سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / حذف چهار صفر از پول ملی اولویت کشور نیست

حذف چهار صفر از پول ملی اولویت کشور نیست

چند کارشناس اقتصادی درباره مطرح شدن مجدد حذف چهار صفر از پول ملی، این اقدام را در شرایط فعلی ضروری ندانسته و آن را جزو اولویت‌های کشور نمی‌دانند.

روز یکشنبه هفته جاری کلیات طرح حذف چهار صفر از پول رایج کشور و تغییر واحد پول از «ریال» به «تومان» به تصویب نمایندگان رسید، رئیس‌ بانک مرکزی در جلسه علنی مجلس گفت این کار تاثیری در تورم ندارد اما چاپ اسکناس، هر ساله هزینه بسیار زیادی برای کشور دارد.

اما در رابطه این اقدام ،طهماسب مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در مصاحبه با رادیو اظهار داشت: این طرح از دهه‌ها پیش مطرح بوده ولی توجیه دوستان این است که با واحد پول کشور باید بتوان خریدهای کوچک انجام داد مثل یک قرص نان یا یک بطری شیر. مردم هم باید مبادلات خود را با این واحد پول انجام دهند. در سال‌های اخیر واحد پول ما این دو مشخصه را ندارد.

وی افزود: اولویت بندی مهم‌ترین نکته در اجرای حذف صفر است که در این میان به نظر نمی‌رسد این کار اولویت کشور باشد. از طرفی مقدمات کار باید انجام شود. ‌اشکالات این طرح به معنای نفی ضرورت آن نیست ولی در شرایطی که بودجه دولت چسبندگی دارد و تورم بی‌سابقه مردم ما را رنج می‌دهد، باید صدها ساعت برای هر تصمیم فکر شود.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: اصلاح پولی هیچ ربطی به تورم ندارد؛ ولی اگر بد اجرا شود، اعتماد مردم را جلب نمی‌کند و حتی آثار تورمی هم دارد. بنابر تاکید مظاهری حذف صفر به معنای گرفتن پول‌های مردم و افت ارزش اسکناس نیست و نباید اجازه داد حس بی‌اعتمادی مردم به دولت بیشتر شود.

مظاهری ادامه داد: توجیه و توضیح و قانع کردن مردم نکته کلیدی است. این کار به معنای بی‌ارزش کردن پول آن‌ها نیست، بلکه می‌خواهند پولی کم حجم ولی با صفرهای کمتر در اختیار مردم بگذارند.

همچنین، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ‌اشاره به نظرات کارشناسان درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: حذف چهار صفر اثری در وضعیت ماهوی اقتصاد کشور نخواهد داشت و آنچه ما از این اقدام برداشت کردیم اینکه روان‌تر شدن مبادلات پولی بین مردم و مجامع اقتصادی و همچنین یکی شدن زبان رسمی پولی با زبان عامیانه مردم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره مزایای حذف صفر از پول ملی بیان کرد: این اقدام باعث کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس و همچنین صرفه‌جویی در اوقات و زمان‌های مردم و دستگاه‌ها برای محاسبات مالی خواهد شد. اما حذف صفر تنها عنوان واحد شمارش پول ملی ایران را تغییر می‌دهد و خیلی در زمینه سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی و همچنین نقدینگی اثرگذار نخواهد بود.

در همین زمینه، حجت‌ا… عبدالملکی، کارشناس اقتصادی نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: حذف چهار صفر ممکن است شکل اسکناس‌ها را قشنگ‌تر کند اما 1-هیچ اثر اقتصادی واقعی ندارد، 2-هزاران میلیارد تومان هزینه دارد، 3-با روند فعلی سیاست‌های پولی و بانکی، 10 سال بعد هم دولت باید درخواست حذف چهار صفر دیگر را بدهد تا اسکناس‌ها قشنگ بماند! به جای این کارها نقدینگی را مدیریت کنید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی ایران در دولت رئیسی ۲.۵ برابر شد

رشد اقتصادی ایران در دولت سیزدهم نسبت به دولت گذشته

فمینیسم درخدمت منفعت‌طلبی سرمایه‌داری

حذف امتیازات شغلی بانوان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.