سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آن‌قدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده، از هیچ قشر دیگر نخورده است

آن‌قدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده، از هیچ قشر دیگر نخورده است

بنیانگذار جمهوری اسلامی در سوم اسفندماه 67 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ که «منشور روحانیت» نام گرفت، استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه‌‏های علمیه را تعیین کردند.

: حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در سوم اسفندماه سال 1367 پیام مهمی را خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب، ائمۀ جمعه و جماعات صادر کردند و در این پیام سیاست‌های استراتژیک انقلاب اسلامی را در برخورد با افرادی که در مقابله با نهضت انقلاب اسلامی به مقابله برخواسته بودند تشریح کردند.

 به‌مناسبت فرارسیدن سالروز صدور این پیام تاریخی

حوزه‌های علمیه مهم‌ترین پایگاه اسلام و تشیع

اولین بخش این پیام، امام خمینی(ره) تأکید می‌کند که:« اگر فقهای عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به‌عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به خورد توده‌‏ها داده بودند.» و در واقع خدمات مجاهدانه و مخلصانۀ علمای گذشته را مهم‌ترین دلیل حفظ اسلام و تشیع می‌داند.

در ادامه امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که در بعد خدمات حوزه‌های علمیه سخن بسیار است و حوزه‏‌ها از نظر منابع و شیوه‌های بحث و اجتهاد، غنی و دارای ابتکارند، می‌فرماید: «از مجاهدات علمی و فرهنگی آنان که بحق از جهاتی افضل از دماء شهیدان است که بگذریم، آنان در هر عصری از اعصار برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارت‌ها و تلخی‌هایی متحمل شده‏‌اند و همراه با تحمل اسارت‌ها و تبعیدها، زندان‌ها و اذیت و آزارها و زخم زبان‌ها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نموده‏‌اند. شهدای روحانیت منحصر به شهدای مبارزه و جنگ در ایران نیستند، یقیناً رقم شهدای گمنام حوزه‌‏ها و روحانیت که در مسیر نشر معارف و احکام الهی به دست مزدوران و نامردمان، غریبانه جان باخته‌‏اند زیاد است.»

علمای اسلام پیشتازان در نهضت‌ها و انقلاب‌ها

امام راحل با بیان پیشتازی علما در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام را اولین افرادی می‌داند که بر تارک جبین‏شان خون و شهادت نقش بسته است. ایشان در می‌فرماید: «خدا را سپاس می‌گزاریم که از دیوارهای فیضیه گرفته تا سلول‌های مخوف و انفرادی رژیم شاه‏ و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‏‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلی نیز رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه‏‌ها نسبت به قشرهای دیگر زیادتر است.» امام معتقد بود که علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه‌داران و پول‏‌پرستان و خوانین نرفته‌اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده‌‏اند.

ترویج فقاهت بدون نگاه به زور و سرمایه

امام خمینی(ره) در بخش بعدی پیام خود به نحوۀ اقبال مردم روحانیون در طول تاریخ اشاره می‌کند و می‌فرماید: «در ترویج روحانیت و فقاهت نه زور سر نیزه بوده است، نه سرمایه پول‏ پرستان و ثروتمندان، بلکه هنر و صداقت و تعهد خود آنان بوده است که مردم آنان را برگزیده‏‌اند … خصوصیات بزرگی چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگی به قدرت‌ها و مهم‌تر از همه احساس مسئولیت در برابر توده‏‌ها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است.»

خطر تحجرگرایان و القای شعار جدایی دین از سیاست

امام خمینی(ره) مسئلۀ کتاب آیات شیطانی را یک کار حساب شده برای زدن ریشۀ دین و دینداری و در رأس آن اسلام و روحانیت می‌داند و خداوند را همواره حافظ و نگهبان این مشعل مقدس می‌داند. امام در ادامه این حمایت‌های الهی را به معنای این‌که از همۀ روحانیون دفاع کنند نمی‌داند و می‌فرماید: «امروز عده‏ای با ژست مقدس‌مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می‌‏زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‏‌های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‏ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی‏‌اند و دشمن رسول اللَّه.»

حضرت امام معتقد بود که استکبار دو راه برای ضربه زدن به روحانیت را انتخاب کرده است: «یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر». امام ضربات روحانیت ناآگاه و آگاهِ وابسته، را به مراتب کاری‌تر از دیگران می‌دانستند و فرمودند: «در شروع مبارزات اسلامی اگر می ‏خواستی بگویی شاه خائن است، بلافاصله جواب می‏ شنیدی که شاه شیعه است! عده‌ای مقدس‌نمای واپسگرا همه چیز را حرام می‏‌دانستند و هیچ‌کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است. وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست [و] حکومت دخالت نماید

امام خمینی با ابراز ناراحتی از روندی که برخی در حوزه‌های علمیه در پیش گرفته بودند اظهار داشت: «به زعم بعضی افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای‏ وجودش ببارد و الّا عالم سیّاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسه‏ای زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزه‏‌ها بود که هر کس کج راه می‏رفت متدین‌تر بود. یاد گرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک به‌شمار می‏رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‏ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه می‏گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‏یافت، وضع روحانیت و حوزه‏‌ها، وضع کلیساهای قرون وسطی می‏شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود.»

«ترویج تفکر “شاه سایه خداست” و یا با گوشت و پوست نمی‌‏توان در مقابل توپ و تانک ایستاد و اینکه ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم و یا جواب خون مقتولین را چه کسی می‌‏دهد و از همه شکننده‏‌تر، شعار گمراه‏‌کننده حکومت قبل از ظهور امام زمان (علیه‌السلام) باطل است و هزاران إن قُلت دیگر، مشکلات بزرگ و جان‌فرسایی بودند که نمی‏‌شد با نصیحت و مبارزه منفی و تبلیغات جلوی آنها را گرفت؛ تنها راه حل، مبارزه و ایثار خون بود که خداوند وسیله‏‌اش را آماده نمود.»

«آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی‌نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) که در تاریخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه‏‌ها را بیش از این تلخ نکنم. ولی طلاب جوان باید بدانند که پروندۀ تفکر این گروه هم‌چنان باز است و شیوۀ مقدس‌مآبی و دین فروشی عوض شده است

موفقیت انقلاب در اکثر اهداف و زمینه‌ها

امام پس از انتقادات جدی به تحجرگرایان، به مردم گوشزد می‌کند که مبادا برخورد قاطع نظام با متخلفین دستاویزی برای تبلیغات علیه روحانیون متعهد گردد و به طلاب و علما هم هشدار می‌دهند که مراقب باشند که اختلاف سلیقه‌‏ها و ضعف مدیریت‌ها منجر به برهم خوردن الفت و وحدت طلاب و علما نشود. امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به ناهمواری‌هایی که در راه ملت ایران بوجود آورده‌اند فرمودند: «در یک تحلیل منصفانه از حوادث انقلاب خصوصاً از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض کنم که انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینه‏‌ها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینه‌‏ای مغلوب و شکست خورده نیستیم، حتی در جنگ پیروزی از آن ملت ما گردید و دشمنان در تحمیل آن همه خسارات چیزی به دست نیاوردند.»

دفاع مقدس و ادای تکلیف

امام خمینی (ره) در بخش بعدی پیام خود به جنگ نابرابر ایران در مقابل رژیم بعث می‌پردازد و از دستاوردهای ملت ایران در این دوره را شناخت دوست و دشمن می‌داند و از نتایج این جنگ اقناع ملت ایران برای ایستادگی روی پای خود یاد می‌کند. امام در واکنش به برخی تحلیلی‌های غلطی که توسط برخی مسئولین، همچون آیت الله منتظری به جامعه تزریق می‌شد واکنش نشان می‌دهد و می‌فرماید: «من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل‌های غلط این روزها رسماً معذرت می‏‌خواهم و از خداوند می‏‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده‏ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده‏ایم و نتیجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است، آیا از اینکه به وظیفه خود عمل کرده است نگران باشد؟ نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهار نظرها و ابراز عقیده‏‌ها به گونه‏‌ای غلط عمل کنیم که حزب اللَّه عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی‏اش عدول می‌‏کند.»

عملکرد لیبرال‌ها در اوایل انقلاب

امام خمینی(ره) در این بخش انتقادات جدی ای به مسئولین لیبرال‌ وارد می‌کنند و می‌فرماید: «انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان‏ خود را به گروه‌ها و لیبرال‌ها می‏‌خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر آمریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری می‏کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‏اید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده‏ایم و صدها چرای دیگر.»

«تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال‌ها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی‏‌پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد، تا من هستم دست ایادی امریکا و شوروی را در تمام زمینه‏‌ها کوتاه می‏‌کنم و اطمینان کامل دارم که تمامی مردم در اصول همچون گذشته پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی خود هستند که علاوه بر ده‌ها و صدها صحنه اعلام حضور و آمادگی خود امسال نیز در راهپیمایی 22 بهمن حقیقت آمادگی کامل خویش را به جهانیان نشان دادند و واقعاً دشمنان انقلاب را شگفت زده کردند که تا کجا حاضر به فداکاری‏اند. من در اینجا خود را شرمنده و کوچک‌تر از آن می‏دانم که زبان به وصف و تقدیر از آنان بگشایم.»

وظایف طلاب انقلابی و جامعه مدرسین

حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی(ره) دربارۀ وظیفۀ طلاب و جامعه مدسین چنین می‌فرماید: «اگر روحانیون طرفدار اسلام ناب و انقلاب دیر بجنبند ابرقدرت‌ها و نوکرانشان مسائل را به نفع خود خاتمه می‏‌دهند. جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بدانند. حتماً با آنان جلسه بگذارند و از طرح‌ها و نظریات آنان استقبال نمایند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند و در مقابل طیف بی‏‌عرضه و فرصت‌طلب و نق زن ید واحده باشند و خود را برای ایثار و شهادت در راه هدایت مردم آماده‏‌تر کنند».

«هدف اساسی این است که ما چگونه می‏‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسأله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد».

لزوم تحقق فقه عملی اسلام

روحانیون و مردم عزیز حزب اللَّه و خانواده‌‏های محترم شهدا حواسشان را جمع کنند که با این تحلیل‌ها و افکار نادرست خون عزیزانشان پایمال نشود. ترس من این است که تحلیلگران امروز، ده سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتوای اسلامی و حکم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؟ و نتیجه ‏گیری کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتی داشته است و بازار مشترک و کشورهای غربی علیه ما موضع گرفته‌اند، پس باید خامی نکنیم و از کنار اهانت کنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذریم! خلاصه کلام این‌که ما باید بدون توجه به غربِ حیله‏‌گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم.»

متن کامل این پیام مهم و تاریخی حضرت امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) که به «منشور روحانیت» مشهور است، توسط مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده است. برای تهیۀ این منشور ارزشمند به اینجا مراجعه کنید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا روحانی نتوانست هواپیما وارد کند؟

عدم موفقیت روحانی ،حسن کلید را به گردن دیگران انداخت

در انتخابات خبرگان هم حساب‌شده من را رد کردند

ردصلاحیت حسن کلید غربگدا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.