختند و بسیاری از تحلیلگران با واکاوی دشمنان ایران، در پی سرنخی برای یافتن افراد پشت پرده این کمپین بودند
یک خبرنگار نشریه «نیو آمریکا» گفته:

«نقطه عطف واقعی، انتخاب (دونالد) ترامپ بود.

وقتی مشخص شد که خصومت با ایران (در دولت جدید آمریکا) بالا میگیرد،

به ناگاه حسابهای کاربری زیادی در شبکههای اجتماعی ایجاد شد؛

حسابهایی متعلق به افراد بینام که همگی فضای ذهنی مشابهی داشتند و با اختلافی بسیار جزئی، همگی یک خط را در نوشتههای خود دنبال میکردند
توئیتر هیچگاه مبنای خود برای «دروغپراکن» بودن حسابهای حامی جمهوری اسلامی ایران را علنی نکرد ولی «مارک آونز» استاد دانشگاه «اِگزتر» انگلیس، با بررسی نحوه عملکرد حسابهای دارای عملکرد و رویه خبری یکسان، به نتیجهای متفاوت با توئیتر و فیسبوک رسیده است.
براندازهای روباتی که خود را ملت ایران جا میزنند
آونز میگوید گاهی برای تأثیرگذار بودن در فضای مجاری، برخی به ایجاد تعداد زیادی حساب کاربری در یک بازه زمانی کوتاه و استفاده از رباتروی میآورند. وی گفته:

«اکثر حسابهایی که هشتگهای #ایران_را_آزاد_کنید و #تغییر_رژیم_ایران را از اواخر دسامبر (اوایل دی 96) تا مِِی توئیت میکردند، در یک بازه زمانی چهار ماهه ایجاد شدند. این بدان معناست که استفاده زیاد از این هشتگها، نشاندهنده این است که آنها توسط رباتها توئیت میشوند
الجزیره نوشته که اکثر حسابهای توئیتری مخالف نظام ایران «به گروه مجاهدین خلق (منافقین) علاقه نشان میدادند

شبکه خبری الجزیره برای راستیآزمایی این مسئله تلاش میکند با کادر رهبری منافقین تماس بگیرد ولی آنها از مصاحبه سرباز میزنند.
«حسن حیرانی» عضو سابق این گروهک تروریستی در مصاحبه با «لیسنینگ پست» گفته:

«مجموعاً چندین هزار حساب کاربری توسط هزار تا هزار و پانصد نفر از اعضای سازمان اداره میشود. این حسابها به خوبی سازماندهی شدهاند و مدیرانشان، دستورالعملهای مشخصی برای آنچه باید انجام دهند دریافت میکنند
«حسن شهبازی» از دیگر اعضای جداشده از منافقین، با شفافیت بیشتری از فعالیتهای این حسابهای توئیتری و فیسبوکی برای دامن زدن به آشوبهای دی ماه 96 پرده برداشته و گفته:

«برای فعال شدن هشتگها، به ما گفته میشد که دقیقا روی چه هشتگی کار کنیم.

کار ما این بود که با جستجوی ویدئوهای اعتراضات و نشر و بازنشر آنها، کامنتهای خودمان را در ذیل همان ویدئوها پخش کنیم
وی در ادامه گفته:

«ما به صورت روزانه، دستورالعملهایی برای تمرکز بر روی مسائل جاری ایران دریافت میکردیم، مسائلی مانند بالا رفتن قیمتها، بیکاری و فقر.

ما باید با استفاده از توئیتر، توجه جهانیان را به این مسائل جلب میکردیم و به هر طریقی، جمهوری اسلامی را مقصر نشان میدادیم. این وظیفه روزانه ما در فضای مجازی بود».
تولید اخبار دروغ علیه ایران دستور روزانه «مبارزان کیبوردی
پیشتر نیز کانال4 انگلیس مستندی افشاگرانه، به تمرکز شدید گروهک تروریستی منافقین بر توییتر و ایجاد اخبار دروغ و جعلی درباره ایران پرداختهبود .

در بخشی از این مستند، یکی از اعضای سابق سازمان که موفق شده از آن خارج شود، بخشی از فعالیتهای روزانهاش را بهعنوان «مبارز کیبوردی» شرح و توضیح میدهد که منافقین چگونه با استفاده از افراد معدودی، در توییتر فضاسازی کرده و اخبار جعلی پخش میکنند.

بخش مهمی از فعالیتهای این گروه سایبری منافقین، حمله به حسابهای واقعی افرادی است که از سیاستهای ایران حمایت میکنند و یا بهجای جنگ با جمهوری اسلامی ایران، معتقد به برقراری دیالوگ با آن هستند.
اعتراض ظریف به مدیر عامل توئیتر 
در همین راستا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در یک توییت به «جک دورسی» موسس توییتر، خواستار مبارزه او با رباتهای توییتری شد که به صورت هماهنگ شده از آلبانی (مقر اعضای گروهک منافقین) برنامه تبلیغی واشنگتن برای تغییر رژیم در ایران را دنبال میکنند.
ظریف در توییت خود نوشته:

«سلام جک. توئیتر حساب کاربران حقیقی ایرانی شامل مجریهای تلویزیون و دانشجویان را با این تصور که بخشی از یک عملیات نفوذی هستند معلق کرد.

چطور است به رباتهای اصلی در تیرانا که برنامه تبلیغی واشنگتن برای تغییر رژیم در ایران را نشخوار میکنند هم توجه کنی؟»

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ بیا که رایتِ منصورِ پادشاه رسید

نویدِ فتح و بشارت به مِهر و ماه رسید

انقلاب نورانی آمریکا

براستی این بار هم چه کسی قلبها را در سطحِ وسیعی منقلب کرده؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.