سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / شکست محاصره؛ از «آمرلی» تا «کرونا»

شکست محاصره؛ از «آمرلی» تا «کرونا»

بعدها فهمیدیم حاج قاسم روی زمین خاکی مشغول کشیدن نقشه شکستن محاصره‌ی شهر را می کشید. وقتی فهمیدیم که او کیست کسی سر از پا نمی شناخت. چند روز بعد داعش طی یک عملیات وسیع شکست سختی خورد.

نزدیک به هشتاد روز از شهادت سردار پر افتخار اسلام، قاسم سلیمانی، می‌گذرد. در طول این مدت روایت‌های مختلفی از دلاوری‌ها و رشادت‌های او توسط همرزمانش نقل شده است. رشادت‌هایی که کلمات از توصیف‌آن‌ها عاجز هستند.

این روزها که حسابی بر در و دیوار شهرها گَرد ترس و مرگ پاشیده شده است، شجاعت و مردانگی با ارزش‌تر از گذشته خود را جلوه می‌کند. شاید گشت و گذاری در خاطرات مردی که مرگ را به تمسخر می‌گرفت و ترس برایش معنایی نداشت و بی‌باکانه به دل بحران‌ها می‌زد، در روزهای قرنطینه درس‌های خوبی برای مردم، مدافعان سلامت و فرماندهان مقابله با کرونا داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب 27 دی ماه دو هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی در خطبه‌های نماز جمعه به یکی از دلاوری‌های حاج قاسم در میدان‌های مبارزه با داعش، که در زمان محاصره شهر «آمرلی» توسط داعش در عراق انجام داده بود، اشاره کردند و فرمودند: شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه، قوی‌ترین فرمانده مبارزه‌ی با تروریسم در این منطقه است، به همین عنوان هم شناخته شده است؛ کدام فرمانده دیگر قدرت داشت می‌توانست کارهایی را که او انجام داد انجام بدهد؟ به یک منطقه‌ای که در محاصره‌ی ۳۶۰ درجه‌ای دشمن است، شهید سلیمانی با بالگرد وارد این منطقه می‌شود، در محاصره‌ی کامل دشمن جوان‌های خوبی در آن منطقه هستند که دست‌تنها هستند، فرمانده‌‌ای ندارند، چشمشان که به حاج قاسم سلیمانی می‌افتد، جان پیدا می‌کنند، روحیه پیدا می‌کنند، انگیزه پیدا می‌کنند، محاصره را از بین می‌برند و دشمن را متواری می‌کنند و فراری می‌کنند؛ چه کسی میتواند این کارها را انجام بدهد؟ فرمانده ضدّ تروریسم در کلّ منطقه قوی‌ترین و سرشناس‌ترین فرمانده، را ترور کردند.

 آمرلی شهری شیعه نشین و ترکمن با جمعیت حدودا 20 هزار نفری می‌باشد که در استان صلاح الدین عراق و در 160  كيلومتری بغداد قرار دارد. تیرماه سال 93 آمرلی توسط داعش از چهار جهت جغرافیایی محاصره شد. تروریست‌ها برای درهم شکستن مقاومت مردم جریان آب و برق شهر را قطع کردند. داعش روغن سوخته داخل لوله‌های آب ریخته بود تا مردم دست از مقاومت بردارند، بیش از هشتاد روز وضعیت این بود، اگر امداد هلیکوپترها نبود همه شهر از تشنگی جان ‌می‌دادند.

تصویری ماندگار از مردمی که تن به اسارت همسران و مادرانشان ندادند

حاج قاسم در حالی که شهر در محاصره‌ی کامل داعش بود، شبانه و با بالگرد در یک اقدام بسیار خطرناک از بالای سر نیرو‌های داعش گذشت و وارد شهر شد. ایشان اولین کاری که در بدو ورود به شهر انجام دادند بسیج و سازماندهی جوانان برای مقابله با تروریست ها بود. 

فرمانده آمرلی گفته بود که «وقتی حاج قاسم وسط محاصره آمد، دیدیم بعد از اینکه اوضاع را بررسی کرد، رفت وسط بیابان نشست و با یک تیکه چوب روی زمین خط‌هایی کشید. کسی از ما او را نمی شناخت، از نیرو هایی که با او به آمرلی آمده بودند پرسیدم آن شخصی که روی زمین نشسته کیه؟! گفتند حاج قاسم…»

«بعدها فهمیدیم حاج قاسم روی زمین خاکی مشغول کشیدن نقشه شکستن محاصره‌ی شهر را می کشید. وقتی فهمیدیم که او کیست کسی سر از پا نمی شناخت. موقع رفتن حاج قاسم پسر بچه ای از گرسنگی جلوی او را گرفت، حاج قاسم بیسکویتی از جیبش درآورد به او داد و رفت. چند روز بعد داعش طی یک عملیات وسیع شکست سختی خورد.»

عکسی از حاج قاسم که گفته می‌شود در آمرلی گرفته شده است

مردم آمرلی  سه ماه  با حداقل امکانات در مقابل قوی ترین و بزرگترین گروه تروریستی جهان به فرماندهی حاج قاسم مقاومت کردند. در نهایت سوم شهریور 93 آمرلی در عملیاتی سخت و پیچیده آزاد شد . 

اهمیت این اقدام حاج قاسم برای نجات جان هزاران نفر وقتی بیشتر می شود که بدانیم او در شرایطی این کار را انجام داد که داعش در اوج قدرت خود بود و هیچ کس در دنیا فکرش را نمی کرد که بشود در مقابل آن ایستادگی کرد و  شکستش داد.

ارزش عملیاتی این اقدام حاج قاسم بر کسی پوشیده نیست و تحسین هر فرمانده نظامی را برمی‌انگیزد. برای پی‌بردن به بزرگی کار حاج قاسم توجه به این نکته کفایت می‌کند که موصل با 3.5 میلیون جمعیت و امکانات بسیار ظرف یک صبح تا ظهر سقوط کرد ولی آمرلی با 20 هزار نفر که تعداد زیادی از آنها کشاورز و زن و بچه بودند، سه ماه مقاومت کرد. 

شجاعت، تدبیر، دلاوری تنها مختص میدان های جنگ نظامی نیست! این روز ها که کشور درگیر بحران کرونا است بیش از پیش داشتن ویژگی های فرمانده‌ای چون قاسم سلیمانی به چشم می‌آید. ویژگی هایی چون شجاعت، تدبیر، قدرت تصمیم گیری، مسئولیت‌پذیری، خودباوری، تکیه بر توان نیروهای خود و در خط مقدم بودن. ویژگی هایی که اگر در میان فرماندهان مقابله با بحران کرونا وجود داشته باشد عبور از این آن با کمترین آسیب ها ممکن خواهد بود.

شاید گشت و گذاری در خاطرات مردی که عملیات آزادسازی یک شهر را بر روی خاک‌های سوزان کشید، شهری که آب و اسلحه نداشت، در میانه بحران کرونا تلنگری باشد برای آن‌هایی که فرماندهی جنگ با این ویروس را برعهده دارند. شاید با خواندن این گزارش قرارگاه‌نشینان دوران دفاع مقدس از کاخ سعدآباد بیرون آمدند و به‌جای مدیریت ویدئوکنفرانسی، همچون مردی که به استقبال گلوله‌ها می‌رفت، به وسط میدان بیایند و بحران را تبدیل به فرصت کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت و عرضه سوخت با نرخ سوم در دستور کار دولت قرار ندارد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

فوت ۸ نفر و شناسایی ۳۵۴ بیمار جدید کرونایی کشور در هفته گذشته

وزارت بهداشت آخرین وضعیت کرونا در طول هفته گذشته را اعلام کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.