سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تقلای مدعیان اصلاحات در دستاورد‌تراشی برای جنازه برجام!

تقلای مدعیان اصلاحات در دستاورد‌تراشی برای جنازه برجام!

روزنامه  زنجیره‌ای اعتماد روز گذشته در مطلبی نوشت:«بهره‌مندی اقتصادی از برجام- که اواخر دولت آقای باراک اوباما و ابتدای دولت ‌ترامپ را شامل می‌شود- تأثیر بسزایی در فضای اقتصادی کشور داشته است. قراردادهای بین‌المللی، حضور سرمایه‌گذار خارجی، تثبیت بازار ارز، استفاده از نهادهای پولی بین‌المللی و سوییفت، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، رشد بالای اقتصادی کشور در آن دوران و بسیاری از موارد دیگر حاصل عملکرد اقتصادی برجام است».

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«اساس برجام که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوعیت یافته، خروج ایران از خطر فصل ششم و هفتم منشور سازمان ملل متحد، لغو قطعنامه‌هایی که… منجر به انزوای سیاسی ایران شده بود، خروج پرونده ایران از شورای حکام سازمان انرژی اتمی ‌و تلقی ایران به‌عنوان یک عضو متعهد در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است… غلو نکرده‌ایم اگر بگوییم که اگر برجام نبود وضعیت سیاست خارجی ایران دست کمی ‌از کره شمالی کنونی نداشت. برای دور زدن آن وضعیت به ناچار هرچه بیشتر در دامن بلوک شرق می‌افتادیم که حتما منافع ملی ایران برای آنان در درجه پایینی قرار داشت. اکنون از زبان امانوئل مکرون همان سخنانی را می‌شنویم که از مسکو توقع داشتیم. صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر انگلستان و رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس سالیانه سازمان ملل متحد، به‌صورت بی‌سابقه‌ای، در بالاترین سطح دیپلماتیک با هیئت ایرانی دیدار برجامی دارند».

اعتماد در ادامه نوشت: «برجام بازی مدنظر ایالات متحده در صحنه بین‌المللی را-  که سعی داشت ایران را عضو یاغی و ایالات متحده را فعال ما یشاء صحنه روابط خارجی خاورمیانه نشان دهد- برعکس کرد. ایران با متعهد ماندن به پادمان، حسن نیت و حقانیت خود در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را اثبات کرد… باید توجه داشت که کشورهای اروپایی از تحریم‌های ایالات متحده تبعیت نمی‌کنند، بلکه ساختار اقتصاد خصوصی آنان باعث می‌شود که شرکت‌های اروپایی میان تجارت با ایالات متحده و ایران، یکی را انتخاب کنند که با توجه به حجم اقتصاد ایالات متحده طبیعتاً کیک بزرگ‌تر را انتخاب خواهند کرد و این موضوع ایراد و ضعف ماست».

گفتنی است اصلاح‌طلبان پیش از این مدعی بودند که اگر روحانی رئیس‌جمهور نشود، ایران، ونزوئلا می‌شود. اما در دولت آقای روحانی دلار تا آستانه ۲۰ هزارتومان نیز افزایش یافت و به همین واسطه مردم با مشکلات متعددی مواجه شدند.

وعده اصلی دولتمردان درباره برجام این بود که «به واسطه توافق هسته‌ای، تمام تحریم‌های ضدایرانی یک‌ باره لغو خواهد شد و نه تعلیق» و «فتح‌الفتوح بزرگ اقتصادی رخ خواهد داد» و…اما پس از آنکه تشت رسوایی برجام از بام افتاد، دولتمردان به‌جای عذرخواهی و جبران خسارت، به انکار وعده‌ها روی آوردند. برای نمونه ظریف در اظهارنظری عجیب گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!

اکنون به اذعان دولتمردان، برجام هیچ دستاوردی برای کشورمان نداشته است؛ اما رسانه‌های مدعی اصلاحات با توهین به شعور مردم همچنان مشغول دستاوردسازی از برجام هستند.

سرمایه اجتماعی اصلاحات از دست رفته است

روزنامه سازندگی در شماره اخیر خود در یادداشتی به قلم مدیر مسئول با عنوان «بحران شخص‌محوری در شورای عالی اصلاحات» نوشت: «اصلاح‌طلبان باید به موازات با بازبینی سازوکار خود در زمینه شورای عالی به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی به احیای پایگاه اجتماعی خود نیز همت گمارند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «جریان سیاسی اصلاح‌طلب که همواره محوریت مطالبات مردم را برعهده داشته سرمایه اجتماعی خود را به‌طور محسوسی از دست رفته می‌بیند انتخابات مجلس یازدهم نیز زنگ خطری برای جریان سیاسی بود که اگر می‌خواهند همچنان به دست سیاسی ادامه دهند باید دست به بازبینی ساختاری و راهبردی بزنند.»

سازندگی به انتقاد از شورای اصلاح‌طلبان پرداخته و افزوده است: «در شرایط فعلی کشور شرکت در انتخابات هم حق و هم وظیفه بود بنابراین طرح مسائلی مانند سکوت سیاسی بعد از معرفی نامزد از جانب اصلاح‌طلبان نه به نفع کشور و نه به نفع جریان اصلاحات بود و طرح مسائلی همانند سکوت سیاسی و… چندان تصمیم صحیح به‌نظر نمی‌رسید کما اینکه نتیجه آن نیز نشان داد که تصمیم مثبتی نبوده است».

گفتنی است بعد از انتخابات مجلس یازدهم و به‌ویژه طی یک ماه گذشته، درگیری‌ها و اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان (دعوای کارگزاران و یاران‌ هاشمی ‌با شورای عالی اصلاح‌طلبان، عارف و خاتمی) تشدید شده است. با این حال عده‌ای معتقدند هدف غایی اصلاح‌طلبان، صرفاً پوست اندازی‌های صوری، روانی و رسانه‌ای برای انتخابات 1400 است.

اذعان به «سیاسی‌کاری» شورای شهر تهران

روزنامه آفتاب یزد در شماره دیروز خود در یادداشتی نوشت: «متأسفانه و با صد تأسف شورای شهر مخصوصاًً در تهران تبدیل به‌ میدان مانور جناح‌های سیاسی گردیده و فرسنگ‌ها از فلسفه ماهوی و وظایف اصلی خود فاصله گرفته و دور شده است.»

در بخش دیگری از این نوشتار آمده است: «اولین شورای شهر تهران علی‌رغم فضای سیاسی و حزبی، چشمه‌هایی از مردم‌سالاری را به نمایش گذاشت و شوربختانه بحث‌ها وگفتمان سیاسی و یارکشی‌های سیاسی فرصت و عرصه نمایش مردم سالاری را از اعضای آن گرفت. حضور نظریه‌پردازان اصلی برخی از جناح‌ها در شورا فرضیه سیاسی‌کاری و ملاحظات جناحی را در آن شورا نه تنها پررنگ بلکه مسلط کرد. اما شورای قبلی و همسو بودن آن با شهردار وقت، فرصت بسیار ارزشمندی را در جهت خدمت به این شهر بی‌در و پیکر ایجاد نمود. با آنکه از هر دوجناح سیاسی در شورا نمایندگانی حضور داشتند، کمتر اتفاق می‌افتاد کشمکش‌های سیاسی بر فضای شورایی غلبه نماید. چون گاهی به‌عنوان صاحب‌نظر و آسیب شناس به کمیسیون اجتماعی شورا دعوت می‌شدم شاهد مصوبات و تلاش‌های شورا در بخش پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌گردیدم.از جمله آن می‌توان به ایجاد و اداره مراکز بهاران برای مهارت‌آموزی و ایجاد مشاغل حرفه‌ای برای بهبود یافتگان از معتادین خیابانی زن و مرد، همکاری‌های نزدیک با مراکز درمانی دانشگاهی حرفه‌ای و… اشاره کرد.»

این نوشتار می‌افزاید: «در زمان شورای شهر فعلی از شورایاری‌ها فقط نام و پوسته‌ای باقی‌مانده؛ این واحد‌ها فقط به پاتوق تبدیل‌شدند؛ دیگر از تلاش و همکاری مردم در مدیریت محله خبری نیست و خود شورای اصلی به مرکزی برای تغییر نام و نامگذاری محلات و خیابان‌ها تبدیل شده و انگار علنا و آشکارا این مجموعه به وسیله‌ای برای مخالفت با دولت تبدیل شده که نمونه آن را در تعداد فوت‌شدگان کرونا در تهران دیدیم.»

لازم به ذکر است که شورای شهر پیشین به ریاست مهدی چمران عملکرد بسیار مناسبی داشت و شورای شهر تهران در آن دوره قالیباف را برای شهرداری تهران برگزید. تمام اعضای شورای شهر کنونی از میان طیف موسوم به اصلاح‌طلب هستند و شهرداری تهران نیز چندسالی است که در اختیار این گروه است.

ادعای شفافیت

از سوی حامیان «محرمانه بودن رأی نمایندگان»!

قاسم میرزایی نیکو، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«از ديدگاه من مجلس دهم کارآمد بود و بسياري مسائل را حداقل شفاف کرد؛ گرچه به دلايلي که واضح هستند نتوانست مطالبات مردم را در حد رضايت آنها پيگيري کند. در مجلس دهم سه دستگي وجود داشت و اين امر مانع از تصويب بسياري از لوايح مي‌شد اما نمايندگان مجلس دهم با وجود همه مسائل کم‌کاري نکردند».

این نماینده عضو فراکسیون امید درحالی شفافیت را از ویژگی‌های مجلس دهم دانسته که طرح شفافیت آرای نمایندگان در این مجلس رد شد و اغلب توسط نمایندگان اصلاح‌طلب مورد مخالفت و عدم پذیرش قرار گرفت.

متأسفانه عملکرد مجلس دهم به شدت ضعیف و غیرقابل قبول بود. به همین خاطر طیف اصلاح‌طلب علی‌رغم ‌ترافیک کاندیدا در انتخابات مجلس یازدهم شکست خورد. در حقیقت اصلاح‌طلبان در انتخابات، به کارنامه خود باختند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طنز/ بنده را کُشت!

مدعیان اصلاحات

مدعیان تقلب یا متقلبان مدعی؟

تخریب انتخابات و جرزنی‌های انتخاباتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.