سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نگاهی به رفتار چهره‌های مشهور در بحران‌های اجتماعی

نگاهی به رفتار چهره‌های مشهور در بحران‌های اجتماعی

چند سالی می شود که به مدد فضای مجازی سلبریتی ها با استفاده از ظرفیت های اجتماعی خود به کنشگری شخصی به بهانه کمک به حل بحران ها و با هدف کسب شهرت بیشتر دست می زنند.

: چند روزی از ورود کرونا به کشور ما می گذرد. امروز حداقل 37 کشور جهان از فرانسه، ایتالیا  و آمریکا گرفته تا سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند.  اقشار مختلف مردم هر کدام به نحوی سعی دارند با کمک به نهاد های مسئول در حل این بحران به تعهد اجتماعی خود عمل کنند.

سلبریتی ها یکی از گروه های اجتماعی هستند که می توانند در بحران های مختلف، به دلیل برخورداری از شهرت و مرجعیت اجتماعی،  چه خوب چه بد، نقش قابل توجهی در حل بحران ایفا کنند. اما تجربه نشان داده سلبریتی های وطنی در بحران های مختلف برخلاف تعهد اجتماعی، خود تبدیل به بحرانی دیگر می شوند.

به گزارش رجانیوز؛ با ورود ویروس کرونا به کشور تمام ظرفیت های موجود برای مقابله با این مهمان ناخوانده بسیج شده است. سلبریتی ها چند سالیست به برکت اینستاگرام مرجعیت اجتماعی-سیاسی پیدا کرده‌اند و موضع گیری آن ها پیرامون مسائل مختلف باعث جهت دهی به تصمیم گیری گروه هایی از جامعه می شود.

شبکه های مجازی همچون اینستاگرام و تلگرام رسانه را از انحصار مراجع خاص خارج کرده است و امروز هر فرد می تواند با ایجاد یک کانال تلگرامی یا پیج اینستاگرام برای خود رسانه ای داشته باشد و به اندازه مخاطباش در فضای افکار عمومی تاثیرگذار باشد. 

رجانیوز به بهانه شیوع ویروس کرونا و اظهار نظر تعدادی از سلبریتی های وطنی به بررسی عملکرد آن ها در بحران های مختلف و مقایسه با سلبریتی های کشور های دیگر می پردازد:

در اوایل ده سی میلادی آمریکا دچار یک رکود اقتصادی تاریخی شد که نرخ بیکاری در این کشور به 25 درصد افزایش یافت. تعدادی از ستارگان هالیوود در این بحران با نقش آفرینی موثر ضمن عمل به تعهد اجتماعی خود باعث ایجاد امید و شادی در میان مردم آمریکا شدند.

 

 

عملکرد ستاره های هالیوود در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا | دانلود فیلم 

شهریور ماه سال 96 وقتی طوفان هاروی بخشی از ایالت تگزاس ایالات متحده را تخریب کرد سلبریتی‌های امریکایی برای کمک به جبران خسارات این طوفان که در 12 سال گذشته بی سابقه بود، دست به کار شدند. این سلبریتی ها کمک های خود و پول هایی جمع آوری شده را به خیریه‌ها و صلیب سرخ اهدا نمودند.

لئوناردو دی کاپریو و ساندرا بولاک هر کدام یک میلیون دلار، مایلی سایروس پانصد هزار دلار، کریس براون، 100 هزار دلار، کوین هارت، الن دیجنرس، دواین جانسون، دی‌جی خالد، جنیفر لوپز، نیکی میناژ هرکدام 25 هزار دلار برای جبران خسارات این طوفان به خیریه های و نهاد های دولتی کمک کردند.

جی‌جی وات، بازیکن مطرح تیم فوتبال آمریکایی هیوستون با استفاده از محبوبیت خود به‌ تنهایی در عرض چند روز از طریق توئیتر و اینستاگرام خود بیش از 28 میلیون دلار برای آوارگان طوفان هاروی کمک جمع‌آوری کرد.

جی جی وات بازیکن تیم شهر هیویستون 

با شیوع بیماری کرونا در کره جنوبی  سلبریتی های این کشور با پرداخت میلیون ها وون (واحد پول کره جنوبی) به دولت این کشور برای تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با این بیماری به مسئولیت اجتماعی خود عمل کردند. از جمله این سلبریتی ها می توان به پارک سون جو (صد میلیون وون) و لی یونگ آئه(50 میلیون وون)، بازیگر نقش یانگوم، برای مقابله با این ویروس به دولت این کشور اهدا نمودند اشاره کرد. 

مهم ترین وجه تفاوت عملکرد سلبریتی های وطنی با سلبریتی های کشور های دیگر عدم همراهی آنان با نهاد های رسمی و متولی و برهم زدن وحدت جامعه برای مقابله با بحران می باشد. 

برای مثال با وقوع زلزله در کرمانشاه تعدادی از سلبریتی ها همچون نیکی کریمی و نوید محمدزاده با نتشار شماره حساب خود اقدام به جمع‌آوری پول نمودند.

پول هایی که با گذشت دو سال از زلزله کرمانشاه همچنان وضعیت آن مشخص نشده است و خرداد ماه سال 97 تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر سرپل‌ذهاب نسبت به آن موضع گرفتند. مسئولان شهری سرپل‌ذهاب اعلام کردند که پول های جمع آوری شده توسط سلبریتی ها در مناطق زلزله زده صرف نشده است.

چند روز پیش بهنوش بختیاری بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار ویدئویی در استوری اینستاگرام خود از مردم خواست تا با خرید  و مصرف شربتی گیاهی  علاوه بر مقابله با بیماری کبد چرب از ابتلا به بیماری کرونا نیز جلوگیری کنند .

 

 

توصیه بهنوش بختیاری برای خرید شربتی گیاهی که از ابتلا به کرونا جلوگیری می کند | دانلود فیلم 

بهنوش بختیاری در حالی این اظهارات را مطرح کرد که فضای روانی جامعه ملتهب بوده و مردم به شدت به اطلاعات درست و کارشناسی نیاز دارند. این دست مطالب نه تنها به آرامش روانی جامعه و افزایش آگاهی عمومی کمک نمی کند بلکه باعث سردرگمی بیش از پیش مردم نیز می شود.

البته اینگونه رفتار های نسنجیده بهنوش بختیاری تازگی ندارد. او سال گذشته نیز بعد از گرانی گوشت، در برنامه «خیابان جام‌جم» تلویزیون به مردم توصیه کرد مصرف سبزیجات را در برنامه های غذایی خود قرار داده و آن را جایگزین مصرف گوشت کنند چرا که «گوشت اصلا چیز خوبی نیست و همان بهتر که گران شد»! 

 

 

توصیه های پزشکی-غذایی بهنوش بختیاری به مردم | دانلود فیلم 

تبلیغ یک داوری پزشکی آن هم برای یک ویروس که تا کنون پادزهر قطعی برای آن یافت نشده است مسئله کم اهمیتی‌ نیست و این کار به سخره گرفتن جان مردم می باشد. هر چند که قبلا هم سلبریتی ها نشان دادن که کسب درآمد برایشان از جان مردم مهم تر است.

آذر ماه سال گذشته نیز مهناز افشار به سفارش یکی از خوانندگان ساکن آمریکا، مردم را تشویق به مصرف داروی نالوکسن برای نجات جان معتادان کرده بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات مهناز افشار اعلام کرد که هیچ آمپول و فرآورده تزریقی در دنیا نیست که بدون تجویز پزشک مصرف شود. تجویز این دارو حتی برای افراد معتاد که به مواد مخدر اعتیاد دارند، عوارض و پیامدهایی به دنبال دارد  و حتی ممکن است عوارض قلبی دهد.

از جمله سلبریتی ها دیگری که با اظهارات خود باعث پمپاژ نا امیدی به فضای عمومی جامعه گردید متین ستوده می باشد. ستوده با انتشار یک پست اینستاگرامی گفت:«عجیب یاد کتاب کوری می افتم»

اظهارنظرهای درست یا نادرست سلبریتی ها به دلیل مرجعیت هایی که اغلب از طریق رسانه‌ی ملی رایگان به آن ها عطا شده است، بازتاب‌های فراوانی داشته و مخاطبان این افراد در شبکه‌های مجازی، به صحبت‌های آنان توجه می‌کنند.

سلبریتی ها می توانند با استفاده از سرمایه اجتماعی خود مردم را تشویق به مشارکت در حل بحران کنند؛ اما تجربه‌ی چند سال اخیر پیرامون بررسی رفتار سلبریتی ها در بحران ها نشان می دهد که این گروه به جای کمک به نهاد های مسئول برای حل بحران، با اظهارنظرهای احساسی، نادرست، فاقد عقلانیت و انتقال بدون ملاحظه آن ها به افکارعمومی، اعتبار زدایی از نهادهای مسئول، ورود مستقیم به بحران ها و هدر دادن ظرفیت ها به دلیل عدم شناخت صحیح از نیاز های واقعی و از همه مهم تر ایجاد اختلاف  بین مردم و نهاد های حاکمیتی، خود  تبدیل به بحرانی دیگر می شوند.

بحرانی که اگر مراجع قانونی چون وزارت فرهنگ به عنوان متولی اصلی فضای فرهنگی کشور و وزارت ارتباطات به عنوان متولی فضای مجازی تصمیمی برای سامان دادن به آن نداشته باشند ممکن است در سال های آینده آسیب های بیشتری در مواقع بحرانی برای کشور داشته باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

برنامه تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان مورد عنایت و قدردانی مقام معظم رهبری قرار گرفت.

قرارداد گازی ایران چگونه ما را از بحران‌های آینده نجات می‌دهد؟

فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.