سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آیا دولت کرونا را دستاویزی برای رابطه با آمریکا قرار داده است؟

آیا دولت کرونا را دستاویزی برای رابطه با آمریکا قرار داده است؟

این اصلاح طلب نزدیک به دولت یادداشت خود را با این سوال آغاز کرد که: دولتی که یک ماه پیش در پی عادی کردن اوضاع بود، اکنون در صدد است که کمربند‌ها را محکم‌تر کند. چرا این همه مدت تعلل شد؟ آیا در ادامه نیز سیاست‌های سخت‌تری اتخاذ خواهد شد؟

در حالیکه ظریف در پیام نوروزی برای مبارزه با تحریم و کرونا خواستار رهایی از برخی توهمات در سیاست خارجی و ورود به عصرجدید دیپلماسی شده بود، عباس عبدی فعال سیاسی که ارتباطات خوبی در دولت و پاستور دارد مدعی شد علت مقاومت روحانی در برابر قرنطینه امید وی برای مذاکره با آمریکا است.

وی یادداشت خود را با این سوال آغاز کرد که: دولتی که یک ماه پیش در پی عادی کردن اوضاع بود، اکنون در صدد است که کمربند‌ها را محکم‌تر کند. چرا این همه مدت تعلل شد؟ آیا در ادامه نیز سیاست‌های سخت‌تری اتخاذ خواهد شد؟

عبدی علت تأخیر در انجام برخی اقدامات کنترلی دولت در مقابله با کرونا را اینگونه افشا کرد: روحانی گمان میكند كهاكنون بهترين فرصت برای حل مسأله تحريم‌ها و سپس آغاز گفتگوها است. به ظاهر عناصر واسطه قول‌هایی نيز داده و اخبارش منتشر شده است هر چند هیچکدام تاکنون نتیجه نداشته‌است.

این فعال اصلاح طلب در ادامه می افزاید: معلوم نيست كه کنترل اپیدمی در ایران به تحقق اين هدف كمك كند. اصرارهای پياپی برای لغو تحريم‌ها و تهييج احساسات بين‌المللی در اين رابطه شواهد این ادعا است. به نظر میرسد كه اين وجه سياست برای رييس دولت در اولويت قرار دارد.

گفتنی است طبق آنچه که عبدی «تهییج احساسات بین المللی» می خواند، دولت دوازدهم دست به سلسله تحرکاتی زده که آن را «دیپلماسی سلامت» نامیده است.

فعال تر کردن مجید تخت روانچی در سازمان ملل، نامه روحانی به مردم امریکا، نامه وزیر امور خارجه به دبیر کل سازمان ملل و گفتگوهای ظریف با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ژاپن که واسطه های گفتگو با آمریکا هستند از نمونه تحرکات دیپلماتیک دولت است.

شایان ذکر است در همین رابطه شورای سردبیری نیویورک تایمز چهارشنبه در مطلبی نوشت: اکنون، دولت ترامپ باید به  بحران کرونا بعنوان یک فرصت دیپلماتیک نگاه کند. کمترین کار این است که مسیر اعطای وام صندوق بین المللی پول را هموار کند.

این نشریه در ادامه نوشته: دولت ترامپ همچنین باید تحریم ها را بصورت موقت هم شده بردارد و چه بسا سخاوتمندی آمریکا بهترین راه برای ترغیب ایران به آزادکردن زندانیان آمریکایی باشد.

در ادامه پیشنهاد نیویورک تایمز آمده: این کار میتواند تنش ها را پایین آورده، حملات به نیروهای آمریکایی را کاهش دهد و گفتگوهایی جدی برای توقف شتاب هسته ای ایران سر بگیرد. اگر با برداشتن تحریم ها، ایران درخواست کمک را رد کرد یا به دنبال کاهش تنشها نبود، می توان تحریمها را برگرداند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رفتار آمریکا در قبال دانشجویان حقانیت موضع جمهوری اسلامی را نشان داد

رفتار خشونت‌آمیز آمریکا با«اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، دلیل دیگری بر اثبات موضع جمهوری اسلامی ایران در بدبینی به دولت آمریکا دانستند.

ادامه سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا

سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا در دانشگاههای سراسر آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.