سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سخنگوی دولت: برجام کارکرد خود را از دست داده؛ مقصر آن هم ترامپ است!

سخنگوی دولت: برجام کارکرد خود را از دست داده؛ مقصر آن هم ترامپ است!

صادقی در توئیتی به جلسه خصوصی که با ظریف در وزارت خارجه داشته اشاره کرده و به نقل از ظریف نوشته است: « اگر به جای ترامپ خانم کلینتون هم رأی آورده بود آمریکا از برجام خارج می‌شد» 

لیست اعترافات تلخ دولتمردان در حال تکمیل شدن

سخنگوی دولت: برجام کارکرد خود را از دست داده؛ مقصر آن هم ترامپ است!/ ظریف: کلینتونِ دموکرات هم رای می‌آورد آمریکا از برجام خارج می‌شد!

صادقی در توئیتی به جلسه خصوصی که با ظریف در وزارت خارجه داشته اشاره کرده و به نقل از ظریف نوشته است: « اگر به جای ترامپ خانم کلینتون هم رأی آورده بود آمریکا از برجام خارج می‌شد»
: هر دولتمردی به زبان خود خسارت ساز بودن برجام را اعتراف می‌کند و سعی دارد تا با بازی با کلمات بدون اشاره به اشتباه اعتماد به دشمن در دولت روحانی صرفا خباثت دشمن را علت این بدعاقبتی بداند. هر چند در جلسات داخلی خود چیزهای دیگری می‌گویند!
بز: ربیعی در نشست خبری با اشاره به سالروز تصویب برجام به ناکارآمدی آن اعتراف کرد اما علت این ناکارآمدی را به شخص ترامپ نه به ساختار رژیم آمریکا نسبت داد. وی گفت: با فرارسیدن پنجمین سالگرد دستیابی به توافق برجام زمان آن فرا رسیده مروری منصفانه نسبت به محتوای این توافق و دستاوردهای آن داشته باشیم. متاسفانه در سال های گذشته به دلیل خروج آمریکا از برجام این توافق تا اندازه زیادی در حوزه ارتباط کارکرد خودش را به واسطه تحریم های ظالمانه‌ای که ترامپ و دار و دسته او برای فروپاشی ایران اتخاذ کردند برای مردم ما از دست داد و برخی نیز راه قضاوت غیرمنصفانه را در این خصوص در پیش گرفتند. سخنگوی دولت همچنین ادامه داد: آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ما از فواید اقتصادی برجام بهره مند شوند.
اعتراف بزرگ ظریف
صحبت‌های سخنگوی دولت البته نکته جدیدی نیست. حسن روحانی، ظریف و عراقچی هم هر بار در تریبون‌های عمومی شبیه به همین مواضع را اتخاذ می‌کنند. آنچه قابل توجه است این است که محمود صادقی نماینده پیشین مجلس و از نزدیکان دولت تدبیر و امید جمله مهمی را به نقل از ظریف روایت کرده که این سناریوسازی غرب‌گرایان را برملا می‌کند.
صادقی در توئیتی به جلسه خصوصی که با ظریف در وزارت خارجه داشته اشاره کرده و به نقل از ظریف نوشته است: « اگر به جای ترامپ خانم کلینتون هم رأی آورده بود آمریکا از برجام خارج می‌شد» این نقل قول صادقی از محمدجواد ظریف البته هیچ‌گاه نیز با تکذیب و یا واکنش دوستانش در وزارت خارجه روبه رو نشده است.
توئیت صادقی که ناخواسته بازی سال‌های طولانی غرب گرایان را فاش کرده نشان می‌دهد برجام دارای اشکالات و ضعف‌های ساختاری فراوانی بوده که هر کودکی در اتاق بیضی شکل کاخ سفید می‌نشست قادر به چنین سواستفاده ای از آن می‌شد. 29 مهر 94 رهبرانقلاب در نامه به رئیس جمهور این مهم را اشاره کرده و فرموده بودند: « محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.»
این اعتراف درگوشی ظریف در حالی است که وی در مرداد سال 1394 یعنی روزهای پس از امضای برجام در پاسخ به سوالی که دکتر فواد ایزدی از وی پرسیده بود مدعی شده بوده که در آمریکا هر کسی سر کار بیاید نمیتواند از برجام خارج شود!
Video Player
این برای اولین بار نیست که ظریف در صحبت‌های درگوشی و خصوصی و یا در گفت و گو با بیگانگان به واقعیات مهمی اشاره می‌کند و در تریبون‌های رسمی و عمومی کشور خلاف آن را می‌گوید. رجانیوز قبلا در گزارشی با عنوان «اعتراف بیرون از مرزهای ایران» به این مهم به طور مفصل پراخته بود. ظریف حتی در مواضعی عجیب پس از خروج آمریکا از برجاک خطاب به مردم اعلام کرده که اگر باز هم به عقب برگردد برجام را امضا خواهد کرد!
درحالی رسانه های وابسته به دولت سعی دارند تا چهره ظریف را بزک کنند و همچنان وی را به عنوان قهرمان دروغین دیپلماسی جا بزنند که او بارها و بارها به اشتباهات خود اعتراف کرده است.
ظریف در جلسه غیرعلنی: نباید بر اساس حرف این بابا(جان کری) عمل می‌کردیم؛ اشتباه کردم
وزیرخارجه اواخر آذرماه ۹۵ در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به صورتی خصوصی برگزار شده بود و بعدا نمایندگان متن آن را منتشر کردندبا صراحت گفت که ‌اشتباه ما این بود که استراتژی خودمان را بر این گذاشتیم که تنها با دولت آمریکا مذاکره کردیم.
ظریف گفته بود: «من ‌اشتباه کردم، براساس یک توافقی که (با آقای کری) کردیم، ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می‌پذیرم من ‌اشتباه کردم… ما نباید براساس حرف این بابا (کری) عمل می‌کردیم… ولی این‌کار را کردیم.»
ظریف در مصاحبه با CNN : در مورد آمریکا اشتباه کردم
ظریف تا مدت‌ها رسانه های دولتی از او به عنوان «قهرمان دیپلماسی» یاد می‌کردند برخلاف تمجیدهای علنی خود از عاقبت برجام در مصاحبه ای با CNN اعتراف کرده که در مورد آمریکا اشتباه کرده است.
Video Player

۲۹ مرداد ۹۷ در حالی که حدود دو هفته از آغاز دور اول تحریم‌های ثانویه می‌گذرد، محمدجواد ظریف در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر به‌طور تلویحی به غافلگیری‌اش از تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: ‌«احساس می‌کردیم آمریکا حداقل این مسئله را یاد گرفته است که تحریم‌ها تنها موجب فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و هیچ‌گونه دستاورد و نتیجه سیاسی مورد انتظار واشنگتن را به‌همراه ندارد. من تصور می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند، ولی متاسفانه من‌اشتباه می‌کردم.»

ظریف: مذاکره در شرایطی که تحریم‌ها رفع نشده بود از اشتباهاتم بود
وزیر خارجه ۷۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام و تعیین فرصت چندهفته‌ای از سوی حسن روحانی برای به نتیجه رسیدن مذاکره با اروپایی‌ها، با انتقاد از سه کشور اروپایی حاضر در برجام گفت که آنها تاکنون هیچ اقدام عملی برای حفظ توافق هسته‌ای و تامین منافع ایران نکرده و صرفا به بیان موضع پرداخته‌اند. یک روز پس از این اظهارنظر ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌ان‌ان اظهار کرد ادامه مذاکره هسته‌ای در شرایطی که تحریم‌ها رفع نشده بود می‌تواند یکی ازاشتباهات تیم مذاکره‌کننده درنظر گرفته شود؛ اظهارنظری که البته قبلا هم کارشناسان بر آن تاکید کرده بودند.
ظریف در گفت و گو با NPR: بی‌اعتبار شدیم
جواد ظریف 27 تیر ماه 1398 هم در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا(NPR)، اعلام کرد که تعامل با غرب در بین مردم ایران، اعتبارش را از دست داده است.ظریف در این مصاحبه گفته است: «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با  جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست دادن اعتبارم هستم.»
مهم‌ترین قسمت این اعتراف ظریف آنجایی است که به خبرنگار «NPR» می‌گوید به تبع بی‌اعتبار شدن گفتمان تعامل با غرب در ایران، وی(ظریف) نیز در حال از دادن اعتبارش است. جمله‌ای که نشان می‌دهد او نه تنها از شکست گفتمان لیبرال و غرب‌گرای اصلاح طلبان ناراحت است که نگرانی جدی در خصوص بی اعتبار شدن خودش در اذهان مردم دارد.
غیر از ظریف مقامات دیگری هم به این اشتباه خود اعتراف کرده اند. اما با این وجود روحانی و ظریف هر زمان که با انتقادات فراوان افکارعمومی روبه رو میشوند بازهم برای برجام دستاوردتراشی می‌کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در آمریکا

خیزش سراسری ضدصهیونیستی در دانشگاههای سراسر آمریکا، تلویزیون سی ان ان آمریکا اعلام کرد

ادامه خشونت پلیس علیه خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی

بازداشت شدگان در جریان اعتراضات ضد صهیونیستی آمریکا به ۱۷۰۰ دانشجو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.