سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / شکست غرب در اوکراین فاجعه‌ای بزرگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام

شکست غرب در اوکراین فاجعه‌ای بزرگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام

بوریس جانسون نخست‌وزیر سابق انگلیس هشدار داد شکست اوکراین در مقابل روسیه برای غرب به مراتب فاجعه‌ای وحشتناک‌تر از شکست در جنگ ویتنام است.

زنگ‌ها برای شکست اوکراین در جنگ با روسیه مدتهاست که در غرب به صدا درآمده است. طی ماه‌های گذشته کارشناسان، رسانه‌ها و مقامات غربی بارها درباره شکست اوکراین در جنگ با روسیه هشدار داده‌اند. هفته گذشته وزرای خارجی فرانسه و انگلیس با انتشار مقاله‌ای مشترک در روزنامه تلگراف با هشدار در همین زمینه خواستار تسلیح بیشتر کیف شدند. زلنسکی از ضد حمله جدید در تابستان سخن گفته است اما کارشناسان باور کمی به موفقیت این ضد حمله دارند. فرماندهان میدانی ارتش اوکراین هم از وخامت اوضاع خبر می‌دهند. دیروز رسانه‌ها از قول فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نوشتند که وضعیت در جبهه شرقی اوکراین وخیم است.

 «الکساندر سیرسکی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در کنار «رستم اومروف» وزیر دفاع اوکراین بعد از بازدید از مناطق درگیر جنگ در پیامی گفت: اوضاع در جبهه شرق در روزهای اخیر به شدت بدتر شده است. این در درجه اول به دلیل تشدید قابل توجه اقدامات تهاجمی دشمن پس از انتخابات ریاست جمهوری در فدراسیون روسیه است.

هشدار جانسون

همسو با سایر هشدارها درباره شکست اوکراین در جنگ، نخست‌وزیر سابق انگلیس هم در جریان یک سخنرانی در دانشگاه جورج تاون آمریکا هشدار داد که تصرف کیف توسط روسیه فاجعه‌ای بزرگ‌تر از ویتنام برای رهبری ‌آمریکا در عرصه جهانی خواهد بود. بوریس جانسون همچنین گفت، برای جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا دعا می‌کند که به بلوکه کردن بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری برای اوکراین پایان دهند.

به نوشته روزنامه تلگراف، وی ادامه داد: اوضاع ترسناک است و این تاخیر، وحشتناک است. نخست‌وزیر سابق انگلیس همچنین به «هدف نهائی رئیس‌جمهور روسیه که تحت کنترل در آوردن کیف است»، اشاره کرد و ادامه داد: او می‌خواهد کنترل تمامی کشور را به دست بگیرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، یک فاجعه تمام عیار برای غرب است و فاجعه‌ای برای آمریکا و برای هرگونه مفهوم رهبری آمریکا خواهد بود. جانسون ادامه داد: فکر می‌کنم که در صورت بروز چنین اتفاقی، حتی بزرگ‌تر از جنگ ویتنام باشد چون این ناتو خواهد بود که پس از ۷۵ سال موفقیت، برای نخستین بار در یک جنگ اروپایی شکست می‌خورد. هشدار بوریس جانسون درباره شکست ناتو در مقابل روسیه طی روزهای اخیر از سوی بایدن هم تکرار شده است وی هفته گذشته با هشدار درباره خطر فروپاشی ناتو آن را فاجعه خوانده بود.

احتمال بالای شکست اوکراین

همزمان با هشدارهای نخست‌وزیر پیشین انگلیس فرمانده سابق فرماندهی نیروهای مشترک این کشور هم هشدار داده است که احتمال شکست اوکراین در جریان جنگ با روسیه در سال 2024 بسیار زیاد است. ژنرال «سر ریچارد بارونز»، فرمانده ارشد انگلیسی در اظهاراتی عنوان کرده است که یک «خطر جدی» در مورد شکست اوکراین در جنگ با روسیه در سال جاری وجود دارد. این فرمانده ارشد انگلیسی در این رابطه عنوان کرده است که علت شکست احتمالی اوکراین، شکل‌گیری باور و احساس شکست در جریان جنگ در این کشور است.

به گفته وی وقتی این احساس در بین اوکراینی‌ها شکل بگیرد، برای مردم این کشور این سؤال مطرح خواهد شد که چرا می‌جنگند. در حالی که می‌دانند جنگیدن آنها بی‌فایده بوده و موجب مرگشان می‌شود. به گزارش ایسنا به گفته این فرمانده ارشد انگلیسی، اوکراین هنوز به آن مرحله نرسیده است با این حال، تعداد مهمات، نیروها و پدافند هوائی نیروهای آن به شدت کاهش پیدا کرده است. بارونز در توضیحات خود به این موضوع استناد کرده است که ضدحمله اعلام شده از جانب اوکراین در سال گذشته، نتوانست روس‌ها را از زمین‌هایی که تحت کنترل خود درآورده‌اند، خارج کند و به گفته وی اکنون هم مسکو خود را برای یک حمله تابستانی شدید علیه این کشور آماده می‌کند. بارونز بر برتری بسیار بیشتر روسیه در زمینه مهمات و تسلیحات نظامی نسبت به اوکراین تاکید می‌کند.

پیشروی روس‌ها

روزنامه واشنگتن پست هم در گزارش تازه‌ای از پیشروی نیروهای روس خبر داده و نوشته است: در حالی که مقام‌های اوکراینی به انتقال سلاح‌های بیشتر از سوی غرب متوسل شده‌اند و بسته کمک آمریکا همچنان در کنگره مسکوت مانده است، نیروهای روسیه در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند. به گزارش ایرنا این روزنامه آمریکایی نوشت: نیروهای روسیه مناطق جدیدی را تصرف کرده و بر شدت حملات برای تصرف شهر چاسیو یار و دیگر مناطق دونتسک افزوده‌اند. واشنگتن پست در گزارش خود می‌افزاید: دورتر از خط مقدم درگیری‌ها، تضعیف توان دفاع هوائی اوکراین، آسیب‌پذیری نیروهای این کشور را آشکار کرده و این در حالی‌است که موشک‌ها و پهپادهای روسی می‌توانند به اهدافی همچون تاسیسات زیرساخت‌های اساسی حمله کنند. واشنگتن پست نوشت: اکنون ماه‌هاست که فرماندهان نظامی اوکراین، اوضاع جنگ را به دلیل کمبود سلاح و نیرو در دور تازه حملات روسیه، وخیم توصیف می‌کنند. آنها به افزایش حملات روسیه با استفاده از بمب‌های هوائی هدایت شونده که از هواپیماهای این کشور بر مواضع نظامی اوکراین فرود می‌آیند، اشاره دارند.

این روزنامه افزود: وخامت اوضاع جنگ در اوکراین در حالی‌است که جمهوریخواهان کنگره آمریکا اکنون بیش از ۶ ماه است که جلوی کمک ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین را که جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور پیشنهاد داده، گرفته‌اند. در این مدت روسیه بار دیگر طرح‌های دفاعی جدیدی را اجرا کرده است که با تصرف اودیویکا در ماه فوریه (بهمن) کلید خورد. به نوشته این روزنامه، نیروهای روسیه به پیشروی خود در بخش‌های جنوبی منطقه دونتسک ادامه داده‌اند و آنها اکنون به شهر چاسیو یار نزدیک شده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.